شناسهٔ خبر: 41342564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صادرات غیر نفتی راهکار موثر اشتغال پایدار در استان اصفهان

اصفهان- ایرنا- توسعه صادرات غیر نفتی راهکاری موثر برای اشتغال پایدار و تحول اقتصادی در سال جهش تولید در استان اصفهان است که باید برنامه ریزی و تلاش ویژه در این راستا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

توسعه صادرات بهترین راه عبور از مشکلات اقتصادی و عامل مهم توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و هم اینک صادرات غیرنفتی به مهم‌ترین راهبرد دولت تدبیر و امید و سیاستگذاران اقتصادی کشور تبدیل شده است.

پیشرفت در صادرات و ارتقا در صدور کالا و خدمات به کشورهای خارجی از جمله راهکارهای تحقق شعار جهش تولید به شمار می‌رود و سبب رونق فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی در بخش‌های مختلف می‌شود و از آنجا که الگوی توسعه اقتصادی ایران مبتنی بر صادرات است، اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم و یک عنصر کلیدی مطرح بوده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که توسعه صادرات غیرنفتی به افزایش تولید و در نتیجه رشد تقاضا برای نیروی کار، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری منجر خواهد شد از این رو اهتمام به صادرات غیرنفتی یکی از مقوله‌های پیشگیرانه است.

سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار کالا از اصفهان به کشورهای دیگر صادر شد و این استان از این نظر بین دیگر استان‌ها در رتبه پنجم قرار گرفت و با برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتر می‌توان به رتبه‌های بالاتر دست یافت.

افزایش صادرات در استان اصفهان با هماهنگی و همدلی بیشتر محقق خواهد شد و در این زمینه مشارکت افزون‌تر دستگاه‌های مرتبط بویژه اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اصفهان ضروری است.

بنا به گفته مدیرکل گمرکات استان اصفهان میزان صادرات استان اصفهان در سال گذشته هفت میلیون و ۴۱۵ هزار تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار است که این میزان صادرات نسبت به سال ۹۷ از لحاظ ارزش بطور تقریبی بدون تغییر و از حیث وزن ۴۵ درصد رشد داشته است.

رسول کوهستانی پزوه سهم استان اصفهان از صادرات غیرنفتی کشور ۵ درصد برشمرد و افزود : یک هزار و ۲۵۵ قلم کالا از استان اصفهان طی سال ۹۸ صادرات داشته‌ایم.

وی تصریح کرد : عمده صادرات استان اصفهان محصولات و مصنوعات بوده که در واحد های تولیدی استان پردازش، فراوری و تولید شده است.

به گفته وی مهمترین کالاهای صادراتی استان اصفهان چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار و با سهم ۴۹ درصد، فراورده های نفتی به ارزش ۵۱۶ میلیون و ۵۰۶ هزار دلار با سهم ۲۰ درصد و محصولات شیمی آلی به ارزش ۱۱۹ میلیون و ۴۸۶ هزار دلار باسهم ۵ درصد بوده اند.

کوهستانی پزوه با اشاره به اینکه به ۹۸ کشور جهان از استان اصفهان در سال ۱۳۹۸ صادرات داشته است گفت: عراق، چین، افغانستان، امارات و پاکستان مهمترین کشورهای هدف صادراتی استان اصفهان هستند و میزان صادرات استان اصفهان به کشور عراق ۶۳۰ میلیون دلار، چین ۳۵۶ میلیون دلار، افغانستان ۲۸۶ میلیون دلار، امارت متحده عربی ۲۱۴ میلیون دلار و پاکستان ۱۵۱ میلیون دلار بوده است.

تنها ۶ درصد از صادرات کشور به اصفهان اختصاص دارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان گفت: ۱۰ تا ۱۱ درصد صنعت و تولید در کشور به این استان اختصاص دارد، اما صادرات از این خطه مطلوب نیست و تنها ۶ درصد از کل صادرات کشور است.

مسعود گلشیرازی در نشست شروع به کار نخستین شتاب‌دهنده صادراتی استان اصفهان اظهار داشت: مقایسه تحلیلی آمار مذکور نشان می‌دهد که در حوزه بازار و تجارت دچار ضعف نهادی هستیم و جبران آن نیازمند تسهیل فرایندها برای افزایش صدور کالا و خدمات به دیگر کشورهاست.

وی افزایش صادرات از استان را نیازمند توجه و استفاده بیشتر از ظرفیت شرکت‌های مدیریت صادرات دانست و تصریح کرد: صدور هرچه بیشتر به دیگر کشورها در نهایت سبب بهترشدن وضعیت درآمد مردم خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان، طرح شتاب‌دهنده صادراتی را راهکاری مناسب برای جذب بیشتر مشتریانی در دیگر کشورها معرفی و خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی اتاق، این برنامه در یک بازه زمانی چهار ساله انجام خواهد شد.

