شناسهٔ خبر: 41737374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

زلاتان ؛عصاره ای از جوانی،جنگندگی،رهبری و گلزنی...__بخش اول

شیطان سرخ

صاحب‌خبر -

میخواهیم در این پست درباره بازیکنی صحبت کنیم ک کمتر کسی ازش متنفر هست کسی ک از صفات بارز آن میتوان ب مغرور بودن ، خود شیفتگی ، و پر تلاش بودن ، و حتی جنگندگی بالا اشاره کرد ؛ بعله او کسی نیست جز زلاتان ابراهیموویچ ک ب او لقب مارکوپولوی فوتبال اروپا نیز داده شده...خب بریم تا ببینیم زلاتان کیست و چه کارهایی انجام داده است:

نام :زلاتان ابراهیموویچ

ملیت :سوئد

محل تولد :مالمو

تاریخ تولد :3 اکتبر 1981

پست :مهاجم

باشگاه فعلی : آث میلان

پای تخصصی :راست
سبک بازی:

بر مبنای تحلیلی که سایت ««ای اِس پی اِن»» از عملکرد زلاتان ارائه کرده، این بازیکن بلند قامت ضمن قدرت فیزیکی مناسب در هوا بسیار خوب عمل می کند، هوشیاری بالای او باعث شده که حتی وقتی پشتش به دروازه است، گل های زیبایی را به ثمر رسانده و تحسین همگان را برانگیزد. ایبراهیموویچ همچنین بازیکن سریع و چابکی است، که علاوه بر دید مناسب توانایی پاسکاری عالی و کنترل توپ بالایی را از خود نشان می دهد. با وجود انتقاداتی که از عملکرد زلاتان در مسابقات بزرگ می شود، ستاره سوئدی در تعدادی از مهم ترین دربی های کشورهای مختلف مثل دیدار دلامادونا در ایتالیا، لی کلاسیکو در فرانسه و ال کلاسیکو در اسپانیا گلزنی کرده است، او همچنین در دو جام معتبر لیگ قهرمانان اروپا و همچنین جام ملت های اروپا موفق شده دروازه قوی ترین تیم ها را باز کند. زلاتان همچنین تنها بازیکنی است که با پیراهن شش باشگاه مختلف در لیگ قهرمانان به میدان رفته. قابلیت تاکتیکی زلاتان برای نقش آفرینی در خطوط تهاجمی بالا است، اما معمولا به عنوان مهاجم نوک به میدان می رود، زلاتان با وجود این که یک فوروارد است در زمین کمک های زیادی به هم تیمی هایش می رساند. زلاتان بر مبنای شم گلزنی بسیار بالا و شوت های فوق العاده اش از سوی بسیاری، به عنوان یکی از بهترین بازیکنان جهان و یکی از کامل ترین مهاجمان نسل خود شناخته می شود، اگر چه رفتارهای تند و گاها غیر ورزشی او در زمین مسابقه انتقادهایی را متوجه این ستاره کرده است. در سال 2007 زلاتان در لیست پنجاه بازیکن فیزیکی و قدرتمند (از نظر جسمانی) برتر تاریخ فوتبال در رتبه 44 قرار گرفت. ستاره سوئدی بر مبنای قدرت شوتزنی بالا با هر دو پا از بیرون یا در داخل محوطه جریمه حتی در موقعیت های مرده، سرعت و چابکی زیاد، توانایی بالا در انجام حرکات آکروباتیک و بازی هوایی همیشه با اسطوره بزرگ فوتبال هلند یعنی مارکو فان باستن مقایسه می شود، با وجود این مقایسه خود ایبراهیموویچ می گوید که الگو و الهام دهنده اش در فوتبال ستاره برزیلی رونالدوی معروف بوده است.اوایل زندگی:

