شناسهٔ خبر: 41787434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل امور مالیاتی لرستان تشریح کرد:

پایان مردادماه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیک

خرم‌آباد- مدیرکل امور مالیاتی لرستان گفت: صاحبان مشاغل مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات، تا پایان مردادماه برای تنظیم و ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۹۸ خود فرصت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هادی ملکشاهی امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اظهار داشت: بر این اساس، امسال مقرر شده است مالیات ۹۸ صاحبان مشاغل را قطعی سازی کنیم و در این راستا توافق‌های اصلی نیز ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم که شامل مشاغلی همچون فروش کالا یا ارائه خدمات می‌شوند و درآمد آنها در سال ۹۸ تا مبلغ ۹۹۰ میلیون تومان بوده است، مشمول این توافقنامه می‌شوند و می‌توانند از تسهیلات آن استفاده کنند، تصریح کرد: اگر مالیات قطعی عملکرد صاحبان این مشاغل در سال ۹۷، تا مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، هیچ افزایشی برای مالیات عملکرد آنها در سال ۹۸ لحاظ نخواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی لرستان تصریح کرد: میزان افزایش مالیات صاحبان مشاغل با مالیات قطعی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان در سال ۹۷، با ۴ درصد افزایش مالیات عملکرد در سال ۹۸ محاسبه خواهد شد.

ملکشاهی ادامه داد: افزایش ۸ درصدی برای صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان و افزایش ۱۲ درصدی برای صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی بیش از ۱۰ میلیون تومان لحاظ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشاغلی که سال ۹۸ اولین سال فعالیت آنها بوده است، مشاغلی که تغییر محل فعالیت در سال ۹۸ داشته‌اند، متقاضیان استفاده از مقررات مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۸ و صاحبان مشاغل و حرف پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که به تکالیف قانونی خود مبنی بر نصب پایانه کارتخوان متصل به شبکه پرداخت بانکی تا بهمن ماه ۹۸ اقدام نکرده باشند؛ مشمول مفاد این توافقنامه نمی‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی لرستان با اشاره به اینکه واحدهایی که از سیل خسارت دیده‌اند و متقاضی استفاده از تسهیلات این بخش بوده‌اند مشمول این توافقنامه نمی‌شوند، گفت: برخی مودیان مالیاتی هستند که در یک سال خسارتی به آنها وارد می‌شود که سازمان امور مالیاتی تکلیف دارد میزان خسارت وارده به آنها را برآورد کرده و در درآمدهای مشمول مالیات سنوات بعدی لحاظ کند.

ملکشاهی تاکید کرد: صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل و توافقنامه را دارند بایستی از طریق پایگاه اینترنتی https://tax.gov.ir/ اقدام کرده و تا پایان مردادماه جاری مراتب را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

وی افزود: مودیان می‌توانند از طریق همین سامانه نسبت به فعال کردن گزینه ابلاغ الکترونیک خود نیز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مودیانی که فروش و خدمات بیش از ۹۹۰ میلیون تومان آنها اثبات شود، مشمول جریمه می‌شوند، تصریح کرد: عدم برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و جرایم غیرقابل بخشش برای این مودیان اعمال خواهد شد.

نظر شما