گلشیرازی به لزوم حمایت هرچه بیشتر از فعالان اقتصادی و صادرات اشاره کرد و گفت: تعداد گروه‌ها و فعالانی که امسال در این طرح حمایت شده اند در سال آینده ۲ یا ۳ برابر خواهد شد و سال بعد از آن نیز این ضریب ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: گفتمان صادرات حتی در خانه‌ها هم باید در جریان باشد، به این معنا که کسب بازارهای خارجی به‌عنوان یک اصل عمومی مورد پذیرش و فعالیت مرتبط قرار بگیرد.

رییس اتاق اصفهان، بهبود وضعیت صادراتی را از چشم‌اندازهای این مجموعه توصیف کرد و افزود: گروه‌های مُشوق و حامی صادرکنندگان در استان از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و بی‌شک خواهند توانست شرایط فعلی را بهبود بخشند.

شتاب‌دهنده صادراتی، عنوان طرحی است که با همت اتاق بازرگانی اصفهان با کمک واسطه‌های صادراتی، زمینه مشاوره، هدایت و تسهیل تجارت بهتر و افزایش صدور خدمات و کالاهای تولیدی به دیگر کشورها را فراهم می‌کند.

در  این طرح در استان اصفهان از بین ۲۰۰ گروه فعال صادرات ۶۰ گروه برگزیده شدند و قرار است از این تعداد در یک فرایند سه ماهه ۲۱ گروه نهایی، انتخاب و از سوی اتاق بازرگانی اصفهان حمایت شوند.

۱۰ میز توسعه صادرات صنوف به اصفهان اختصاص یافت 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ۱۰ میز  توسعه صادرات صنوف تولیدی امسال به این استان اختصاص یافته است.

ایرج موفق در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار داشت: میز توسعه صادرات صنوف تولیدی در کشور از سالجاری راه اندازی شده و این میز در اصفهان با محوریت اتاق اصناف مرکز استان و با حضور اتحادیه‌های صنفی مربوطه برای بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات صنوف تولیدی بویژه در حوزه صادرات تشکیل می‌شود.

به گفته وی حدود ۱۲۶ میز توسعه صادرات برای هر کالا در کشور وجود دارد که تعداد این میزها در اصفهان ۱۰ میز از جمله طلا، نساجی،  سنگ‌های قیمتی، کیف و کفش، مبل، فرش دستباف و پوشاک است.

وی با بیان اینکه اولین جلسه میز توسعه صادرات صنوف تولیدی روز گذشته با حضور اعضا در سازمان صنعت معدن وتجارت اصفهان برگزار شد ادامه داد:گزارش عملکرد و نتایج پیگیری آن به‌صورت منظم به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: با توجه به ضرورت دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های دولت در زمینه تقویت توان صادراتی کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای ارزی نفتی در شرایط کنونی، ایجاد میزهای توسعه صادرات صنوف تولیدی و تفویض آن به استان‌ها از اهمیت و مزایای ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: تفویض میزهای توسعه صادرات به استان‌ها بر پایه ارتقا بهره وری، افزایش تولید، حمایت، توانمندسازی، تقویت و شناسایی توان بالقوه صادرات صنوف کشور در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق اصناف ایران قرار گرفت.

موفق با اشاره به اهداف تخصیص میز توسعه صادرات صنوف تولیدی بیان کرد: شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی از واحدهای صنفی دارای توان صادرات در استان، توسعه و فعال سازی خوشه های کسب و کار صادرات گرا، اتخاذ تمهیدات لازم برای افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی صنفی صادرات گرا و حمایت از تولید محصولات صنفی دارای مزیت رقابتی صادرات گرا از مهمترین این اهداف محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از نوسازی و نوین سازی خطوط تولیدصنوف تولیدی صادرات گرا، کمک به ارتقا کیفیت محصولات صنفی صادراتی، برنامه ریزی برای برندسازی بنگاه‌های صنفی در سطوح تولید و عرضه در کشورهای هدف، تشویق به جذب نیروهای توانمند و تحصیلکرده و ارتقا سطح علمی و مهارتی نیروی انسانی شاغل در صنوف تولیدی صادرات گرا، ایجاد ارتباط بین واحدهای صنفی تولیدی صادرات‌گرا با مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی دارای قابلیت و توانمندی از دیگر اهداف اختصاص میزهای توسعه صادرات صنوف تولیدی به استان‌هاست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به ضرورت توجه بیشتری به اصناف تولیدی استان و پرداختن ویژه به آنها افزود: رهبر معظم انقلاب از سال‌های گذشته تاکنون توجه ویژه‌ای به مقوله تولید دارند و امسال توسط ایشان با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه سایر صنوف و واحدها هم برای ما دارای اهمیت هستند بیان کرد: توجه به امر تولید موجب ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و ثروت می‌شود و مزایای بسیار دیگر را نیز به‌دنبال دارد.

موفق با اشاره به وجود ۱۰ درصد صنوف تولیدی کشور در استان اضافه کرد: ۴۲۴ هزار واحد صنفی تولیدی فعال در کل کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۴۱ هزار واحد در این استان هستند.

اصفهان در پی افزایش صادرات به بازار کشورهای همسایه است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: صادرات هرچه بیشتر به ۱۵ کشور همسایه از برنامه‌های اصلی این سازمان در سال ۹۹ و از راهکارهای تحقق شعار جهش تولید است.

