شناسهٔ خبر: 41370635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

پشت‌پرده درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستان؛

شیطنت صهیونیست‌ها و انفعال دولت علی‌اف/ تعهدات اسرائیل به ایروان

نفوذ صهیونیست ها در دو پایتخت باکو و تلاویو همان پاشنه‌ی آشیلی است که باعث شده تا موضوع قره‌باغ وارد فاز جدید تنش و درگیری بین دو طرف شود.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل آناج؛ پس از روی کار آمدن غرب‌گرایان در ارمنستان، با تاکید و سفارش سردمداران آمریکایی، توسعه روابط این کشور با رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفته و طبق پیش بینی های چند ماه گذشته، توافقات خطرناکی در مورد قره‌باغ صورت گرفته است که درگیری‌های چند روز اخیر مهر تاییدی بر این ادعا می باشد.

ارمنستان که توانایی مالی لازم برای خرید سلاح را نداشت، با اقدام به افتتاح سفارت خود در تل آویو سعی کرد تا با نزدیکی به رژیم صهیونیستی، بتواند هم اشغال قره‌باغ را تثبیت کند و هم دولت نامشروع اسرائیل، جمهوری آذربایجان را به عدم استفاده از سلاح های خریداری شده، متقاعد نماید. طبق قرائن و شواهد موجود رژیم صهیونیستی به ارمنستان تعهد داده که جمهوری آذربایجان از این سلاح ها علیه ارمنستان استفاده نخواهد کرد.

نفوذ صهیونیست‌ها در دو پایتخت باکو و تلاویو همان پاشنه‌ی آشیلی است که باعث شده تا موضوع قره‌باغ وارد فاز جدید تنش و درگیری بین دو طرف شود.

از یک سو رژیم صهیونیستی به دنبال توافقات پشت پرده‌ی تلاویو با ایروان برای افتتاح سفارت و تثبیت اشغال برخی مناطق در قره‌باغ است و از سویی دیگر سال هاست گلوگاه های حساس نظامی در جمهوری آذربایجان را در حوزه پهپاد و توپخانه در اختیار دارد و می تواند به راحتی این بخش ها را غیرعملیاتی کند. موضوعی که باعث شد تا در روز اول درگیری‌ها، وزیر دفاع سابق جمهوری آذربایجان با انتشار چند موضوع از این بحث توسط سرویس امنیت دولتی بازداشت شود.

برخی ها معتقدند درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد فاز نگران کننده‌ای شده است اما تجربه نشان داده است که حداقل حاکمیت فعلی باکو، توانایی و اراده‌ی بازپس گیری سرزمین های از کف داده را ندارد. شاهد این ماجرا در تنش های اخیر، سخنرانی الهام علی اف بود که وقتی ارامنه به یورش ناگهانی حداقل پنج نظامی آذربایجان را کشته بودند به راحتی پس از یک حمله ی توپخانه ای اعلام کرد ما قصاص گرفتیم و درواقع طبل پایان جنگ را کوبید! هرچند متجاوزان ارمنی با ادامه‌ی حملات، تلفات دیگری از ارتش و حتی غیرنظامیان آذری گرفتند و طبق آخرین آمار تعداد کشته های آذربایجان به 11 نفر رسید و ارتش آذربایجان هم مجبور به ادامه‌ی درگیری شد.

کشته شدن سرهنگ ارتش آذربایجان، پولاد هاشم اف که رشادت های فراوانی در جنگ های سال 2016 کرده بود باعث شد تا اغلب رسانه های آذری وی را فردی عاشق اهل بیت علیهم السلام و لایق شهادت معرفی کنند اما برخی از کارشناسان هم با شک و تردید به موضوع نگاه کرده و گفته اند: سیستم فرماندهی در ارتش آذربایجان اجازه‌ی حضور این فرماندهان بلند پایه در خطوط مرزی را نمی دهد و این حملات با "حیله" یا "فریب" انجام شده است.

در هرحال طی روزهای گذشته اخبار مختلفی از باکو منتشر شده و ظاهرا علیرغم هیاهوی رسانه ای، چندان هم وحدت بین مسئولان دولتی برای جنگ وجود ندارد. در این بین بسیاری از کارشناسان هم معتقدند تنش های قره‌باغ به زودی فیصله پیدا خواهد کرد و منطقه شاهد جنگ تمام عیار نخواهد بود. دولت ترکیه از رئیس جمهور اردوغان تا وزیر دفاع و وزیر امور خارجه اش، شاید با استناد به همین نظرات کارشناسی سعی کرده اند تا خود را در کنار جمهوری آذربایجان قرار دهند زیرا مطمئن هستند ابعاد جنگ گسترده نخواهد شد.

انتشار موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص قره‌باغ، باعث شده تا باز هم سیل سیاه‌نمایی‌های تجزیه‌طلبان علیه کشورمان به راه افتد. وزارت خارجه ما پیشنهاد میانجی‌گیری در موضوع قره‌باغ ارائه کرده است. بنظر می‌رسد اگر طرف آذری و ارمنی راضی به میانجی‌گری باشند، این مساله را از طریق گروه مینسک دنبال کنند. عدم اعلام تجاوزکاری ارامنه از سوی وزارت خارجه ایران، سرپنجه‌های تجزیه‌طلب را فعال کرده تا ارتباطات منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مختل القا کنند.

انتهای پیام/

نظر شما