شناسهٔ خبر: 41292359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جمهوریخواهان از حمایت ترامپ دست می کشند؟/ زمزمه‌های کناره‌گیری ترامپ از انتخابات

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-گروهی از جمهوری‌خواهان که در دور گذشته  به دونالد ترامپ رأی داده بودند، با اعلام نارضایتی خود از لفاظی‌ها و عملکرد ترامپ قصد دارند در انتخابات پیش‌رو، دست از حمایت از او بکشند.
به گزارش خبرگزاری آریا،برخورد نامناسب رئیس‌جمهوری آمریکا با شیوع کروناویروس در این کشور، وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و افول موقعیت جمهوری خواهان در نظرسنجی، این حزب را نگران کرده است که اگر دونالد ترامپ کار اساسی برای بهبود اوضاع و مردم نکند، ممکن است کاخ سفید و اکثریت در سنا را در انتخابات سال 2020 از دست بدهد.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مقیاس چالش جمهوری‌خواهان هفته گذشته به وضوح مشخص شد. در حال حاضر 26 میلیون آمریکایی برای دریافت حقوق بیکاری ثبت نام کرده‌اند و همین موقعیت ترامپ را نسبت به انتخابات سال 2016 متزلزل کرده است.  نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد ترامپ در برخی از ایالت‌های مهم که به ایالت‌های میدان نبرد معروف هستند، مانند میشیگان و پنسیلوانیا عقب افتاده است و حتی در ایالتی مانند فلوریدا با پیروزی خفیفی توانسته است رقیب دموکرات خود را جا بگذارد
تام کول، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان از اوکلاهاما می‌گوید رئیس‌جمهوری مجبور است لحن را تغییر دهد و کارزار خود را با گله و شکایت از این و آن پیش نبرد و دنبال مقصر نگردد. او می‌افزاید: « شما باید مقداری هم به مردم امید بدهید اما ترامپ عمدتا عصبانیت و تفرقه را به خورد مردم می‌دهد.» 6 ماه دیگر به انتخابات عمومی مانده و بسیاری از جمهوری خواهان امیدوارند که این وضعیت تا آن زمان تغییر کند.
 آنها بر این باورند که این رقابت به یک رفراندوم برای رئیس‌جمهوری تبدیل نخواهد شد و ترامپ قادر خواهد بود خود را به‌عنوان احیاکننده اقتصاد آمریکا معرفی کند. ترامپ اوایل این ماه گفت: ما بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را ساختیم و این را برای دومین بار نیز انجام خواهیم داد.  با این وجود برخی نظرسنجی‌ها، جمهوری خواهان را نگران کرده و در برخی ایالات‌ها بایدن به‌عنوان یک رقیب جدی خود را نشان داده است. این نظرسنجی‌ها همچنین نشان داده‌اند که جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی مانند آریزونا، کلرادو، کارولینای شمالی و مین وارد یک رقابت داغ با دموکرات‌ها شده‌اند و حالا سرنوشت آنها با عملکرد دونالد ترامپ گره خورده است. چارلز بلک جونیور، مشاور جمهوری خواهان می‌گوید: من همیشه فکر می‌کردم حرکت ما رو به جلو است اما هم‌اینک چنین چیزی را نمی‌توانم بگویم و کاملا در شرایط مبهمی به سر می‌بریم.»

برخی حامیان جمهوری‌خواه ترامپ، حمایت خود را از وی پس گرفتند
گروهی از جمهوری‌خواهان که در دوره گذشته انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا به دونالد ترامپ رأی داده بودند، با اعلام نارضایتی خود از لفاظی‌ها و عملکرد ترامپ قصد دارند در انتخابات پیش ‌رو، دست از حمایت از او بکشند.
به نوشته وبگاه «هافینگتون پست»، این گروه از جمهوری‌خواهان در یک ویدئوی تبلیغاتی دلایل خود را برای دست کشیدن از حمایت از دونالد ترامپ عنوان کرده‌اند.
هافینگتون پست نوشته 15 نفر از حامیان دونالد ترامپ که در این ویدئو با ترامپ به مخالفت پرداخته‌اند، دروغ‌ها و لفاظی‌های تند رئیس‌جمهور آمریکا و سوء‌مدیریت وی در مقابله با بحران کرونا را دلایل دست کشیدن از او در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا عنوان کرده‌اند.
این گروه از جمهوری‌خواهان بار‌ها ویدئو‌هایی را در شبکه اجتماعی «یوتیوب» منتشر کرده‌ که حاوی اظهار نظرات جمهوری‌خواهان ناراضی از ترامپ هستند که علیه ترامپ صحبت می‌کنند.
مدیر راهبردی این گروه گفته است: «تغییر عقیده و زبان به اعتراض گشودن جسارت می‌خواهد.»
وی همچنین گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد، به منظور دستیابی به رأی‌دهندگان سر‌نوشت‌سازی که دور گذشته با ترامپ همراه شدند، مؤثر‌ترین پیام‌رسانی که به آنان اجازه تغییر عقیده را می‌دهد فردی است که مانند آنها به ترامپ رأی‌ داده است.»
گروه دیگری از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در آمریکا نیز در حال انتشار ویدئو‌های تبلیغاتی علیه ترامپ هستند. این گروه نیز با انتشار ویدئوی تبلیغاتی با ذکر جملاتی به انتقاد از عملکرد ترامپ پرداختند.
این گروه موسوم به «پروژه لینکلن»، یک کمیته اقدام سیاسی است که در اواخر سال 2019 در آمریکا شکل گرفت. هدف این کمیته جلو‌گیری از انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 است. این کمیته همچنین از «جو بایدن» نامزد بالقوه دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در آمریکا حمایت کرده است. 