وی بیان کرد : توسعه صادرات و کشف بازارهای جدید بویژه در کشور عراق بطور جدی در دستور کار قرار گرفته تا با ارسال هرچه بیشتر کالا و خدمات شاهد بهبودی اوضاع تولید و اقتصاد در استان باشیم.  

صادرات استان اصفهان ۹ برابر بیشتر از واردات است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ارزش صادرات محصولات صنعتی، خدماتی و تجاری این استان به کشورهای خارجی چهار میلیارد دلار و حدود ۹ برابر بیش از واردات است.

موفق افزود: میزان واردات از سایر کشورها به این استان ۴۴۶ میلیون دلار است و مقایسه با صادرات نشان می‌دهد که تولید در این منطقه به اصطلاح زنده و در جریان است.

ارزش صادرات محصولات دامی اصفهان امسال به بیش از ۱۳ میلیون دلار رسید

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: ارزش صادرات محصولات فرآورده‌های دامی این استان در سه ماه نخست سال جاری بیش از ۱۳ میلیون دلار بود.

شهرام موحدی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت:از ابتدای سال تاکنون افزون بر ۱۰ هزار و ۶۶۰ تُن انواع محصولات و فرآورده‌های دامی از استان صادر شد.

وی ادامه داد: مرغ، تخم مرغ، ماهی، میگو، خامه، پنیر، خامه پاستوریزه و استریل، عسل، پای مرغ، پنجه مرغ، هزارلا، پودر آب پنیر، کنسانتره شیر و روغن صنعتی طیور  از جمله محصولات صادراتی استان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود:صادرات هر گونه فرآورده خام دامی و محصولات لبنی بدون مجوز دامپزشکی ممنوع است و برای تجارت جهانی باید دارای گواهی سلامت دامپزشکی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد صادرات خامه کشور به روسیه توسط استان اصفهان انجام می شود اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۱۳ هزار تن خامه پاستوریزه و استریل از اصفهان به روسیه صادر شد.

موحدی با بیان اینکه ظرفیت نهفته‌ای برای صادرات غیر نفتی در استان اصفهان وجود دارد تصریح کرد: تا کنون هیچکدام از محصولات و فرآورده های خام دامی صادراتی از استان اصفهان برگشت داده نشده است.  

وی بیان کرد: محصولات و فرآورده‌های خام دامی از این استان به کشورهای عراق، افغانستان، قطر، ترکیه، گرجستان، ویتنام، میانمار، هنگ کنگ و روسیه صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: ۲ میلیون ۱۶۳ هزار کیلوگرم پنجه مرغ در سه ماه نخست سال جاری و سال گذشته نیز سه میلیون و ۴۷۴ هزار کیلوگرم از این محصول با نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی از این استان به خارج از کشور صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵۲ هزار کیلوگرم پای مرغ  و ۴۵۳ هزار و ۸۹۶ کیلوگرم آلایش خوراکی مرغ امسال با نظارت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به خارج از کشور صادر شد که با تلاش تولیدکنندگان و تسهیل در ارائه خدمت به متقاضیان در راستای تحقق شعار جهش تولید، صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده ‌است.

موحدی ادامه داد: ۲ میلیون ۶۸۷ هزار و ۳۳۰ کیلوگرم تخم‌مرغ در بهار امسال با نظارت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به خارج از کشور صادر شد که در قیاس با مدت مشابه قبل صادرات این محصول رشد خوبی پیدا کرده است.

وی یادآورشد:پارسال در مجموع سه میلیون ۱۸۷ هزار و ۹۴۰ کیلوگرم تخم‌مرغ  با نظارت اداره کل دامپزشکی این استان به خارج از کشور صادر شد.

تداوم حمایت مالیاتی از صادرکنندگان 

همچنین مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه فرصت خوبی از نظر صادرات صنعتی ایجاد شده گفت: صادرات تا سال ۹۴ معاف از مالیات بود اما این معافیت از سال ۹۵ به نرخ صفر تبدیل شده است.

بهروز مهدلو در اولین جلسه میز توسعه صادرات صنوف تولیدی با اشاره به تفاوت معافیت مالیاتی با مالیات به نرخ صفر اظهار داشت:صادر کنندگان باید میزان فروش و صادرات خود را همانند سایر مودیان حساب کنند و در آخر ضربدر صفر کنند.

وی ادامه داد: صادر کنندگان باید اظهار نامه، دفاتر روزنامه و اسناد و مدارک خود را ارائه کنند.

مهدلو با بیان اینکه در صورتی‌که صادرکنندگان شرایط لازم را داشته باشند مالیات به آنها تعلق نمی‌گیرد، افزود: اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان آمادگی کامل دارد تا آموزش های لازم برای جلوگیری از رسیدن آسیب‌های مالیاتی به صادر کنندگان را ارائه کند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از صادرکنندگان گفت: بسته حمایتی سه ساله در این چارچوب پیش بینی شده و در قانون حمایت‌های خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در نظر گرفته شده است.

 اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب های تولید فرآورده های دامی در کشور تبدیل کرده است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

نظر شما