شناسهٔ خبر: 41297360 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گزارشی از برنامه نقد مجموعه‌های تلویزیونی روز جهان در رادیو

مخاطب ایرانی در تیررس سـریال‌هـای آمـریکایـی

برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو، با حضور چهار کارشناس و منتقد سینما به بررسی سریال‌های محبوب روز جهان پرداخت.

صاحب‌خبر -



علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده، منتقد سینما در این برنامه، با بیان اینکه تولیدات اروپایی بر اساس نیاز اجتماعی و با دیدگاه فرهنگی خودشان انجام می‌شود، افزود: گروه دوم تولیدات که مخاطبان زیادی هم دارد تولیدات شرقی و کره‌ای هستند و بخش دیگر هم تولیدات آمریکایی است که جریان سلطه فرهنگی را به معنای واقعی و با تولید سریال‌های طولانی‌مدت دنبال می‌کنند.
وی افزود: بخش زیادی از سریال‌هایی که در آمریکا تولید می‌شوند مشخصاً مخاطب ایرانی را هدف گرفته و اهمیت ایران در اینجا معلوم می‌شود که سریالی مانند «۲۴» در تمام قسمت‌هایش بدون اینکه اسمی از ایران بیاورد اما به ریشه تروریسم در ایران ‌اشاره می‌کند.
این منتقد سینما و تئاتر ادامه داد: بخش دیگری از سریال‌های آمریکایی هم برای مخاطب شرقی تولید می‌شوند، این تولیدات در بیان موضوعات معناگرایانه و معنویات، که محور نگاه شرقی است گوی رقابت را از ما ربوده و محتوا را از آن خود کرده است که این هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید.
وی در رابطه با تاثیر «نتفلیکس» در تغییر سریال‌سازی و فرهنگ رسانه‌ای جوامع گفت: این کمپانی یک اتاق فکر گسترده و پژوهشکده جدی دارد و از همه توانمندی‌های حوزه اجتماعی و انسان‌شناسی استفاده می‌کند و متخصصان اندیشه‌های مختلف در حوزه‌های جهان‌بینی هم در این کمپانی حضور دارند. این شکل کمپانی‌های جدید با اینکه تمرکزگرا نیستند اما دیده‌بان‌های خوبی دارند و به همین دلیل هم هست که درباره ما بهتر از خود ما عمل کنند.
عبدالعلی‌زاده به یکی از سریال‌های روز جهان ‌اشاره کرد و گفت: سریال «چرنوبیل» سعی دارد که ایران را هنوز یک کشور بدوی، غیرمتخصص و متحجر تعریف کند و مخاطب خارجی در دلش می‌گوید که چه خوب ایران صاحب قدرت نمی‌شود چون تخصص ندارد و این‌ها موضوعاتی است که ما باید رصد و به آنها
فکر کنیم.
در ادامه، احسان رشیدی، روزنامه‌نگار و منتقد سینما نیز درباره سریال ضدایرانی «تهران» گفت: پخش‌کننده این سریال کشور کاناداست و به تازگی هم در حال پخش است. موضوع این است که یک مأمور موساد قرار است به پدافند هوایی ایران نفوذ کند. این فرد در اغتشاشات ۸۸ هم حضور دارد و همکاری می‌کند اما در نهایت مأموریتش شکست می‌خورد.
وی همچنین در رابطه با سریال «خلافت» گفت: خلافت یک سریال سوئدی است که به همکاری سوئد در نابودی داعش‌ اشاره می‌کند و طوری روایت می‌کند که گویا سوئد داعش را در رقه دمشق نابود کرده است. این سریال تاریخ را جعل کرده و ضد اسلام است.
حمید صنیعی‌منش و محمدناصر احدی، دو فعال رسانه‌ای بودند که در این برنامه، نکاتی را درباره سریال‌های روز جهان مطرح کردند.

نظر شما