شناسهٔ خبر: 41767329 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» گزارش می دهد

گرانی خودرو در بازار بی مشتری!

صعود قیمت ها در بازار بی مشتری، خلاصه ای از وضعیت این روزهای بازار خودرو است. دو هفته پس از مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، گزارش ها از افزایش متوسط 15 میلیون تومانی در قیمت خودروهای داخلی و افزایش حدود 30 میلیون تومانی در نرخ خودروهای مونتاژی حکایت دارد. این در شرایطی است که خرید و فروش در این بازار به حداقل رسیده است. از سویی متقاضیان خودرو با امید کاهش قیمت ها دست از خرید برداشته اند و از سویی دیگر دارندگان خودرو نیز به امید افزایش قیمت تمایلی به فروش ندارند.

صاحب‌خبر - قیمت‌ خودرو در مقایسه با هفته‌های گذشته با شیبی ملایم، روند افزایشی داشته است. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: «بازار در رکودی کامل به سر می‌برد و سطح معاملات به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.» وی عرضه ناکافی خودرو را اصلی‌ترین علت افزایش قیمت‌ها دانست و گفت: «اگر خودرو به میزان کافی تولید و به بازار عرضه شود، بازار کنترل و آرام خواهد شد.» افزایش 19 میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو هر دستگاه پژو ۴۰۵ GLX از ۱۳۰ به ۱۳۹ میلیون تومان، سمند LX از ۱۳۶ میلیون تومان در هفته‌های گذشته به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۱ به ۱۶۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۷۸ به ۱۹۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۲۹۰ به ۲۹۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. در حال حاضر پژو ۲۰۶ V۸ در محدوده ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۳۶ میلیون تومان، دنا ۲۱۲ میلیون تومان و دناپلاس نیز ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارند. پراید 93 میلیونی شد! در گروه سایپا نیز دستگاه پراید ۱۱۱ از ۸۹ در هفته‌های گذشته به ۹۳ میلیون تومان، وانت پراید(۱۵۱) از ۸۱ به ۹۱ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ نیز از ۷۸.۵ به ۸۱ میلیون تومان رسیده‌اند. همچنین تیبا صندوقدار از ۹۲ به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۰۲ به ۱۰۷.۵ میلیون تومان، ساینا از ۱۰۳ به ۱۰۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. این در حالی است که محصول جدید سایپا یعنی کوئیک دنده‌ای و کوئیک R به ترتیب کوئیک ساده ۱۲۳ میلیون تومان و کوئیک R (دو رنگ) ۱۲۷ میلیون تومان تعیین قیمت‌ شده‌اند. سرایت گرانی ها به خودروهای مونتاژی روند بازار برای خودروهای مونتاژی نیز که بیشترین مورد تقاضا هستند، همین روال را دارد. نسبت‌ به دو هفته گذشته، هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۷۴۵، هایما S۷ با رشد ۳۰ میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان، سراتو با رشد ۵۵ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان، جک S۵ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۵۵۵ میلیون تومان و چانگان با رشد ۲۰ میلیون تومانی به ۳۶۰ میلیون تومان رسیده‌اند. تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس روز گذشته حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو به منظور رفع مشکلات موجود در این صنعت در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: «از آنجا که در حال حاضر قیمت و کیفیت خودرو به یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده، تدوین طرح مذکور در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت.» این نماینده مردم در مجلس یازدهم یکی از دلایل بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو را نظارت میدانی بر نحوه تولید و... برشمرد و اضافه کرد: «طرح ساماندهی بازار و وضعیت تولید خودرو محورهای مختلفی از جمله کیفیت، کمیت، شیوه عرضه، قیمت گذاری، هزینه های سربار و ... دارد .» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: «از آنجایی که نمایندگان درباره کیفیت، خدمات پس از فروش، عرضه خودرو، نحوه ورود خودرو به بازار انتقاداتی دارند مقرر شد با تدوین طرح مذکور تا حدودی مشکلات و نابسامانی های صنعت خودروسازی ساماندهی شود.» راهکار ساماندهی آشفته بازار خودرو چیست؟ کمبود عرضه از سوی خودروسازان و همچنین افزایش نقدینگی از مهمترین عوامل تشدید وضعیت نابسامان در بازار خودرو است. محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در این زمینه با بیان اینکه اگر موضوع را به درستی ریشه‌یابی نکنیم، به جواب صحیح نمی‌رسیم افزود: «شورای رقابت می‌خواهد خودروساز محصول خود را به قیمت بالا به مردم نفروشد، اما نتیجه کار آشفته شدن هر چه بیشتر بازار و اختلاف فاحش بین قیمت‌های درب کارخانه و بازار است.» نجفی‌منش یادآورشد:‌ «وقتی اختلاف قیمت وجود داشته باشد، همیشه انگیزه برای تقاضا هست، زیرا افراد به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، بر این اساس باید اختلاف قیمت موجود را از بین ببریم.» وی اظهارداشت: «برای رفع اختلاف قیمت موجود چند راهکار وجود دارد، باید قیمت را در حاشیه بازار تعیین کرد، یا در بورس کشف قیمت کرد یا به خودروسازان بسپاریم تا بر مبنای ارقام واقعی قطعات و تجهیزات را تعیین قیمت کنند.» رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به دهه 70 اشاره کرد که هر چند در آن زمان سالیانه تنها بین 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو تولید می‌شد، اما آشفته بازاری را شاهد نبودیم، دلیل آن نیز تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار بود. وی تاکیدکرد: «بسیاری از کالاها از جمله خودرو و مواد اولیه مود نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و غیره و حتی بسیاری هزینه‌ها ارتباطی با نرخ ارز ندارند، اما از آن تبعیت می‌کنند، در نتیجه برای رهایی از آشفته بازار باید بازار ارز سر و سامان یابد.» نجفی‌منش ادامه‌داد: «از آنجایی که کنترل، تنظیم و رگولاتوری قیمت همه این کالاها دشوار است، بهترین راه در شرایط کنونی تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار است و به این ترتیب، هجوم کاذب به بازار تا اندازه زیادی کاهش می‌یابد.» یکی دیگر از راهکارهای ساماندهی بازار خودرو، افزایش تولید است که راهکار آن به کاهش هزینه تمام شده برای خودروسازات بازمی گردد. در واقع اگر خودروساز مطالبه قطعه‌ساز را به موقع بپردازد و قطعه‌ساز نیز بتواند برای تهیه و تدارک مواد اولیه به موقع اقدام کرده و دستمزد کارگران را به موقع پرداخت کند، توان تولید تا سالیانه دو میلیون دستگاه نیز وجود دارد. در سال 90 تا یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو نیز تولید شد، اما به زحمت به فروش می‌رفت و حتی برنامه‌های فروش اعتباری پیش‌بینی شد، این در حالی است که امروز تیراژ تولید به ارقامی به مراتب پایین‌تر رسیده است. پرداخت نشدن به موقع مطالبات، تامین نشدن ارز مورد نیاز و تعدیل نشدن به موقع قیمت‌های خودرو و قطعات، عوامل اصلی کاهش شمارگان تولید در سال‌های گذشته بوده است که باید اصلاح شود.

نظر شما