شناسهٔ خبر: 41407112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نماینده مجلس:

واگذاری جزایر به چین واقعیت دارد (فیلم)/ تکمیلی: تکذیب کرد

احمدی بیغش: چینی‌ها مقرر بود اختیار جزایر را بگیرند

صاحب‌خبر -

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت واگذاری "اختیار تام جزایر ایران به چین" واقعیت دارد و این موضوع بخشی از سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین است.

به گزارش عصرایران، محمود احمدی بیغش در گفتگو با صداوسیما که از شبکه یک پخش شد ادامه داد" اما حرکت مردم و مجلس جلوی آن را گرفت".

این نماینده، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس است.

وی ادامه داد: واگذاری جزایر انشاءالله اتفاق نخواهد افتاد زیرا چینی‌ها مقرر بود اختیار جزایر را بگیرند. آنچه مسلم است و ما اعتقاد داریم این است که قرارداد باید منافع دو کشور را عادلانه در نظر بگیرد".

mp4
<div id="video-display-embed-code_1032731" ><script type="text/JavaScript" src="https://asriran.com/fa/news/play/embed/738060/1032731?width=400&height=300"></script></div>

در روزهای اخیر موضوع برنامه دولت ایران برای امضای سند جامع همکاری های 25 ساله ایران و چین مطرح شده است. برخی منتقدان گفته اند براساس این توافق، تعدادی از جزایر ایران در جنوب خلیج فارس به چین واگذار خواهد شد اما در مقابل، دولت و حامیان این توافق چنین موضوعی را به طور کامل تکذیب و رد می کنند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه هم قبل از این گفته بود: ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.

احمدی‌بیغش: واگذاری جزایر ایرانی به چین واقعیت ندارد/ من چنین حرفی نزده‌ام!

نماینده شازند در مجلس گفت: بنده پیش نویس توافق ایران و چین را خوانده ام و اصلا هیچ کجای این متن، بحثی درباره واگذاری جزایر ایرانی به کشور چین مطرح نشده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا گفتگویی از محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص همکاری 25 ساله ایران و چین در فضای مجازی منتشر شده که حواشی بسیار زیادی در پی داشته است.

این اظهار نظر از سوی این نماینده مجلس در حالی صورت گرفته که هنوز سند قرارداد همکاری های ایران و چین تنظیم نهایی نیز نشده و بارها و بارها ادعاها مبنی بر واگذاری اختیار جزایر ایرانی به چینی‌‌ها تکذیب شده است.

در همین رابطه در گفتگو با وی درخصوص علت بیان چنین اظهارتی سوال کردیم که آقای بیغش گفت: بنده پیش‌نویس توافق ایران و چین را خوانده ام و اصلا هیچ کجای این متن، بحثی درباره واگذاری جزایر ایرانی به کشور چین مطرح نشده است.

تکذیب احمدی بیغش در حالیست که بر اساس فیلمی که از اظهار نظر وی (پخش شده از شبکه یک سیما) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، او ظاهراً گفته است: «قرار بوده اختیار جزایر به چینی ها واگذار شود ولی حرکت مردم و مجلس شورای اسلامی جلوی آن را گرفته است و این اتفاق نخواهد افتاد.»

متن گفتگو با نماینده

خبرنگار تسنیم پس از تکذیب اولیه این موضوع توسط آقای بیغش مجدداً از او در این باره پرس و جو می‌کند. متن گفت‌وشنود خبرنگار تسنیم با آقای احمدی‌ بیغش اینچنین است:

 سلام آقای دکتر

سلام و رحمت الله

خوب هستید؟ مشکینی هستم خبرگزاری تسنیم. ببخشید مجددا مزاحم شدم. آقای دکتر فرمودید صحبت‌هایتان درباره همکاری ایران وچین تحریف شده است درسته؟

 بله

خب من دیدم ظاهراً فیلم است. با شبکه یک گفتگو کرده‌اید

 نه ببینید آن مقدمه و موخره داشته. یک ربع حرف بوده 15 ثانیه‌اش پخش شده است.

 بله، ولی از شما می‌پرسند واگذاری صورت گرفته شما می‌گویید بله مطرح بوده

 نه؛ من اگر هم گفتم تکذیب می‌کنم این{واگذاری اختیار جزایر به چینی‌ها} صحت نداره.

بالاخره گفتید یا نه؟ این موضوع مهمی است

 نه نگفتم. نه نگفتم

اما{ظاهراً} در مصاحبه گفته‌اید.

 نه صحت نداره.

خبرنگار از شما می‌پرسد واگذاری بوده... یعنی می خواهید بگویید که گفتید ولی بالاخره اشتباه گفته‌اید؟

نه آن گفته را قبول ندارم

 گفته خودتان را قبول ندارید؟

 نه آنطوری نگفتم تحریف شده

خیلی ممنونم

خواهش میکنم قربانت

--------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

*وزارت امور خارجه: رد ادعای «بیغش»/ سند همکاری ایران و چین در راستای منافع ملی است
*احمدی بیغش: هرگز نگفتم جزایر ایرانی به چینی‌ها واگذار شده است/با شهامت می‌گویم خلط کلامی بود

برچسب‌ها:

نظر شما