شناسهٔ خبر: 41311170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مجلس باید «لایحه محور» شود

 مجلس یازدهم بر اساس سیاستی که از سوی آقای قالیباف اعمال شده تلاش می‌کند «لایحه محور» باشد و کمتر به ارائه طرح بپردازد.

صاحب‌خبر -

این تصمیم هم به این علت است که در سالهای گذشته نوعی از انباشت طرح در ادوار مجلس مختلف رخ داده و متاسفانه درصد زیادی از همان طرح‌ها نیز به نتیجه نرسیده بود.

هنگامی که طرح‌های مختلف آن هم در فواصل زمانی کوتاه در مجلس ارائه می‌شوند، دو اشکال را با خود همراه می‌کنند. نخست اینکه زمان کافی برای نگارش یک طرح کارشناسی صرف نمی‌شود و در مرحله بعد نیز نمایندگان مردم نمی‌توانند در زمان کافی به بررسی طرح‌های پیشنهادی بپردازند.


برخی از طرح‌ها وقت صحن علنی را می‌گیرد

متاسفانه تورم طرح در مجلس باعث شده که بخش زیادی از زمان صحن معطوف به بررسی موضوعات ذیل طرح‌های پیشنهادی شود. به همین دلیل و از زمان شروع به کار مجلس یازدهم تلاش جدی برای ارجاع طرح‌ها به کمیسیون‌های تخصصی آغاز شده است. امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که باید زمان جلسات کمیسیون‌های تخصصی را بیشتر کنند و طرح‌ها و لوایح موجود را با استفاده از ظرفیت‌های هر کمیسیون، از جمله کمیته‌های تخصصی؛ مورد بحث و بررسی قرار دهند.

نقش دولت در کاهش تمرکز مجلس بر روی طرح‎‌های مختلف نیز بسیار مهم است. دولت می‌تواند با بهره‌گیری از بدنه کارشناسی خود بنا به مقتضیات زمان و مسائل مختلف، لوایحی را به مجلس ارائه کند تا نمایندگان نیز با تصویب همان لوایح زمینه اجرایی شدن خواسته‌های قوه مجریه را فراهم کنند.

اگر یک هماهنگی کامل بین سه قوه «مقننه» و «مجریه» و «قضائیه» شکل بگیرد، به راحتی می‌توان در یک بستر کارشناسی بسیاری از مسائل را در قالب طرح و لایحه به نتیجه رساند.

امروز و پس از گذشته چهار دهه از انقلاب اسلامی فرصتی برای «آزمون و خطا» نداریم که بر اساس آن زمان خود را صرف مسائل غیرکارشناسی کنیم. کشور ما با یک سابقه قانونگذاری بلند مدت باید در جایگاهی قرار بگیرد که در آن روند ایجاد یک قانون جدید بدون حاشیه و در بهترین بستر کارشناسی پیش رود.

دردسر طرح های شتاب زده برای پارلمان

یکی از مسائلی که در حوزه تقنینی بسیار کمک رسان می‌تواند باشد، بهره‌گیری از قوانین دین مبین «اسلام» است. بسیاری از قوانین دین اسلام محدود به زمان مشخصی نیستند و به راحتی می‌توان بخشی از قوانین موجود در کشور را با آنها تطبیق داد.

یک نماینده زمانی که یک طرح را تدوین می‌کند، اولین موضوعی را که در نظر می‌گیرد این است که بتواند بخشی از مشکلات حوزه انتخابیه خود و یا کشور را کم کند. اما در این مسیر برخی از طرح‌ها آنقدر شتاب زده و غیرکارشناسی نگارش می‌شوند که در همان بدو ورود به کمیسیون‌های تخصصی از دستور بررسی خارج می‌شوند. بهتر است این نمایندگان که عمدتا نیز برای اولین بار در مجلس حضور پیدا می‌کنند تمرکز بیشتری بر روی طرح‌های خود داشته باشند و نگذارند بخشی از زمان کمیسیون‌ها و حتی صحن علنی پارلمان معطوف به بررسی طرح‌های شتاب زده شود.

* نماینده مردم شهر بابک در مجلس یازدهم

27219

نظر شما