شناسهٔ خبر: 41301877 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری به آخرین تحولات عراق ، تصمیم اخراج آمریکایی ها غیرقابل بازگشت است

بغداد – ایرنا – تظاهرات آوارگان، خانواده های شهدا و زندانیان سیاسی دوران رژیم بعث در خیابان های پیرامون منطقه امنیتی سبز بغداد و زد و خورد ماموران با معترضان مهمترین رویداد ۲۴ ساعت گذشته عراق بود که بازتاب ها و واکنش های گسترده ای در این کشور به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

روز گذشته (یکشنبه) شمار قابل توجهی از آوارگان اردوگاه «رفحاء»، خانواده های شهدا و زندانیان سیاسی دوران رژیم صدام از استان های جنوبی و مرکزی عراق برای برگزاری تجمع و اعتراض به قطع حقوق های بازنشستگی در مسیرهای جنوبی بغداد هنگام ورود به پایتخت با حمله ماموران امنیتی مواجه شدند.

در این حادثه چند نفر از تظاهرکنندگان زخمی شدند.

نیروهای امنیتی عراق از صبح یکشنبه با بستن ورودی های جنوبی بغداد و منطقه سبز از پیوستن اهالی استان های جنوبی به معترضان جلوگیری کردند. 

معترضان همچنین در شعارهایی علیه آمریکا قطع حقوق خانواده های شهدا، زندانیان سیاسی دوران رژیم بعث و آوارگان را محکوم کردند. 

واکنش شخصیت سیاسی عراق به برخورد ماموران با معترضان

«حسن الکعبی»، معاون اول رئیس پارلمان عراق، در بیانیه ای، حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان و خانواده شهدا و زندانیان سیاسی را محکوم کرد و نوشت که تظاهرات مسالمت آمیز اقدامی دمکراتیک است که قانون اساسی و مقررات کشور برگزاری آن را آزاد می داند.

«نوری المالکی»، رییس ائتلاف «دولت قانون» نیز در توییتی با اشاره به درگیری میان  نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان، خواستار دیدار نخست وزیر این کشور با معترضان به منظور بررسی خواسته های آنان شد.

وی گفت: امیدوارم تظاهرات به بحران بیشتر تبدیل نشود.

نخست وزیر پیشین عراق همچنین بر پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب به خشونت کشاندن عراق شود، تاکید کرد.

«احمد الاسدی»، از نمایندگان پارلمان عراق نیز برخورد غیرقانونی با تظاهرکنندگان مسالمت جو  و قربانی حزب بعث را محکوم کرد.

وی از دستگاه های امنیتی عراق خواست کرامت تظاهرکنندگان را حفظ و از تعرض به آنان خودداری کنند.

ائتلاف الفتح نیز در بیانیه ای نسبت به برخورد خشن با تظاهرکنندگان و سرکوب آنان از سوی نیروهای امنیتی ابراز تاسف کرد.

الفتح افرود: ما دولت را مسئول حوادث روز یکشنبه می دانیم و از نخست وزیر می خواهیم پرونده  اعتراض ها را به عهده گیرد.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق نیز اعلام کرد که محروم کردن تظاهرکنندگان از اعمال حق قانونی خود، نقض حقوق بشر به شمار می رود.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز یکشنبه شب در پیامی با تاکید بر اینکه تظاهرات مسالمت آمیز حق مشروع مردم این کشور است، نسبت به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان «رفحاء» در بغداد ابراز تاسف کرد.

وی در ادامه ضمن درخواست از نخست‌وزیر برای انجام تحقیقات فوری درباره جزئیات این حادثه و ارائه نتایج آن به افکار عمومی، اظهار داشت: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مشروع و قانونی مردم است و نیروهای امنیتی باید مسئولیت‌پذیرانه با تظاهرکنندگان تعامل داشته باشند.

وی گفت که نخست وزیر باید نسبت به اتفاقات امروز و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان پاسخگو باشد.

تاکید الکاظمی بر ریشه کنی فساد

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عصر یکشنبه در نشست شورای امنیت ملی این کشور، تحولات اخیر این کشور از جمله راه های مقابله با فساد را بررسی و بر اراده دولت برای مقابله با آن تاکید کرد.

وی در این نشست که ریاست آن را بر عهده داشت به بررسی نتایج بازدید روز شنبه از گذرگاه مرزی مندلی و تدابیر اتخاذ شده در باره آن و راه های مقابله با فساد در این گذرگاه و دیگر گذرگاه های عراق پرداخت.

