شناسهٔ خبر: 41694717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اُفت ۹۲ درصدی گیشه آسیا در نیم سال اول 2020/حال سینما با موج دوم کرونا+جدول و نمودار

مجموع فروش سینمای جهان در سال 2019 یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار نسبت به سال قبل از آن و صنعت‌های وابسته به سینما هم ۵ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار بیش از رقم سال قبل فروش داشتند. سهم قابل ملاحظه ای از این صعود خیره‌کننده به گسترش بازار چین و پس از آن کره‌جنوبی تعلق داشت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: تاثیر منفی شیوع کرونا بر درآمد گیشه‌های جهان برکسی پوشیده نیست اما به تازگی آمار جدیدی منتشر شده که به طور خاص شدت خسارت وارده بر گیشه‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه را نشان می دهد.  بازار سینمای چین در رقابتی تنگاتنگ با سینماهای آمریکا توانسته خود را به ‌عنوان بخشی تعیین کننده در سینمای جهان مطرح کند. اما شیوع کرونا باعث شد ورق برای چشم بادامی‌ها کاملا برگردد.

 

 

کاهش ۷۰ درصدی گیشه هنگ کنگ

به‌تازگی گزارش‌هایی درباره کاهش فروش در سینماهای چینی منتشر شده که نشان‌ دهنده رکود سنگین در این بازارها است. همچنین فروش گیشه هنگ‌کنگ نیز در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ با کاهش چشمگیر ۷۰ درصدی مواجه شد چون مخاطبان خانه ماندند و سینماها به‌خاطر همه گیری کرونا بسته شدند. 

 

سهم عمده چین و کره در صعود خیره کننده گیشه سینمای جهان در ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹ میلادی پرفروش‌ترین سال سینمای جهان در تاریخ بود. مجموع فروش سینما در سراسر جهان طی این سال ۱ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار نسبت به سال قبل از آن بالاتر رفت و صنعت‌های وابسته به سینما هم ۵ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار بیش از رقم سال قبل فروش داشتند. سهم قابل ملاحظه ای از این صعود خیره‌کننده به گسترش بازار چین و پس از آن کره‌جنوبی تعلق داشت. اما گسترش ویروس کرونا که کانون آن شهر ووهان چین بود که به دنبال آن تعداد قابل‌توجهی از کره‌ای‌ها را مبتلا کرد، سال خوش سینمای جهان با رقم‌های نجومی گیشه‌ها را بر هم زد. 

حتی اگر تمام سالن‌های نمایش فیلم هم با تمام ظرفیت خود بازگشایی شوند، صنعت سینما به‌ لحاظ عدم استقبال مخاطبان صدمه‌ای جدی دیده است و فشار اقتصادی ناشی از ویروس منحوس کرونا تا مدتی قابل توجه سینما رفتن را از سبد خانواده ها حذف می کند

 

بیشترین مخاطبان سینما در جهان در دو کشور آسیایی هستند اول هند دوم چین

قاره آسیا بیشترین تعداد مخاطبان سینما را دارد. بیشترین مخاطبان سینمای جهان به هندوستان و پس از آن به چین تعلق دارد. البته اگر قیمت بلیت سینما و در نتیجه مقدار عددی فروش به ‌عنوان معیار مدنظر قرار بگیرد، مجموع فروش آمریکا و کانادا در رتبه اول جهان هستند و پس از آن کشورهای چین، ژاپن، انگلستان، کره‌جنوبی، هندوستان، فرانسه، آلمان، استرالیا و مکزیک رتبه‌های بعدی در جدول پرفروش‌ترین سالن‌های سینمای جهان را دارا هستند.

همانطور که سازمان جهان بهداشت اعلام کرد در خوشبینانه ترین حالت حداقل در سال جاری نباید انتظار بهبود در اوضاع شیوع کرونا و کشف و تولید انبوه واکسن کرونا را داشت

 

البته تمام این کشورها تولیدکننده عمده و صنعتی فیلم نیستند و بسیاری از این کشورها‌ بیشتر مصرف‌کننده محصولات سینمایی محسوب می شوند. نکته ای که ذکر آن در این گزارش بسیار حائز اهمیت است این مساله است که اگر بحران‌های اقتصادی برآمده از شیوع کرونا تاثیرگذاری‌شان را بر تمام جنبه‌های اقتصاد جهان ادامه بدهند که همچنان ادامه می دهند، حتی اگر تمام سالن‌های نمایش فیلم هم با تمام ظرفیت خود بازگشایی شوند، صنعت سینما به‌ لحاظ عدم استقبال مخاطبان صدمه‌ای جدی دیده است و فشار اقتصادی ناشی از ویروس منحوس کرونا تا مدتی قابل توجه سینما رفتن را از سبد خانواده ها حذف می کند.

 

این نکته ازین منظر دارای اهمیت است که تمام عوامل سینما منتظر بازگشایی سالن ها و از سر گیری تولیدات هستند و اینچنین تلقی می کنند که بلافاصله با بازگشایی سینماها، صندلی خالی در سالن پیدا نخواهد شد و گیشه به سقف جدول فروش می چسبد در صورتیکه این فرآیند اگر هم از سر گرفته شود کاملا تدریجی خواهد بود هرچند همانطور که سازمان جهان بهداشت اعلام کرد در خوشبینانه ترین حالت حداقل در سال جاری نباید انتظار بهبود در اوضاع شیوع کرونا و کشف و تولید انبوه واکسن کرونا را داشت.


نمودار مقایسه ای میزان استفاده از پلتفرم های اینترنتی و به دنبال تعطیلی سینماها در جنوب شرقی آسیا. (افقی)، رنگ آبی میزان قبل از کزونا و رنگ قرمز میزان دوران کرونا را نشان میدهد. (عمودی)، میزان مصرف فیلم ها به صورت مجازی به دقیقه به صورت هفتگی.

