شناسهٔ خبر: 41335009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شکايت 17 ايالت آمريکا از فرمان دولت ترامپ عليه اقامت دانشجويان خارجي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- 17 ایالت آمریکا به همراه واشنگتن دی سی از دولت دونالد ترامپ از بابت فرمان محروم کردن دانشجویان خارجی از دریافت روادید در صورت برگزاری کلاسهای دانشگاه آنها به صورت تماما اینترنتی در ضمن تداوم همه گیری کروناویروس، شکایت کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه هیل، این شکایت بعد از آن مطرح می‌شود که سازمان ضابط مهاجرت و گمرک آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که دانشجویان خارجی که کلاسهای دانشگاه آنها کاملا اینترنتی و آنلاین برگزار شود ملزم به ترک خاک آمریکا خواهند بود و یک برنامه قبلی برای اعطای معافیت به کسانی که روادید دانشجویی دارند را لغو کرد.
مائورا هیلی، دادستان کل ماساچوست که دفتر وی برنامه شکایت ایالتها از دولت فدرال را رهبری می‌کند، عنوان کرد: دولت ترامپ حتی تلاش نکرد که پایه و اساس این حکم نابخردانه را توضیح دهد؛ حکمی که دانشگاه‌ها را مجبور به انتخاب میان حفظ دانشجویان خارجی خود و یا حفظ سلامت و ایمنی پردیس‌های دانشگاهی می‌کند.
شکایت مذکور در دادگاهی در بوستون ثبت شده و در آن به چند مورد نقض یک قانون فدرال به نام قانون رویه اداری اشاره شده است؛ قانونی که مشخص می‌کند یک سری اختیارات برای تصمیم گیری بر عهده آژانسهای فدرال است. همچنین در این شکایت سیاست جدید سازمان ضابط مهاجرت و گمرک آمریکا به لحاظ داشتن وجاهت قانونی زیر سوال رفته و خودسرانه و دلبخواهی خوانده شده است.
در شکایت دانشگاه‌های هاروارد و ام آی آتی که چند روز پیش ثبت شد، آمده است: تاثیر و شاید حتی هدف این بوده که آشوبی فراوان برای دانشگاه‌ها و دانشجویان خارجی در بیشترین حد خود به وجود بیاید!
همچنین ایالت کالیفرنیا نیز چند روز پیش علیه این اقدام دولت ترامپ شکایت کرد.
علاوه بر ماساچوست و واشنگتن دی سی، همچنین ایالتهای کلرادو، کنتیکات، دلاویر، ایلینوی، مریلند، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیو جرسی، نیو مکزیکو، اورگان، پنسیلوانیا، رود آیلند، ورمونت، ویرجینیا و ویسکانسین هم در این شکایت شریک شدند.
شاکیان خواستار یک حکم لغو اولیه و دائمی علیه این سیاست جدید دولت شدند.
طرفی که از آن شکایت شده وزارت امنیت داخلی آمریکا به عنوان نهاد ناظر بر سازمان ضابط مهاجرت و گمرک آمریکا است.

نظر شما