ابراهیموویچ در سوئد متولد شده است. پدر وی سفیک ابراهیموویچ بوسنیایی است که در سال ۱۹۷۷ به سوئد سفر کرده است. مادر وی نیز جورکا گراویچ یک زن کروات مهاجر به سوئد است.او سه خواهر و دو برادر دارد. زلاتان فوتبال را از سن شش سالگی آغاز کرد.وی در کودکی در یک بازی وقتی که در نیمه اول تیمش با ۴ گل عقب افتاده بود در نیمه دوم به عنوان جانشین وارد زمین شده و ۸ گل به ثمر می‌رساند. او تا پانزده سالگی در تیم های محلی مشغول به بازی بود و حتی یک بار هم در این سال ها تصمیم به خداحافظی از فوتبال را گرفت.ابراهیموویچ در ۱۷ سالگی کمربند مشکی تکواندو گرفته است. وی به زبان‌های سوئدی، صِربی، بوسنیایی و انگلیسی تسلط دارد. او ایتالیایی نیز صحبت می‌کند. وی ریشه‌ای بوسنیایی و کروات دارد و مذهب وی مسیحی کاتولیک می‌باشد.
زلاتان نوجوان در آن سال ها دو الگوی فوتبالی برجسته داشت. اولین نفر مهاجم سرشناس آن سال های آرژانتین «باتیستوتا» بود. اما دومین نفری که زلاتان نوجوان تمامی بازی ها و حتی زندگی شخصی او را زیر نظر داشت«رونالدو» اسطوره ی آن سال های فوتبال برزیل است. نقش این دو الگو را در سبک بازی این روزهای زلاتان به روشنی می توان شاهد بود. زلاتان در کتاب خاطراتش می گوید: من عکس رونالدو را به دیوار اتاقم زده بودم و او همیشه اسطوره و قهرمان من بود. او کسی بود که من می خواستم در آینده باشم. بازیکنی که تفاوت ها را رقم می زند. من همه جا او را جستجو می کردم و حرکات او را تمرین می کردم.
زلاتان ابراهیموویچ افتخارات فوتبالی بسیاری در کارنامه باشگاهی خود دارد. او در شاخص ترین تیم های لیگ های اروپایی حضور داشته و افتخارت بسیاری را با آن ها کسب کرده است. زلاتان رکورد دار بیشترین گل زده ی ملی در فوتبال سوئد است و به مدت ده سال متداوم، لقب بهترین بازیکن فوتبال این کشور را تصاحب کرده است. زلاتان تا امروز بیش از پانصد گل ملی و باشگاهی را در کارنامه خود داشته است.مالمو:

زلاتان از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ در تیم جوانان مالمو بازی می کرد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ با مالمو قرارداد حرفه ای بست و در سال ۱۹۹۹ در ترکیب اول این تیم در لیگ اول سوئد قرار گرفت که در این سال این تیم با رتبه سیزدهم به لیگ دوم سقوط کرد ولی فصل بعد به لیگ اول بازگشت.
. زمانی که لئو بینهاکر سر مربی آژاکس علاقه خود را به جذب این بازیکن نشان داده بود، آرسن ونگر نیز تلاشی ناموفق برای انتقال وی به آرسنال انجام داد زیرا آرسن ونگر اعتقاد داشت ک برای جذب زلاتان وی باید در تمرینات آرسنال تست بدهد ک با مخالفت زلاتان همراه بود. در ۲۲ مارس ۲۰۰۱ ابراهیموویچ با قرار دادی معادل ۸۰ میلیون کرون سوئد(۸ ملیون یورو) به آژاکس پیوست.
 

آمار زلاتان ابراهیموویچ در مالمو
تعداد بازی  47
تعداد گل 18

آژاکس سکوی پرتاب به تیم های مطرح اروپایی:

ابراهیموویچ تحت سرمربیگری کو آدریانس فرصت کمی برای بازی می‌یافت ولی از نوامبر ۲۰۰۱ که رونالد کومان سر مربی آژاکس شد وی در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت که با قهرمانی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ این تیم در لیگ هلند همراه بود. در فصل بعد ابراهیموویچ در پیروزی ۲ بر ۱ برابرلیون قهرمان فرانسه در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۲ با زدن دو گل مقابل این تیم اولین تجربه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. او در این فصل ۴ گل برای آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند.
در آخرین فصل حضورش در آژاکس وی گلی بسیار زیبا را مقابل ناک بردا در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۴ به ثمر رساند که در نهایت توسط بینندگان یورو اسپورت به عنوان بهترین گل سال انتخاب شد.زلاتان این گل را با عبور از پنج بازیکن مستقیم، به ثمر رساند.
در ۱۸ اوت ۲۰۰۴ ابراهیموویچ در طی یک بازی دوستانه مقابل هلند باعث مصدومیت هم باشگاهی خود رافائل فان در فارت شد که منجر به وارد شدن اتهامات از سوی فان در فارت به وی مبنی بر عمدی بودن این کار گردید. این حادثه سرانجام منجر به فروش ناگهانی ابراهیموویچ به یوونتوس شد.

