شناسهٔ خبر: 41794449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درایتی: سیاست سالم بستری است برای سالم‌سازی سایر حوزه‌ها

زهره شجاع

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: امروزه بروز فساد اقتصادی در هر حوزه‌ای، به دلیل ناسالم بودن بستر کار سیاسی است.

صاحب‌خبر -

مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه حوادثی مانند شیوع کرونا در تمام حوزه‌های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تاثیر می‌گذارد ، اظهار کرد : در حال حاضر کرونا باعث به حاشیه رانده شدن سیاست شده است و دغدغه‌هایی که در سطح عمومی مطرح می‌شوند رنگ و بوی سیاسی کمتری دارند و سیاست از اولویت همیشگی خود در جامعه برخوردار نیست . البته این اتفاق موقتی است و ممکن است در صورت رخداد یک اتفاق بزرگ سیاسی ، سیاست حتی از کرونا نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد . 

وی افزود : کرونا باعث شد تا ما تجدید نظری در برخی رویکردها و منش‌های سیاسی خود انجام دهیم . این بحران نشان داد که در چنین مواقعی که بلایی بر سر جهان نازل می‌شود، برخی از روش‌ها که پیش‌تر معمول بودند ممکن است کارکرد خود را از دست بدهند . این موقعیت برای ما یک فرصتی را ایجاد کرده و به نظر می‌رسد حتی پس از کرونا نیز سیاست ما مانند قبل نباشد . 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد : طبیعتا در صورت جلب اعتماد مردم از سوی حاکمیت و در نتیجه همراه شدن مردم با حاکمیت ، در چنین بحران‌هایی دولت‌ها بسیار بهتر می‌توانند کنترل امور را در دست گیرند و آسیب‌ها را کمتر کنند . 

درایتی اضافه کرد : در این مقطع به ما نشان داده شد که اگر ما به بازسازی کامل برخی مسائل نپردازیم و اعتماد مردم را جلب نکنیم ، در چنین بحران‌هایی دچار خسارت‌های سنگین و با هزینه بالا خواهیم شد، ما باید بدانیم در زمان بروز چنین بحران‌هایی مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند کمک کند ، اعتماد مردم و همراهی کردن آنان با حاکمیت است . 

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به مورد توجه قرار گرفتن اهمیت جلب اعتماد عمومی مردم توسط مسئولین ، بیان کرد : مسئولین سعی کنند مشکلات ایجاد شده را حل کنند و اعتماد مردم را نسبت به دستگاه حاکمیت و اخباری که به وسیله آن منتشر می‌شود افزایش دهند . 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد : پیش از این نیز ما احتمال بروز بحران‌های دیگری را می‌دادیم اما کرونا از تمام احتمالات ما فراتر بود و نشان داد عدم اعتماد مردم به حاکمیت می‌تواند برای هر دو طرف مشکلات عدیده و سنگینی را رقم زند . تمام مسئولین باید تلاش خود را به کار ببندند تا اعتماد عمومی مردم دچار خدشه نشود . 

درایتی در خصوص تاثیرات دراز مدت کرونا بر سیاست ، عنوان کرد : با نگاهی به کشورهای درگیر در مواجهه با این ویروس، می‌توان دریافت که تمام این کشورها با هر نظام سیاسی که دارند ، به این نتیجه رسیدند که باید در نوع رویکرد سیاسی خود تجدید نظری انجام دهند، در کشور ما نیز کرونا بیشتر برای ما نمایان کرد که وقتی اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت را محدود می‌کنیم و مردم را خیلی محرم به امور ندانیم، در چنین بحران‌هایی کار به مراتب سخت‌تر خواهد شد . 

وی ادامه داد : اگر در این زمینه تغییر رویه ندهیم ، طبیعتا عوارض کار سیاسی در کشور روز به روز بالاتر خواهد رفت و گرفتاری‌های حکومت افزایش پیدا خواهد کرد . بی‌اعتمادی مردم ، در چنین شرایطی به مشکلات اجازه رشد می‌دهد و اگر بنا به حل مشکلات است توجه به افکار عمومی و جلب اعتماد مردم ، به عنوان یک اصل در عرصه سیاسی ، باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد . در غیر این صورت کشور با حوادث سنگین و پرهزینه در آینده روبرو خواهد شد .