الکاظمی تاکید کرد که دولت به تلاش برای جلوگیری از سوء استفاده افراد فاسد از این گذرگاه و نیز تدوین برنامه هایی برای توسعه گذرگاه های مرزی و حمایت از افزایش عملکرد آنها ادامه می دهد.

در این نشست همچنین حوادث تظاهرات اخیر و لزوم مسالمت آمیز بودن آن متناسب با آزادی بیان و حفظ حاکمیت قانون و اعتبار کشور، بررسی شد.

این نشست همچنین به بررسی پرونده ترورها پرداخت و بر انجام وظیفه دستگاه های ذیربط و تسریع در رسیدگی و اعلام نتایج تحقیقات مربوط به ترور اخیر (هشام الهاشمی) و فاش کردن هویت جنایتکاران و مجازات آنها تاکید کرد.

شورای وزیران عراق در این نشست نقض حریم هوایی و حاکمیت این کشور از سوی ترکیه را نیز بررسی و  بر ادامه گفت وگوهای سیاسی با آنکارا برای توقف تجاوز به حاکمیت عراق تاکید کرد.

دستگیری پنج عامل انتحاری در بغداد

پنح عامل انتحاری در حمله نیروهای عراقی به جنوب غرب بغداد پایتخت عراق به هلاکت رسیدند.

دو نظامی عراقی نیز در این عملیات در روستای «المعامره الزیدن» (واقع در جنوب غرب بغداد) کشته شدند. 
نیروهای عراقی با محاصره یک پناهگاه مهم تروریست ها توانستند پنج تن از عاملان انتحاری را به هلاکت برساند. 
یکی از تروریست ها هنگام حمله نیروهای عراقی به پناهگاه خود را منفجر کرد؛ در این عملیات تمامی تروریست های داخل پناهگاه کشته شدند.

تصمیم به اخراج امریکایی ها غیرقابل بازگشت است

مسئول امنیتی «کتائب حزب الله عراق(گردان های حزب الله) در توییتی نوشت که آمریکایی ها باید بدانند که تصمیم برای اخراج شان از عراق، غیر قابل بازگشت است.

ابوعلی العسکری روز یکشنبه در حساب توییتری خود افزود: آمریکایی ها جز زبان زور زبان دیگری نمی فهمند و ما برای این کار آماده ایم.

وی با انتقاد از ادامه حضور آمریکا در عراق ادامه داد: هیچ کس نمی تواند به آمریکایی ها اطمینان دهد و یا اراده عراقی ها را دور بزند.

العسکری خاطرنشان کرد که مقاومت باید با فشار مردمی، سیاسی، امنیتی و رسانه ای توام با آمادگی کامل نظامی عراق  ادامه یابد تا این قاتلان به خواست ملت تن بدهند.

اعتراض به قطع برق

صدها نفر از ساکنان شهرهای مختلف عراق از جمله بصره، بغداد و کوت مرکز استان واسط دیروز یکشنبه در خیابان های این شهرها در اعتراض به قطع مکرر برق و ساعت طولانی قطعی دست به تظاهرات زدند.  

تظاهرکنندگان در بصره با آتش زدن لاستیک جاده اصلی به سمت بغداد را بستند.

در بغداد پایتخت صدها معترض به نشانه افزایش ساعت های قطع برق به ساختمان توزیع برق در منطقه شرقی «الامین» حمله کردند.

معترضان کارکنان و مسئولان را تهدید کردند در صورت ادامه قطع برق از ورود آنها به محل کار جلوگیری خواهند کرد.

روند رو به رشد ابتلا به کرونا

وزارت بهداشت عراق روز یمشنبه در بیانیه ای با اشاره به روند رو به رشد کرونا از ثبت ۲۳۱۲ مورد جدید ابتلا به ویروس در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

آمار کل مبتلایان در عراق با ثبت موارد جدید ابتلا به ۷۷ هزار و ۵۰۶ نفر رسیده است.

همچنین با جان باختن ۹۵ نفر، شمار فوت شدگان به ۳۱۵۰ نفر افزایش رسید.

کاهش عملیات تروریستی در عراق

فرماندهی عملیات مشترک روز یکشنبه اعلام کرد که حملات تروریستی در عراق به دلیل اقدام های امنیتی و حملات نیروهای مسلح کشور علیه داعش و گروه های تروریستی کاهش یافته است.

سرلشگر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت: گروه های تروریستی از بمب های کنار جاده ای  برای جلوگیری از  حرکت نیروهای امنیتی در عملیات «قهرمانان عراق» استفاده کردند.

در دومین روز از عملیات قهرمانان عراق پنج روستا در استان دیاله از وجود تروریست ها پاکسازی و مقدار قابل توجهی سلاح و مهمات کشف شد.

نظر شما