اولین قهرمانی سری آ با یوونتوس:

ابراهیموویچ با ۱۶ میلیون یورو از آژاکس به یوونتوس انتقال یافت.ابراهیموویچ چند فصل طلایی و یک فصل نا امید کننده در یوونتوس داشت. وی به دلیل مصدومیت بهترین گلزن تیم، دیوید ترزگه بلافاصله به ترکیب اصلی راه یافت و ۱۶ گل در اولین فصل حضورش در یوونتوس به ثمر رساند.در این فصل یوونتوس قهرمان سری «آ» شد و تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا رسید. زلاتان هم عنوان بهترین بازیکن خارجی سری «آ» را از آن خود کرد.

فصل بعد در مقایسه با فصل اول حضورش در یوونتوس کمرنگ تر بود. نقش وی در خط هجومی یوونتوس تغییر یافت و بیشتر در کناره‌ها به کار گرفته می‌شد و به همین دلیل تعداد پاس گل‌های او افزایش یافت. وی بعد از رسوایی فوتبال ایتالیا که منجر به کسر امتیاز از یوونتوس و سقوط این تیم به سری بی شد از یوونتوس جدا شد.
 

آمار و افتخارات زلاتان ابراهیموویچ در یوونتوس
تعداد بازی  92
تعداد گل  26
جام سری آ 05_2004 / 06_2005

ادامه افتخار آفرینی ها در ایتالیا این بار با اینتر میلان:

در ۱۰ اوت ۲۰۰۶ ابراهیموویچ با قراردادی ۴ ساله به ارزش ۲۴/۸ میلیون یورو به اینتر میلان پیوست. وی کار خود را در این باشگاه با یک گل و یک پاس گل در بازی سری آ مقابل فیورنتینا آغاز کرد و فصل اول خود را با عنوان بهترین گلزن اینتر میلان با ۱۵ گل به پایان رساند.قدم زلاتان برای اینتر خوب بود و این تیم در پایان این فصل و پس از ۱۷ سال مجددا قهرمان سری «آ» ایتالیا شد.آن‌ها فصل را با ۹۷ امتیاز که یک رکورد محسوب می‌شد به پایان رساندند. در آن فصل اینتر میلان رکورد ۵ لیگ بزرگ اروپا را با ۱۷ برد پشت سر هم شکست. رکوردی که سال ۲۰۱۵ رئال کارلو آنجلوتی با ۲۱ برد شکست.
ابراهیموویچ صدمین بازی خود را در سری آ در ۱۶ ستامبر ۲۰۱۰ انجام داد. وی در ۲ اکتبر ۲۰۰۷ دو گل مقابل پی اس وی در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند که اولین گل‌های او در این جام بعد از دسامبر ۲۰۰۵ بود. وی لیگ قهرمانان آن سال را با ۵ گل در ۷ بازی به پایان رساند.
در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ ابراهیموویچ شروعی بسیار عالی داشت. گل وی مقابل بولونیا به عنوان بهترین گل سال انتخاب شد. وی این گل را بدون جابجایی و با پاشنه کفش خود روی سانتر آدریانو به ثمر رساند. حرکات زلاتان در این فصل بسیار چشم نواز و پاس‌های وی بسیار عالی بود. در بازی پایانی فصل ابراهیموویچ دو بار مقابل آتالانتا گلزنی کرد که عنوان آقای گلی را به تنهایی برای وی بالاتر از مارکو دیوایو و دیگو میلیتو با ۲۵ گل به ارمغان آورد.
او تا پایان فصل ۲۰۰۸ -۲۰۰۹ در اینتر ماند و همچون یک اسطوره از این تیم جدا شد .تیمی ک در جایی گفته بود تیم مورد علاقه دوران نوجوانی اش بوده است.او در نهایت ب بارسلونا پیوست

آمار و افتخارات زلاتان ابراهیموویچ در اینتر میلان
تعداد بازی  117
تعداد گل 66
جام سری آ 07_2006 / 08_2007 / 09_2008
سوپر جام ایتالیا 2006 / 2008