 

با شیوع ویروس کرونا چین برخورد سختگیرانه‌ای کرد و تقریبا هیچ منفعتی را دارای اولویتی بالاتر از مهار گسترش این بیماری ارزیابی نکرد. روی همین حساب سینماهای چین به سرعت تعطیل شدند و روند تولید فیلم هم در این محدوده جغرافیایی به‌طور کامل متوقف شد.


تاثیر موج دوم کرونا بر سینمای چین و کره جنوبی. آمار موارد جدید روزانه بیماری کووید ۱۹ از ماه مارس تا ژوئن سال جاری میلادی

آمار و ارقام «S&P Market» و «OPUSData»، سقوط ۹۲ درصدی گیشه سینمای آسیا در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته از ماه ژانویه تا ژوئن را نشان می دهد. درآمد کل سینما در مدت شش ماه فقط ۶۰۳ میلیون دلار بوده است

 

حالا با توجه به موج دوم شیوع ویروس کرونا و سیر صعودی آمارهای ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ شرایط را دوباره در وضعیتی نامساعدتر از قبل برای سینما بخصوص در قاره آسیا به وجود آورده است. داده‌های جدید نشان از وضعیت بحرانی گیشه سینماها در قاره‌های آسیا و اُقیانوسیه دارد.

 

آمار و ارقام «S&P Market» و «OPUSData»، سقوط ۹۲ درصدی گیشه سینمای آسیا در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته از ماه ژانویه تا ژوئن را نشان می دهد. درآمد کل سینما در مدت شش ماه فقط ۶۰۳ میلیون دلار بوده است.

 

قاره آسیا در بازه زمانی یک ساله در شرایط عادی بالاترین درآمد گیشه را با رقمی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار داراست.

 

این قاره همچنین سه بازار اول سینما در جهان شامل «چین» «ژاپن» و «کره جنوبی» را در اختیار دارد.

 

در عوض تحت تاثیر گسترش بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی‌های سینما و ترس مردم از ابتلا به ویروس کرونا، قاره آسیا در نیمه اول سال جاری میلادی شدیدترین افت تاریخی فروش گیشه را تجربه می‌کند. 

 

۵ ماه تعطیلی مطلق سینماهای چین و اُفت ۹۸ درصدی گیشه

آمار «S&P Market» نشان می‌دهد که سینماهای چین بیش از ۵ ماه به طور کامل تعطیل بودند و گیشه این کشور با اُفت ۹۸ درصدی مواجه شد.

 

سینماهای ژاپن اما خیلی بعد از سینماهای چین تعطیل شدند و اُفت گیشه این کشور با ثبت رقم ۲۱۶ میلیون دلاری ۷۵ درصد ثبت شد.

 


نمودار سه قسمتی فعالیت سینما در منطقه آسیا اُقیانوسیه در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۰ در دوره کرونا. کشور استرالیا، پرفروش ترین فیلم ها، میزان فروش و میزان فروش ۵ ژانر اصلی سینما در این کشور.

استرالیا در اُقیانوسیه نیز با فروش ۱۱۶ میلیون دلاری با کاهشی ۷۳ درصدی مواجه شد.

 

کره جنوبی هم با درآمد ۱۸۱ میلیون دلاری شاهد سقوط ۷۹ درصدی گیشه بود.


جدول اکران فیلم در حوزه آسیا اُقیانوسیه. کره جنوبی سبز، استرالیا بنفش، چین آبی، ژاپن زرد. بازه زمانی ۶ ماهه از ژانویه تا ژوئن.

 

موسسه پژوهشی «S&P Market» همچنین نگاهی به میزان اکران و انتشار فیلم‌ها انداخته است.

 

از ۱۴۰ فیلم اکران شده در ماه ژانویه آمار به اکران ۴۱ فیلم در ماه آوریل سقوط کرد و در ماه می به رقم ۳۹ اکران رسید.


جدول میزان فروش گیشه سینماهای منطقه آسیا اُقیانوسیه در سال ۲۰۱۹ و در اوج شکوفایی سینمایی این منطقه تا پیش از بحران کرونا

 

کره جنوبی اما با رقم غافلگیر کننده ۱۹۴ اکران در صدر ایستاد. اما کشورهایی چون ژاپن و استرالیا در شرایط نامساعدی از نظر اکران بودند. ژاپن از ۷ آوریل تا ۲۵ ماه می ۲۰۲۰ شرایط اضطراری ملی اعمال کرد.


نمودار سیر سعودی گیشه سینما در آمریکای شمالی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ و سقوط ناگهانی در سال ۲۰۲۰. در این نمودار در ستون عمودی میزان ارقام به میلیارد دلار و بدون احتساب تورم ارائه شده است.

 

آنچه که به دنبال این شرایط خاص پیش آمد این بود که یک حالت اختیاری، پروسه سالن به سالن، سینمای زنجیره‌ای به زنجیره‌ای بود که یک تاریخ مشخص در زمان تعطیلی سینماها برای بازگشایی مجدد اعلام نشده بود. این کشور همچنین فیلم برنده اسکار و کنِ «انگل» را که ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش کرده بود را از اکران خارج کرد.

 

در چین هم از آخر ماه ژانویه تا آخر ژوئن هیچ فیلم جدیدی اکران و منتشر نشد.

 

اما برخی سینماهای چین از ۲۰ جولای بازگشایی سالن‌های خود را با ظرفیت ۳۰ درصدی تعداد صندلی‌ها آغاز کردند.

سینماهای استرالیا نیز پس دوره تحقیقات «S&P» از تاریخ ۲ جولای شروع به بازگشایی سینماهای خود کردند.

 

انتهای پیام/

نظر شما