سیاست سالم بستری است برای سالم‌سازی سایر حوزه‌ها

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اگر منفعت فعالیت‌های سیاسی بر مردم آشکار نشود نسبت به انجام آن‌ها راغب نخواهند بود ، تصریح کرد : مردم زمانی در سیاست دخالت و مشارکت می‌کنند که احساس کنند برای حال و آینده شان نفعی دارد . تا زمانی که جریانات سیاسی ، به عنوان بسترسازان اصلی این مسئله ، به یک سالم‌سازی دقیق و یک تاثیرجدی نرسند ، طبیعتا ما در سایر عرصه‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد. 

وی ضمن بیان این مطلب که امروزه بروز فساد اقتصادی در هر حوزه‌ای ، به دلیل ناسالم بودن بستر کار سیاسی است ، اظهار کرد : اگر سیاست سالم باشد ، بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت . حرکات سالم ، توسعه‌دهنده و کم‌هزینه در یک بستر سیاسی سالم شکل می‌گیرند . تا وقتی مردم به اهمیت سالم‌سازی حوزه سیاست توجه نکنند ، توجه‌شان به سایر حوزه‌ها که با زندگی آن‌ها ارتباط ملموس‌تری دارد جلب می‌شود . 

درایتی ضمن اشاره به این‌که این وظیفه احزاب است که توجه مردم را نسبت به اهمیت این مسئله جلب کنند ، افزود : احزاب باید به مردم و جامعه بفهمانند که فعالیت‌های احزاب ، زیرساخت‌ اصلی سالم‌سازی سیاست است و اگر مشارکت مردم در امور سیاسی شکل بگیرد ، سایر بسترها نیز ممکن است سالم‌سازی شوند . به عنوان مثال ممکن است در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی به ظاهر تحرک و پویایی وجود داشته باشد ، اما اگر در پشت ماجرا سلامت سیاسی وجود نداشته باشد ، دچار فساد خواهد شد.

احزاب باید به جامعه نزدیک‌تر شوند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد : آگاهی دادن در این زمینه به مردم ، بر عهده احزاب سیاسی است . احزاب باید بتوانند با همراهی و همدلی با مطالبات مردم ، توجه آن‌ها را نسبت به این مسئله جلب کنند . اما اگر احزاب نتوانند رویکرد خود را با مطالبات و خواسته‌های مردم هماهنگ کنند ، سیاست به حاشیه رانده می‌شود و تصور خواهد شد صرفا با پرداختن به مسائل اقتصادی مشکلات حل می‌شود که این باعث ایجاد گرفتاری بیشتر برای مردم می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد : احزاب باید تلاش کنند به جامعه نزدیک‌تر شوند ، مطالبات مردم را دقیق‌تر بفهمند و درک کنند و اثر کار سیاسی را برای مردم تشریح کنند . طبیعتا باید این موارد به طور مستمر و پیوسته ، همواره انجام گیرند و اگر قرار باشد چنین کارهایی فقط در هنگام بروز حوادث سیاسی ، صورت گیرند ، اعتماد مردم جلب نخواهد شد . این مهم‌ترین وظیفه احزاب است و هرچه سریع‌تر صورت گیرد ، توجه مردم به احزاب و کارهای سیاسی افزایش پیدا خواهد کرد . 

اصلاحات با نیروی اجاره‌ای به انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌آید

وی همچنین در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشور بیان کرد : جریان اصولگرا از الان نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ را به نفع خود می‌بیند که البته اگر قرار باشد همه چیز به منوال گذشته پیش رود و در انتخابات بعدی ما با همان محدودیت‌های انتخابات پیشین مواجه باشیم ، شاید این جریان خیلی هم بی‌راه فکر نکند .

درایتی ادامه داد: اما در کشور ما حوادث غیرقابل پیش‌بینی بسیاری رخ می‌دهند که تمام معادلات را به هم می‌زنند . لذا من فکر می‌کنم هنوز برای صحبت کردن در خصوص انتخابات سال آینده زود است و باید همان موقع در موردش صحبت کرد . در حال حاضر نگاهی که جریان اصلاحات به انتخابات سال آینده دارد این است که ما با نیروهای اجاره‌ای نخواهیم آمد . 

‌انتهای پیام

نظر شما