شناسهٔ خبر: 41327523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دبیرکل WTO یک سال قبل از پایان دوره ریاستش، کناره گیری کرد

رییس جدید سازمان تجارت جهانی چه کسی خواهد بود؟ / ۸ نامزد جدید از کجا هستند؟

در شرایطی که دنیا درگیر بحران کرونا است و این بحران آسیب بسیار زیادی به تجارت دنیا وارد کرده است، دبیر کل سازمان تجارت جهانی رسما خبر از کناره گیری اش در روز اخر ماه اوت سال جاری داد. خبری که باعث شد تلاش جهانی برای معرفی جایگزینی برای او بالا بگیرد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: در شرایطی که تجارت دنیا به دلیل محدودیتهای مرزی و تمرکز روی کنترل ویروس کرونا کاهش چشمگیری پیدا کرده است، ریکاردو آزودو دبیر کل  سازمان تجارت جهانی خبر از کناره گیری در روز ۳۱ اوت سال جاری داده است. کناره گیری در زمانی که تجارت در دنیا با بیشترین آسیب روبرو شده است و دولتهای کشورهای غربی به خصوص  امریکا چالشهای زیادی در مسیر تجارت ایجاد کرده اند.

ریکاردو آزودو دبیر کل سازمان تجارت جهانی که اصالت برزیلی دارد، یک سال قبل از پایان دوره ریاستش قصد کناره گیری دارد و طبق یادداشتی که در وب سایت این سازمان قرار گرفته است دلیل این تصمیم شخصی است و ارتباطی به فضای کاری یا بحران های جهانی ندارد. البته او در بخش دوم پیام خود تاکید کرد در شرایط کنونی و با توجه به چالشهای زیادی که تجارت دنیا در دوره پسا کرونا روبرو است، بهتر است چهره ای تازه با دیدگاه های متناسب به شرایط جدید دنیا سکان مدیریت تجارت در سازمان تجارت جهانی را در دست بگیرد.

سازمان باید چه تغییراتی بکند
سازمان تجارت جهانی که دفتر اصلی آن در ژنو سوییس واقع شده است در سال ۱۹۹۵ میلادی تاسیس شد و هدف اصلی اش توسعه تجارت در دنیا بود. البته منتقدان به عملکرد این سازمان بر این باور هستند که در این زمینه موفقیت چندانی نداشته است. اما کناره گیری رییس فعلی این سازمان در شرایطی که یک سال تا پایان دوره اش باقی مانده است، یکی از مسایلی است که این روزها به ان توجه زیادی شده است. برخی بر این باور هستند که این کناره گیری زودتر از موعد به دلیل  نا توانی این سازمان به تحقق اهدافش است به همین دلیل رییس تازه ای که روی کار می آید با چالش بزرگ احیای اعتبار این سازمان و افزایش توجه دنیا به مساله تجارت و نقش ان در رشد اقتصادی  کشورها روبرو است. رییس تازه باید بتواند بر اهمیت تجارت در دنیا تاکید کند و قوانین را وضع کند که کشورها را به سمت توسعه تجارت و روابط تجاری سوق دهد.

چه کسی ریاست این سازمان را بر عهده می گیرد
اما برای جایگزینی این رییس برزیلی، هشت کاندید وجود دارد. اولین نفر محمد مازیاد ال تویجری است که مشاور دادگاه سلطنتی عربستان سعودی در مورد استراتژی های اقتصادی داخلی و بین المللی است. او قبل از اینکه در این حوزه فعالیت بکند به عنوان بانکدار در عربستان کار می کرد. گزینه بعدی لیام فاکس است که  وزیر سابق امور داخلی و تجارت بین المللی کشور بریتانیا بود و هم اکنون به عنوان یک حقوق دان در پارلمان این کشور فعالیت می کند. او بر این باور است که سازمان تجارت جهانی نقش مهمی در توسعه تجارت در دنیا دارد ولی باید اصلاحاتی در ساختار این سازمان ایجاد شود.

جسوس ساید کوری، اقتصاددان مکزیکی  که از سال ۲۰۱۸ تا کنون در وزارت خارجه این کشور مشغول به کار است، کاندید دیگری است که مطرح شده است. او رییس هیات مذاکره  تجاری امریکا، کانادا و مکزیک برای بازبینی توافق تجاری امریکای شمالی بود.

عبدالحمید ممدوح، مشاور اقتصادی دولت مصر از سال ۲۰۱۷ تا کنون که پیش از این سابقه همکاری با سازمان تجارت جهانی را هم داشته است، کاندید بعدی است. او در فاصله سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی رییس  بخش تجارت خدمات و سرمایه گذاری در سازمان تجارت جهانی بود و سابقه درخشانی در این سازمان دارد. آمینا محمد که در فاصله سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی به عنوان وزیر تجارت بین الملل و امور خارجه کنیا کار می کرد و در سال ۲۰۱۵ میلادی هم ریاست جلسه  وزیران اقتصادی  سازمان تجارت جهانی در قاره افریقا را بر عهده داشت، کاندید دیگری است که در فهرست قرار دارد.

برخی کاندیدها سابقه فعالیت در سازمان تجارت جهانی را ندارند
تودور اولیانوویچ که در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی وزیر امور خارجه کشور مولداوی بوده است و پانزده سال سابقه فعالیت به عنوان دیپلمات را دارد، کاندید دیگری است که در این حوزه معرفی شده است. دو کاندید دیگر، یکی  از کشور کره جنوبی و دیگری از کشور نیجریه است. یو میونگ هی  وزیر تجارت کره جنوبی است و به عنوان اولین زن فعال در این حوزه در کشور کره جنوبی معرفی شده است. او دیدگاه های متفاوتی در زمینه تجارت دارد و بر این باور است که اجرای این دیدگاه ها در سطح بین المللی می تواند ساختار تجاری دنیا را تغییردهد. او در سال ۱۹۹۵ میلادی، او مسولیت  مسایل سازمان تجارت جهانی در وزارت تجارت کشور کره جنوبی را بر عهده داشت و در این سال تاثیرات مثبتی روی تجارت کشورش بر جای گذاشت.

آخرین کاندید این فهرست ناگوی اوکونجو ایویلا است که یک کارشناس حوزه فاینانس جهانی است و برای دو دوره متوالی وزارت اقتصاد و دارایی نیجریه را بر عهده داشت. او یکی از هشت زنی در دنیا معرفی شد که در سال ۲۰۱۹ میلادی  برای مبارزه با پولشویی در دنیا گام های بلندی برداشتند و  مجله تایمز هم در سال ۲۰۱۴ میلادی او را در فهرست ۱۰۰ فرد اثرگذار در دنیا معرفی کرد.

در نهایت به نظر می رسد این سازمان در روزهای آتی با مشکلات زیادی روبرو است و حل این مشکلات در روزهایی که اقتصاد دنیا هم بحران های زیادی را تجربه می کند، کار بسیار دشواری است.

نظر شما