شناسهٔ خبر: 41778204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

14 مرداد روزی به یاد حسین پناهی؛ ورق بزن مرا و به آفتاب فردا بیندیش

14 مرداد 1399 شانزدهمین سالروز مرگ حسین پناهی است؛ شاعر، نویسنده و هنرمندی که بعد از رفتنش شناخته و البته در استان به فراموشی سپرده شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-طیبه‌سادات سعادتی‌نیک-14 مرداد یادآور سالروز درگذشت حسین پناهی شاعر و هنرمندی از دیار سوق است؛ روستازاده‌ای از دژکوه که با سادگی و صفایش در دل‌ها ماندگار شد.

حسین پناهی هنرمندی که شعر و سینما را در آهم آمیخت و هنر بازیگری‌اش از او سینمای تک نفره ساخت.

او با وجود کارنامه سینمایی و تلویزیونی بیشتر شاعر بود این شاعرانگی در ذره ذره وجودش نفوذ داشت اما وجه شاعرانه شخصیت پناهی در زمان حیاتش کمرنگ بود و بیشتر او را بعد از مرگ به عنوان شاعر می‌شناسند.

اکثر کسانی که حسین را از نزدیک می‌شناسند معتقدند وی بیش از این که بازیگر باشد شاعر بود اما نصرالله حکمت در کتاب «فیلسوف دیوانه» با اشاره به خاطره‌ای از مدیر یکی از انتشاراتی‌هایی که برای اولین بار به خود جرات داد اشعار متفاوت و خیال‌انگیز حسین پناهی که از زوایه متفاوتی به جهان می‌نگریست را منتشر کند به وی لقب فیلسوف داد که اتفاقا این نام بر حسین ماند و بعدها طرفداران پرشمار وی لقب فیلسوف قرن را برای وی برگزیدند.

 

14 مرداد سال 83 صدای پای مرگ در خانه حسین پیچید و او را به سکوت ابدی فرو برد تا سادگی و صمیمت‌اش را در دنیای دیگری تداوم بخشد.

در شانزدهمین سالروز مرگ این نویسنده و هنرمند استان با محمد سلیمی‌راد کارگردان برجسته کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگو کردیم.

محمد سلیمی‌راد درباره شخصیت حسین پناهی می‌گوید«در نگاه اول حسین پناهی روستازاده‌ای بود که در فضای سنتی که به شدت به آن وابسته بود- و در اشعار و نوشته‌ها و نمایش نامه‌ها و حتی بازی‌هایش به نمایش گذاشت- بزرگ و با فضای مدرن شهر آشنا شد آنچه دغدغه‌اش بود با مواجه شدن در فضای شهر با زبان شعر و طنز در نقش‌هایی که ایفا می کرد به زبان آورد و آنچه بود و دوست داشت و دغدغه اش بود را در آثارش به نمایش گذاشت.

 

این کارگردان جوان با بیان اینکه پناهی نویسنده بی‌نظیر و شاعر فوق‌العاده‌ای بود، ادامه داد: ما شناختمان از پناهی در حد فیلم و سریال‌ بود و از اندیشه حسین پناهی آگاه نبودیم در حالی که او فراتر از زمان می‌نوشت و به آثار درخشانی که نوشت تا بعد از مرگ او به این شکل پرداخته نشد حداقل در استان ما اثری از او ندیدیم.

وی به مصاحبه‌ای از حسین پناهی که در آن گفته بود«بعد از مرگ من را خواهید شناخت» اشاره کرد و گفت:همان طور اتفاق افتاد؛ بعد از مرگ دیدیم چه نویسنده و شاعری بود و بعد از مرگ به شهرت رسید.

سلیمی‌راد تصریح کرد: هر کدام از آثار حسین پناهی را اگر مورد پژوهش قرار دهیم یک کتاب می‌شود اما به خاطر فضایی که در حوزه مطالعاتی که بر ما حاکم شد کمتر به آن پرداخته شده است و همین باعث به فراموشی سپردن امثال حسین پناهی می‌شود.

 

کارگردان عروس جمعه گفت: شاید 90 درصد افراد حسین پناهی را به عنوان بازیگری که لحظاتی در نقش بازیگر طنز بود می‌شناسند کتاب‌های او را نخواندند.

وی اضافه کرد: عدم آگاهی نسبت به شخصیت این شاعر نویسنده باعث شد کلمات قصار و دکلمه‌هایی در فضای مجازی منتشر شود که متعلق به پناهی نیست.

سلیمی‌راد گفت: پناهی همه زیر مجموعه‌های هنرمند حوزه هنرهای نمایشی را در خود داشت؛ نمایش نامه نویس، نویسنده، شاعر درخشان، بازیگر و کارگردان بود بیش از 13 اثر نوشتاری کتاب از او به چاپ رسید نمایش نامه «دو مرغابی در مه» و کارگردانی «بی بی یون» از جمله آثار هنری او است.

سلیمی‌راد فرهنگ توجه به شخصیت‌ها و چهره‌های ملی در استان را ضعیف دانست و افزود: هر استانی هنرمند و چهره ملی به عنوان ظرفیت دارند باید مورد توجه قرار دارند درصد کمی از آنچه در خور شان حسین بود در استان ما مورد توجه قرار گرفت نیاز است ظرفیت فرهنگی و هنری در استان از طریق مسئولین بالا رود .

کارگردان فیلم‌های «ورود و شوتی» اضافه کرد: از نگاه مسئولان استان نسبت به حسین پناهی هنرمند بی‌نظیر بی‌توجهی شد در حالی که اگر اهل شیراز یا اصفهان یا شهر دیگر بود قطعا به عنوان اسطوره مورد توجه قرار گرفت.

سلیمی‌راد گفت: کتاب فیلسوف دیوانه لایه پنهان اندیشه حسین پناهی است و مطالعه این کتاب زوایای دیگری از زندگی حسین پناهی را معرفی می‌کند.

وی تصریح کرد:عدم شناخت و آگاهی از اندیشه حسین پناهی است که باعث فراموشی او شد امیدوارم دیگر هنرمندان به سرگذشت حسین پناهی دچار نشوند که بعد از مرگ به شناخت از آنها برسیم.

به گزارش فارس از حسین پناهی آثاری از جمله نامه‌هایی به آنا، به وقت گرینویچ، افلاطون کنار بخاری، ستاره‌ها، کابوس‌های روسی، نمی‌دانم‌ها،من و نازی، سلام-خداحافظ بر جای مانده است.
 

«آری گلم! دلم

ورق بزن مرا

و به آفتاب فردا بیندیش که برای تو طلوع می کند با سلام و عطر آویشن.»

انتهای پیام/82016

نظر شما