شناسهٔ خبر: 41381019 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادامه رشد شاخص بورس تورم بالایی به دنبال دارد/ سیاست اشتباه دولت در حمایت از تولید

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: یکی از راه‌های تأمین مالی دولت از طریق بازار بورس با عرضه شرکت‌های دولتی با قیمت بالا بوده، اگر شاخص بورس تا پایان سال همین‌طور رشد داشته باشد، تورم زیادی در پی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول بخشی پیش از ظهر امروز در نشست علمی پیامد‌های ناشی از کرونا در حوزه اقتصاد اظهار داشت: اقتصاد ایران ۲ سال سخت را پشت سر گذاشت، به طور متوسط در ۲ سال گذشته تولید ناخالص داخلی ایران حداقل ۱۲ درصد کم شد و چیزی حدود ۷۵ درصد افزایش قیمت‌ها را داشتیم و بعد از این اتفاقات کرونا نیز آمد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان این‌که کرونا بحران اقتصادی ۲ ساله گذشته را تشدید می‌کند، گفت: برای مقابله با بحران اقتصادی در کشورهای صنعتی یکی از راهکارها افزایش پایه پولی بوده اما آثار تورمی پایینی داشته است اگر این کار را در ایران انجام دهیم، تورم زیادی در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید دلیل تورم شناسایی و راهکار حل مشکل ارائه شود، نقدینگی در اقتصاد از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گذشته است، با این نرخ، نقدینگی ایران طی ۳ سال آینده تقریبا ۲ برابر می‌شود؛ نرخ رشد نقدینگی همیشه از نرخ تولید بالاتر بوده است و در ۴۶ سال نقدینگی ۵۰ هزار برابر شده است اما تولید حدود ۲ برابر شده است.

بخشی در مورد آسیب‌های ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کرونا آسیب کم‌تری داشته باشد، باید مانع از رشد شتابان نقدینگی شویم که توزیع بسیار نامناسب نیز دارد، باید نقدینگی اضافه شده را شناسایی کرد که از نرخ سود سپرده‌های بانکی و وام‌های بانکی است.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نرخ سود سپرده بانکی باید کاهش پیدا کند، همچنین سیاست‌هایی ایجاد شود که تقاضای مردم برای وام کم شود، البته قبل از کاهش نرخ سود باید فرصت مناسب برای استفاده از نقدینگی ایجاد شود.

وی در ادامه یادآور شد: در برخی کشورها مانند ژاپن برای حل این مشکلات قوانین بسیار خوبی وجود دارد که رفتار مردم را کنترل می‌کند؛ مالیات بر خانه‌های خالی خوب است اما باید در سایر زمینه‌های اقتصادی نیز وضع شود.

بخشی با بیان این‌‌که مشخص نیست کرونا تا زمانی وجود خواهد داشت، گفت: نه تنها ایران بلکه جهان پس از کرونا تغییراتی خواهد داشت، دلار دارد به پایان خودش نزدیک می‌شود باید به فکر جایگزین کردن ارز دیگری باشیم؛ دلار نیز بعد از بحران جنگ‌های جهانی اول و دوم این‌چنین در جهان رایج شد؛ از آن‌جایی که میزان بدهی آمریکا از پولی که دارد بسیار بیشتر است؛ گفته می‌شود کرونا برای ایجاد چنین تغییری ایجاد شده است و قرار است ارز دیجیتال جایگزین دلار شود.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: درآمدهای مالیاتی دولت بعد از کرونا کاهش بسیار زیادی پیدا کرد، دولت باید به فکر تأمین کسری ارزی و درآمدهای مالیاتی باشد؛ یکی از راه‌های تأمین مالی از طریق بازار بورس با عرضه شرکت‌های دولتی با قیمت بالا بوده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌ها این است که وقتی معاملات در بورس افزایش پیدا می‌کند، ارزش معاملات بالا می‌رود و ۰.۵ درصد از این معاملات مالیات دولت خواهد بود.

بخشی تأکید کرد: روزانه متوسط ۱۰۰ هزار نفر وارد بازار بورس می‌شوند و بیش از ۴.۵ میلیون نفر کد بورسی فعال وجود دارد، اگر حباب بورس بترکد، این تعداد نفر متضرر می‌شوند و اگر شاخص بورس تا پایان سال همین‌طور رشد داشته باشد، تورم زیادی در پی خواهد داشت.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان داشت: عمده مشکلات اقتصادی در کشور داخلی است، تحریم‌ها روی اقتصاد تأثیر دارد اما عوامل داخلی اصلی‌ترین تأثیر را روی اقتصاد دارد؛ ریشه‌های داخلی مؤثر بر اقتصاد آنقدر زیاد است که نمود تحریم‌ها بسیار کم بوده است.

وی در پایان گفت: سیاست دولت در حمایت از تولید اشتباه است، همچنین برخی مواقع کیفیت کالای داخلی پایین است یا قیمت بالاتری از کالای مشابه خارجی دارد که سبب می‌شود حمایت از کالای داخلی کم‌رنگ شود.

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ر۲۰/

نظر شما