 

چالش جدید با بهترین بارسای تاریخ:

بعد از انتقال مکسول به بارسلونا خوان لاپورتا اعلام کرد که توافقی بین اینتر میلان و بارسلونا برای انتقال ابراهیموویچ به بارسلونا در ازای انتقال ساموئل اتوئو به اینتر میلان به همراه مقداری پول صورت گرفته است. بعد از گذراندن تست پزشکی بارسلونا ابراهیموویچ در مقابل ۶۰۰۰۰ طرفدار بارسلونا در نیوکمپ به هواداران معرفی شد.ابراهیموویچ در فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ کار خود را برای بارسلونا با پاس گل برای مسی در بازی سوپر کاپ اسپانیا شروع کرد. در ۲۰ اکتبر وی اولین گل خود را در لیگ قهرمانان اروپا برای بارسلونا مقابل روبین کازان روسیه به ثمر رساند و ۵ روز بعد در پیروزی ۶ بر ۱ مقابل رئال ساراگوسا دو گل زد. وی در هفته دوازدهم بعد از مصدومیتی ۳ هفته‌ای در نیمه دوم بازی مقابل رئال مادرید به جای تیری هانری به میدان رفت و هشتمین گل خود را در لالیگا به ثمر رساند.وی در سال ۲۰۰۹ به همراه بارسلونا با پیروزی مقابل استودیانتس به مقام قهرمانی جام باشگاه‌های جهان رسید. ابراهیموویچ در این سال در تیم منتخب اروپا قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ با ۱۶ گل ششمین گلزن برتر لالیگا لقب گرفت
. ابراهیموویچ آخرین بازی خود را برای بارسلونا در سوپر کاپ اسانیا با پیروزی ۳ بر ۱ مقابل سویا به ثمر رساند و آخرین بازی خود را برای این تیم در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۱۰ در جام خوان گمپر مقابل آث میلان انجام داد که بعد از آن به رسانه‌ها اعلام کرد که رابطه‌اش با سرمربی تیم پپ گوآردیولا رو به زوال می‌باشد و سرمربی از ماه مارس با وی صحبت نکرده است.ستاره سوئدی در زمان حضورش در بارسلونا با سرمربی وقت این تیم پپ گواردیولا درگیری پیدا کرد. اوج این درگیری زمانی بود که ایبراهیموویچ  در رختکن تیم یک جعبه تمرینی را به سمت گوشه ای از اتاق پرت کرده و بر سر پپ گواردیولا فریاد زده و به او توهین کرد، متعاقب این رخداد فوق سرمربی بارسلونا حاضر نشد با ستاره سوئدی صحبت کند و او را به شکل قرضی به میلان فرستاد. در همین کش و قوس نایب رئیس باشگاه بارسلونا ادعا کرد که زلاتان تهدید کرده در صورت عدم صدور مجوز برای پیوستن قرضی به میلان؛ گواردیولا را در خیابان مورد ضرب و شتم قرار خواهد داد. که نتیجه آن خروج قرضی او از بارسلونا و پیوستن ب میلان بود.

آمار و افتخارات زلاتان ابراهیموویچ در بارسلونا
تعداد بازی  46
تعداد گل  21
جام لالیگا 10_2009
سوپر جام اسپانیا 2009 / 2010
سوپر جام اروپا 2009
جام باشگاه های جهان 2009

بازگشت دوباره ب ایتالیا و این بار آث میلان:

در ۲۰ اوت ۲۰۱۰ باشگاه آث میلان در سایت رسمی خود اعلام کرد که ابراهیموویچ را برای فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به خدمت خواهد گرفت. وی به طور قرضی به میلان پیوست با این اختیار که می‌تواند در پایان فصل با قیمت ۲۴ میلیون یورو به طور کامل به این تیم بپیوندد. وی کار خود را با میلان با بازی در پیروزی ۲ بر صفر برابر چزنا در ۱۱ سپتامبر آغاز کرد که در آن بازی یک پنالتی را از دست داد و اولین گل خود را برای میلان در پیروزی مقابل اوسر در اولین بازی میلان در جام باشگاه‌های اروپا در ۱۵ سپتامبر به ثمر رساند.
در اولین بازی رسمی ۲۰۱۱-۲۰۱۲ اولین گل میلان را در سوپر کاپ ایتالیا مقابل اینتر میلان به ثمر رساند. وی همچنین اولین گل میلان را در سری آ۲۰۱۱-۲۰۱۲ در تساوی ۲ بر ۲ مقابل لاتزیو زد. زلاتان سومین گل خود را در اولین بازی لیگ قهرمانان اروپا مقابل ویکتوریا پلزن از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و دومین گل نیز با پاس وی به ثمر نشست. گلزنی وی مقابل کیه وو وی را به صدمین گل خود در سری آ رساند.
وی در ماه دسامبر ۲۰۱۱ نیز فرم ایده‌آل خود را ادامه داد و در هر ۵ بازی سری آ گلزنی کرد. زلاتان بعد از جدایی از بارسلونا و پیوستن به میلان با انتشار کتابی در مورد خاطراتش از باشگاه بارسلونا، کادر فنی و بازیکنان این تیم، ضمن انتقاد شدید از گواردیولا سرمربی بارسلونا به شرح دلایل عدم موفقیتش در این تیم پرداخت. چند هفته پس از انتشار این کتاب جنجالی و رسانه‌ای شدن دلایل درگیری زلاتان و گواردیولا، به دلیل همگروی میلان و بارسلونا در مرحلهٔ گروهی لیگ قهرمانان اروپا این دو تیم مقابل هم قرار گرفتند و زمینهٔ رویارویی دوباره ابراهیموویچ و گواردیولا فراهم شد. در دیدار برگشت میلان و بارسلونا، که درورزشگاه سن سیرو برگزار می‌شد زلاتان توانست یک گل وارد دروازه تیم تحت هدایت جوزپه گواردیولا کند تا به نوعی جواب بی مهری‌های بارسلونایی‌ها را در زمین مسابقه داده باشد.
زلاتان ایبراهیموویچ همچنین چندین درگیری جنجالی با هم تیمی هایش داشته است. در سال 2011 زمانی که آنتونیو کاسانو مشغول مصاحبه با خبرنگاران بود، زلاتان با سر به صورت او ضربه زد! ایبراهیموویچ همچنین در جریان تمرینات تیمی، با دو هم تیمی دیگر خود به نام های کریستین ویلهمسون و رودنی اِستراسِر هم درگیر شد.از جنجال های دیگر وی میتوان به زمانی که عضو باشگاه میلان بود،اشاره کرد که در یک جلسه تمرینی با هم تیمی خود به نام اوگوچی اونیوو درگیر شد. او بعد از این با دو پای خود تکل خشنی را بر روی هم تیمی خود انجام داد با سر به او ضربه زد. متعاقب این مسئله دو بازیکن با هم گلاویز شدند، اما وقتی آن ها را از هم جدا کردند، کادر فنی میلان تمرین را تعطیل کرد. در این درگیری یکی از دنده های زلاتان شکست، اما ستاره سوئدی در واکنش به اقدامات خود در این باره اعلام کرد که اونیو پشت سرش توهین های زیادی به او کرده است. در ماه مارچ سال 2011 ایبراهیموویچ به دلیل ضربه مشت بر شکم مارکو روسی مدافع تیم باری سه جلسه از همراهی تیمش محروم شد، همچنین در ماه فوریه سال 2012 به دلیل سیلی زدن به گوش سالواتوره آرونیکا بازیکن ناپولی، سه مسابقه دیگر تیم فرانسوی را از دست داد. در ماه نوامبر همین سال به دلیل ضربه بر سینه استفان روفیِر دروازه بان سنت آتین دو جلسه دیگر محروم شد.
در ۱۵ فوریه ۲۰۱۲ در مرحله رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل آرسنال زلاتان ۲ پاس گل برای روبینیو داد و یک گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و باعث پیروزی ۴ بر صفر میلان شد. زلاتان در رقابتهای سری آ فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ توانست با به ثمر رساندن ۲۸ گل برای میلان، عنوان آقای گلی این مسابقات را کسب کند.

آمار و افتخارات زلاتان ابراهیموویچ در آث میلان
تعداد بازی 85
تعداد گل 56
جام سری آ 11_2010
سوپر جام ایتالیا 2011

 

 

نظر شما