شناسهٔ خبر: 41788111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

فساد در اقتصاد ناشی از اقتصاد‌های نفتی و زیرزمینی است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: فساد در اقتصاد ناشی از اقتصاد‌های نفتی و زیرزمینی است و این معضل باید اصلاح شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری عصر امروز در نشست خبری با اهالی رسانه استان یزد و در پایان سفر به این استان اظهار داشت: ظرفیت علم و فناوری در استان یزد درحد فوق‌العاده‌ای است. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال بخش عمده‌ای از پروژه‌های استان یزد در حوزه اقتصاد دانش بنیان تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد و امیدواریم همه پروژه‌های استان در این حوزه تا پایان عمر دولت دوازدهم افتتاح شود.

ستاری افزود: توسعه پارک علم و فناوری یزد و تکمیل پروژه کارخانه نوآوری همراه با توسعه زیرساخت‌ها برای ما در اولویت است و هدف ما از سفر به استان‌ها ایجاد اکوسیستم در اقتصاد دانش بنیان است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور با تاکید بر اینکه لازم است اقتصاد دانش بنیان جایگزین اقتصاد نفتی شود، فساد در اقتصاد را ناشی از اقتصاد‌های نفتی و زیرزمینی دانست و تصریح کرد: مفت خوری و استفاده از پول نفت و فروش میراث گذشتگان به هر شکل ممکن معضلی است که نیاز به اصلاح دارد و دولت‌ها باید ریسک سرمایه گذاری را پایین بیاورند.

او گفت: تلاش کرده‌ایم تا در حوزه اقتصاد دانش بنیان از رانت دولتی فاصله بگیریم و این اقتصاد متکی به خود و مستقل باشد و تا حد زیادی در این مهم موفق بوده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: خوشبختانه در بروز و شیوع بیماری کرونا استان یزد جزو اولین استان‌هایی بود که با استفاده از همین اقتصاد دانش بنیان توانست مشکل ماسک را در استان خود حل کند و امروز در رابطه با تمام تجهیزات اتاق عمل، آی سی یو، کیت‌های تشخیصی، تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده به خودکفایی رسیده‌ایم.

ستاری ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که فروش سالیانه آن‌ها در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است و بیش از ۶ هزار استارتاپ فعال داریم که تلاش می‌کنیم این تعداد را افزایش دهیم.

دانشگاه‌ها خود را در برابر خروجی‌های علمی مسئول بدانند

سورنا ستاری عصر امروز در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان یزد با اشاره به اینکه عمده بودجه کشور ما صرف دفاع، آموزش و بهداشت می‌شود، اظهار داشت: هزینه این حجم از بودجه در بخش آموزش نشانگر اهتمامی است که دولت برای سرمایه گذاری در این حوزه دارد.

او بیان کرد: وقتی دولت در این زمینه دغدغه دارد، دانشگاه‌ها نیز باید خود را در برابر خروجی‌هایی که دارند، مسئول بدانند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاهی که فارغ التحصیل بیکار و جویای کار داشته باشد، ایراد دارد بنابراین روند فعالیت دانشگاه‌ها نیازمند اصلاح است.

ستاری تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و کارآفرین شدن دانشجویان و فارغ التحصیلان خود حرکت کنند و اگر غیر از این باشد، نتیجه‌ای جز انبوهی فارغ التحصیل بیکار نخواهیم دید.

او افزود: دولت موظف است زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کند تا دانشگاه و نهادها ریسک سرمایه‌گذاری داشته باشند و بتوانند خرج خود را از محل فروش محصولات به دست آورد نه به دنبال گرفتن شهریه از دانشجوها باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: باید دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ داشته باشیم که در آن صنعت و جامعه با یکدیگر تعامل داشته باشند، پایه اقتصاد دانش‌بنیان بخش خصوصی است، از طریق حمایت دولت تولید محصول نخواهیم داشت و محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان در یزد به خوبی در حال پیشرفت است، اظهار داشت: همه دستگاه‌های در استان یزد می‌خواهند اقتصاد دانش‌بنیان در استان رشد داشته باشد و این اتفاق خوبی است.

جهت گیری دانشگاه‌ها در مسیر کارآفرینی و توسعه باشد

سورنا ستاری، عصر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به اینکه فرهنگ و ظرفیت کارآفرینی باید در کشور ما احیا شود، اظهار داشت: اتکا به درآمد نفت این ظرفیت را از بین برده اما باید برای احیای آن تلاش کنیم.

او با شا اره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر رونق اقتصاد دانش‌بنیان تاکید دارند، افزود: کسب شغل باید از راه دانش و علم به وجود آید و لازم است جوانان علاوه بر تحصیل، کارافرینی کنند و کسب و کارهای جدید ایجاد کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در یزد تحول سریع‌تر اتفاق می‌افتد، در شرکت‌های جدید اقتصاد دانش‌بنیان شاهد هستیم که در حال حاضر دستاوردهای خوبی برای سلامت کشور داشته است، لازم است اقداماتی انجام شود که کشور نیاز دارد.

ستاری با تاکید بر اینکه پیشرفت صنایع دانش بنیان نیازمند حمایت بیشتر است، تصریح کرد: ارزش افزوده‌ای که از صنایع جدید دانش‌بنیان به وجود آمده است از هنر مغز و دانش فرد است‌.

او گفت: جهت‌گیری دانشگاه‌ها برای رونق تکنولوژی و صنعت باشد، جوانان و ما مسئولان با پول مردم در دانشگاه‌ها درس خوانده‌ایم که مشکل مردم را حل کنیم.

معاون علمی و فناوری اظهار داشت: اگه قرار باشد بهترین سال‌های عمر جوان در کلاس‌ها گرفته شود و در نهایت شغل نداشته باشد، عمرشان هدر رفته و ارزش افزوده‌ای نخواهند داشت و در جامعه ایجاد معضل می‌کند.

 

انتهای پیام/پ

نظر شما