شناسهٔ خبر: 41300407 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از ناهماهنگی میان ارگان‌ها و نهادهای دولتی بر سر یک تغییری کاربری گزارش می‌دهد

صاحب‌خبر - تغییر کاربری پادگان 06 در بلاتکلیفی
گروه جامعه: پادگان 06 یکی از چند پادگانی است که براساس یک توافق چند جانبه از سوی چند نهاد و ارگان‌ دولتی در تهران قرار است به یک پارک تبدیل شود. اتفاقی که البته مدت‌ها است بر سر آن مناقشات و اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. با این حال اما چندی است که خبرها از به سرانجام رسیدن این طرح و تبدیل بخشی از این پادگان به فضای عمومی و مرمت بخش‌های میراثی آن حکایت دارد. حالا با وجود این‌ها، اما به نظر می‌رسد برخی اظهارنظرها و ابهام‌آفرینی‌ها سبب شده تا ارتش به عنوان یکی از طرف‌های این توافق عقب‫نشینی‌کند و از تبدیل این پادگان به مکانی عمومی برای استفاده تهرانی‌ها منصرف شود. هرچند رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرده که منتفی شدن توافق پادگان ۰۶صحت ندارد.
پادگان جی و 06 تهران از جمله پادگان‌هایی هستند که براساس تصمیمی مشترکی که نهادهای مالک و متولی آن برای سرنوشت و ادامه حیاتشان گرفته‌اند قرار است به یک پارک عمومی تبدیل شوند. اتفاقی که اما به واسطه حواشی ایجاد شده پیرامونشان این تغییر کاربری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پادگان جی، از پادگان‌های قدیمی نیروی زمینی ارتش است که ۸ بهمن ۱۳۹۱ محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، در حاشیه مراسم افتتاح ۳۷ پروژه فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری منطقه ۹ اعلام کرد بر مبنای توافق با ارتش پادگان جی به محدوده‌ای کنار پادگان قلعه‫مرغی منتقل خواهد شد و ظرف چند ماه آینده فضای این پادگان به محدوده شهری این منطقه بر می‌شود. پادگانی که به سه ارگان ارتش، وزارت دفاع و آموزش و پرورش تعلق دارد. از آن زمان به بعد بارها تصمیمات متعددی برای این پادگان اتخاد شده است؛ از فضای سبز تا ساختمان تجاری بلندمرتبه که گاهی خبرهایی از عبور 2 بزرگراه از وسط پادگان جی به گوش می‌رسد. بزرگراه‌هایی که به گفته شهردار منطقه ۹ تهران، ۲۰۰ میلیارد تومان بار مالی به منطقه تحمیل کرده و قطعا برای تملک کامل، به منبع مالی بزرگ‫تری نیاز است.‬‬
پادگان 06 تهران که خبر کلنگ‌زنی تبدیلش به بوستان ارتش روز شنبه 17 خرداد ماه توسط شهردار تهران، دوباره توجه‌ها را به سوی اجرای قانون انتقال پادگان‌ها جلب کرده نیز از جمله پادگان‌های تهران است که حالا پس از کش و قوس‌های فراوان قرار است به فضای عمومی و گردشگری با بافت تاریخی تبدیل شود. پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی این بوستان گفته است: «باغ‌های اطراف تهران که پادگان ۰۶ یکی از باغ‌های دوره قاجار با عنوان سلطنت‫آباد است، این پادگان در دوره پهلوی اول شکل پیدا می‌کند و حالا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین برگ‌های شناسنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران به جهت وسعت و ارزش قلمداد می‌شود. بنابراین برای ۷۰ درصد این محدوده ساختمان‌های قدیمی مرمت خواهند شد و احداث جدیدی نخواهیم داشت. بنابراین تلاش می‌کنیم با ایجاد خلاقیت این محدوده را همانند تپه‌های عباس‌آباد به عنوان مقصد گردشگری تبدیل کنیم.» او افزود: «نگاه را عوض می‌کنیم و در اینجا بارگذاری‌های سنگین نخواهیم داشت و زمینه را به گونه‌ای پیش خواهیم برد که نفع آن برای شهروندان باشد. از یک میلیون و ۶۳۰ هزار متر مربع بارگذاری در این محل با توافقی که انجام شد عدد بارگذاری به ۶۳۰ هزار متر مربع کاهش پیدا کرد. همچنین در این محدوده اتصال ایستگاه مترو در طرف مجاور یعنی ایستگاه صیاد شیرازی را خواهیم داشت که به این ترتیب عدالت اجتماعی برای دسترسی همگانی در سطح شهر فراهم می‌شود.»‬
تغییر کاربری پادگان جواد الائمه مشهور مشهور به پادگان 06 اما در حالی با کلنگ زنی شهردار تهران رسمیت یافت که کمی بعد از این اتفاق با خبری شدن بارگزاری در بخشی از این پادگان، اعضای شورای شهر تهران در رابطه با پادگان 06 و مصوبات و توافقات پیرامون واگذاری آن سوالاتی را در صحن شورا مطرح کردند. محمد جواد حقشناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفته است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد نتایج حاصله از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و تفاهم نامه‌های مربوط به این موضوع میان شهرداری و ارتش جمهوری اسلامی ایران با گزینه‌های مطلوب و ممکن که می‫توانست در دستور کار قرار گیرد و تضیمن کننده حداکثری حقوق شهر و شهروندان و مدیریت شهری از یک سو و منافع ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر سو باشد فاصله جدی وجود دارد.» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داده: «در مدت زمانی که پرونده واگذاری پادگان 06 در دوره تصدی شهردار مطرح و در جریان بوده است هیچ اطلاع رسانی یا استعلامی درخصوص روند مذاکرات و شرایط توافق توسط شهرداری و چگونگی پیگیری موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری به شورای شهر تهران نرسیده است.» وی افزوده: «همه اقدامات توسط شهرداری راسا دنبال شده است از دیگر سو نظارت راه و شهرسازی در دوره مدیریت پیشین این وزارت خانه و شورای عالی شهرسازی و معماری در مکاتبه‌ای با ریاست شورا، طرح موضوع و صراحتا اعلام و در خواست کرده است که با عنایت به وسعت و اهمیت پروژه و تاثیر قطعی آن بر ساختار فضای سبز جمع‫بندی نظرات شورای شهر معطوف به ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مترتب بر آن جهت اتخاذ تصمیم در جلسه شورای عالی منعکس شود.» حق شناس اظهار کرده است: «تبعا انتظار طبیعی و قانونی این بوده که شهردار تهران نسبت به اخذ و پیگیری اعمال نظرات شورا و کمیسیون‌های تخصصی آن حساس باشد. همچنین رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی پس از بررسی‌های لازم در کمیسیون مربوطه در پاسخ استعلام وزارت راه و شهرسازی به درستی مخالفت صریح کمیسیون با طرح پیشنهادی به دلیل تبعات نامطلوب آن در شهر را اعلام و درخواست می‌کنند کل 50 هکتار در اختیار شهر قرار گیرد و از بارگذاری های مشکوک جلوگیری شود.» وی ادامه داده: «کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسات دی ماه سال 96 به صراحت اعلام کرده است که براساس مطالعات ترافیکی هر گونه بارگذاری در محدوده پادگان 06 حتی با اتخاذ همه تدابیر ممکن دارای اثرات نامطلوب و بعضا غیر قابل جبران بر ترافیک محورهای اطراف خصوصا محور پاسداران خواهد بود لذا این کمیته پیشنهاد کرده است برای انجام این کار از کمک‌های دولت تامین زمین ماعوض از منابع دولتی یا شهرداری و یا انتقال حق توسعه بر سایر اراضی متعلق به ارتش و حتی مکاتبه با ستاد کل نیروهای مسلح به منظور مساعدت در این خصوص استفاده شود.» این عضو شورای شهر تهران همچنین گفته است: «این نقد به شهرداری و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران وارد است که چرا با وجود نظرات اعضای این کمیته که کارشناسان برجسته کشور هستند مصوبه فعلی در شورای عالی به تصویب رسیده و توافقی براساس این مصوبه میان شهرداری و ارتش شکل گرفته است.»
با وجود این انتقادها و سوالات از شهرداری تهران درخصوص توافقات صورت گرفته میان ارتش و شهرداری روز گذشته خبرهایی به نقل از برخی اعضای شورای شهر منتشر شده که نشان می‌دهد توافق صورت گرفته بین شهرداری و ارتش برای تبدیل شدن این پادگان به پارک منتفی شده است. محسن هاشمی، رئیس شورا شهر درخصوص منتفی شدن تفاهم ارتش و شهرداری درخصوص تبدیل پادگان 06 به بوستان گفته: «زمانی که تفاهم‌نامه 06 افتتاح شد برخی از اعضا گفتند که این حرکت خوبی نیست و چرا 600 هزار متر در این پادگان بارگزاری می‌شود در حالی که پهنه این پادگان S بود و مقداری سوء تفاهم شد و حناچی به ما گفت: چون در مدیریت شهری اختلاف وجود دارد و ارتش دیده است که دارد مورد سوال قرار می‌گیرد و کار مناسب تبدیل به ضدارزش شده کمتر موضوع را دنبال می‌کند و می‌دانید که این پروژه‌ها برد‫– برد است و وقتی یک طرف احساس خطر می‌کند پایش را عقب می‌کشد. من نمی‌گویم موضوع کاملا منتفی شده اما حس پیگیری جدی نداریم.» وی به شوخی افزوده: «این موضوع مثل ازدواج می‌خواهد که اگر یک طرف احساس غبن کند پایش را عقب می‌کشد که نازش را بکشند و حالا هم اینطور شده البته من نمی‌گویم که ارتش ناز می‌کند.»
با وجود درز این خبر اما چندی بعد غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در حساب توئیتری خود اعلام کرد: منتفی شدن توافق پادگان ۰۶ صحت ندارد. او نوشته است: ‏«اینکه گفته می‌شود توافق ‎پادگان ۰۶ منتفی شده است صحت ندارد و اکنون ‎شهرداری و ‎ا تش در عالی‌ترین سطح در حال گفتگو برای اجرای فوری توافق با درنظر گرفتن نظرات اعضای شورای شهر هستند.»
حرف‌ها و اظهارات ضد و نقیضی درباره سرنوشت این پادگان اما در حالی شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد این حرف‌ها ناشی از ناهماهنگی میان دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط دارد یا تاثیر اظهارنظرهای فردی بر تصمیم حقوقی است. با این حال باید منتظر بود و دید که در روزها آینده شهردار و مسئولان ارتش در رابطه با سرنوشت این پادگان چه اظهاراتی خواهند داشت.

نظر شما