فقط 46 درصد از  آمریکایی های جمهوریخواه از ترامپ حمایت می کنند
رویترز و موسسه ایپسوس به تازگی در یک نظرسنجی نتیجه گرفتند که فقط 46 درصد آمریکایی های جمهوریخواه می گویند کشورشان در مسیر درستی حرکت می کند. این اولین بار است که این تعداد در مقایسه با آگوست سال 2017 میلادی و همزمان با اعتراضات سازمان دهی شده از سوی نژادپرستان در شهر شارلوتزویل به پایین ترین سطح رسیده است. اعتراضات شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینا به درگیری و برخورد معترضان نژادپرست و مخالفان آنها منجر شد.
این رسانه انگلیسی  در گزارشی اختصاصی نوشت: جمهوریخواهان اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به مسیری که کشور در دوران ریاست جمهوری ترامپ طی می کند بدبین هستند. این بدبینی همزمان با سه بحران ناشی از همه گیری ویروس کرونا، رکود اقتصادی و اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس بروز کرده که به دولت او ضربه زده است.
محبوبیت ترامپ حدود 40 درصد است و این در حالیست که اکثریت جمهوریخواهان همچنان عملکرد کلی ترامپ را قبول ندارند.
نظرسنجی رویترز ایپسوس نشان داد که 37 درصد جمهوریخواهان می گویند کشورشان در مسیر غلطی حرکت می کنند و از این تعداد 17 درصد بیان کردند که اگر همین حالا انتخابات برگزار شود به بایدن رای می دهند در حالی که 63 درصد همچنان به ترامپ رای می دهند.

زمزمه‌های کناره‌گیری ترامپ از انتخابات
چندی پیش نیز شبکه خبری فاکس نیوز، با اشاره به کاهش شدید آرای ترامپ در مقایسه با بایدن به نقل از منابعی در داخل حزب جمهوریخواه از احتمال کناره گیری ترامپ از انتخابات آتی خبر می دهد.
با نزدیک تر شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه امسال و افزایش فاصله آرا بین ترامپ و رقیب اصلی دموکرات او، زمزمه‌هایی در حزب جمهوریخواه مبنی بر احتمال کناره گیری ترامپ از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی به گوش می‌رسد.
 این زمزمه‌ها نخستین بار نه از جانب رسانه‌های مغضوب و منتقد ترامپ همچون نیویورک تایمز، سی‌ان‌ان و یا واشنگتن پست و.. بلکه از سوی شبکه تلویزیونی محبوب ترامپ یعنی "فاکس نیوز" به گوش رسید.
منابعی در داخل حزب جمهوریخواه به این شبکه خبری محافظه کار آمریکا گفته‌اند اگر ریزش آرای ترامپ در نظرسنجی‌ها به روند افزایشی فعلی ادامه دهد، شاید ترامپ چاره‌ای جز انصراف از انتخابات آتی نداشته باشد.
با وجودی که با توجه به شخصیت ترامپ چنین فرضی بسیار بعید به نظر می‌رسد اما افزایش فاصله ترامپ و جو بایدن در روزها و هفته‌های آتی می‌تواند اختلافات داخلی درون حزب جمهوریخواه برای ایستادن پشت سر یک رییس جمهوری به احتمال زیاد بازنده با موقعیت متزلزل را بیشتر کند و شکافی جدی درون حزب جمهوریخواه ایجاد کند.

 حمایت ده‌ها مقام دولت جورج بوش از جو بایدن
گروهی از مقام های سابق دولت جورج دابلیو بوش از حزب جمهوری‌خواه برای حمایت از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تشکل تازه‌ای را تاسیس کرده اند.
این گروه حدود 200 عضو دارد که شامل مقامات سابق ستاد انتخاباتی و کابینه چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا نیز می شود. آنها معتقدند جو بایدن می تواند «عزت را به کاخ سفید بازگرداند.»
این گروه که با ستاد انتخاباتی جو بایدن و سایر گروه‌های جمهوریخواه ضد دونالد ترامپ در تماس است می گوید به طور مسقتیم با جورج بوش ارتباطی ندارد.
این تازه‌ترین گروه از جمهوری‌خواهان است که برای حمایت از بایدن اعلام موجودیت کرده است.
اخیرا دو گروه به نام‌های «رای دهندگان جمهوری‌خواه علیه ترامپ» و پروژه لینکلن، در حمایت از جو بایدن وارد کارزار انتخاباتی شده اند تا در ایالت‌های حساس رای دهندگان جمهوری‌خواه ناراضی را به سمت نامزد دمکرات‌ها سوق دهند.
اخیرا کالین پاول، وزیر امور خارجه دولت جورج بوش و از فرماندهان پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، هم دونالد ترامپ را به "دروغ‌گویی" و "انحراف از قانون اساسی" ایالات متحده متهم کرد.
آقای پاول تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا را نشانه «بلوغ جامعه» دانست و رویکرد دونالد ترامپ را «خطرناک» خواند.
آقای پاول گفت در انتخابات ریاست جمهوری به جو بایدن، نامزد بالقوه دموکرات‌ها رای خواهد داد. او در انتخابات قبلی هم اعلام کرده بود به آقای ترامپ رای نمی‌دهد.

نظر شما