پس از بازگشایی سالن های فرهنگی و هنری
مخاطبان از آثار نمایشی استقبال نکردند
آغاز کرونا و تعطیلی 4ماهه مراکز فرهنگیهنری، ضرر و زیان بسیاری را متوجه گروههای نمایش کرد؛ خسارتهایی که حتی در بازگشایی مجدد به دلیل عدم استقبال مخاطبان و البته اوجگیری مجدد کرونا به هیچ عنوان جبران نشد.
صاحبخبر - آمارها میگویند که پس از گذشت 22 روز از بازگشایی سالنهای نمایشی در شهرهای مختلف و تهران، با اوج گرفتن مجدد کرونا بالاخص با وضعیت هشدار در اکثر استانها، امکان تعطیلی مجدد سالنها گزینه مدنظر است.«قادر آشنا» مدیر کل هنرهای نمایشی چندی پیش در گفتوگو با رسانهها اظهارکرد: در حال حاضر دستوری مبنی بر تعطیلی ابلاغ نشده است و ما هم با احتیاط جلو می رویم اما در صورتی که ابلاغی صورت بگیرد سالنها تعطیل خواهند شد. فرهنگسراها خالی از مخاطبان تئاتر این روزها و باید گفت«فعلا»، سالنهای تئاتر باز است اما در واقع مخاطب آنچنانی ندارد .البته با توجه به پروتکل 50 درصدی بازگشایی سالنها خیلی هم نمیتوان انتظاری بیش از این از تئاتر داشته باشیم. این شرایط به غیر از سالنهای دولتی و البته بخش خصوصی درباره آمفیتئاترهای مراکز فرهنگی و هنری هم صدق میکند. شنیده ها حاکی از این است که به استثنای سالن سینما تراس چاپلین فرهنگسرای بهمن هیچ یک از سالنهای آمفی تئاترهای فرهنگسراها دارای مخاطب نیستند. به نظر میرسد فرهنگسراها با توجه به وضع موجود درصدد پیش بینی راههای تازهای برای ارائه خدمات نمایشی به مخاطبان خود هستند که از آنجمله به مسابقات نمایشنامه نویسی و ساخت محصولاتی برای ارائه در فضای مجازی میتوان اشاره کرد. بخشی از فرهنگسراها نیز با فعالیتهای آنلاین مخاطبانی را برای خود جلب کرده اند که توانسته بخشی از جای خالی تئاتر چهره به چهره را با مخاطب پر کند. با «ماسک» تئاتر ببینید اما همه ماجرای تئاترو نمایش به «کرونا» و ترس مخاطبان ختم نمیشود. برخی از کارگردانان تئاتر از مخاطبان خواستهاند در طول اجرا صبوری به خرج داده و برای سلامت خود و بقیه تماشاگران ماسکهایشان را برندارند. نصیر ملکیجو طراح و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش در این بازه زمانی اظهارکرد: با وجود بحران کرونا مراحل تمرین و آمادهسازی نمایش به سختی انجام شده اما چون من برای مدت طولانی در ایران نخواهم بود، بهترین زمانی که میشد این نمایش را به صحنه برد همین بازه زمانی است وگرنه ترجیحم این بود که در این زمان کار را اجرا نکنم. متأسفانه با شرایط پیچیدهای روبرو هستیم و هرچقدر هم که اعلام شود مکانی از لحاظ بهداشتی امن است، باز هم در نهایت باید انتظار وجود ویروس را داشته باشیم به همین دلیل باید خودمان بیش از پیش مراقبتهای لازم را داشته باشیم. وی متذکر شد: در هر شرایط و وضعیت و سبک و سیاقی که نمایشی را اجرا میکنیم، اولویت ما مخاطبان هستند. بنابراین باید همه پروتکلهای بهداشتی نه در حد رفع تکلیف و خبرسازی بلکه در بهترین وضعیت ممکن رعایت شود. امیدوارم خود تماشاگران نیز فاصلهگذاری اجتماعی و دستورالعملهای بهداشتی را رعایت کنند و تا آخرین لحظهای که در سالن هستند صبوری به خرج داده و ماسکها را از چهرهشان برندارند تا هم خودشان و هم بقیه تماشاگران بتوانند با آرامش و خیالی راحتتر به دیدن نمایش بنشینند. تئاتر را میدانی اجرا کنیم داود فتحعلی بیگی هم معتقد است در شرایط کرونایی موجود بهترین شکل اجرای تئاتری میتواند بهصورت میدانی باشد حتی برای نمایشهای صحنهای. این نمایشنامهنویس و کارگردان با سابقه تئاتر و نمایشهای ایرانی درباره راهکاری که میتوان در شرایط کرونایی موجود برای اجرای تئاتر در نظر گرفت، به مهر گفت: بهترین شکلی که میتوان در این شرایط برای اجرای تئاتر در نظر گرفت، نمایشهای میدانی است. این شکل اجرا میتواند ظهور و بروزی داشته باشد؛ مشروط بر اینکه فاصلههای اجتماعی از سوی اجراکنندگان و مردم رعایت شود. وی تأکید کرد: بر این باورم که نمایشهای میدانی میتواند برای نمایشهای صحنهای نیز مدنظر قرار گیرد و نمایشها با تغییراتی که به تناسب اجرای میدانی لحاظ میکنند، در فضای باز اجرا شوند. فتحعلی بیگی درباره اجرای تعزیه در شرایط کرونایی موجود، گفت: با توجه به وضعیت کرونا، خیلی از مکانهایی که سابقه طولانی در اجرای تعزیه داشتند، پیش بینی کردهاند که امکان اجرای تعزیه در شرایط کنونی را نخواهند داشت؛ از این رو قراردادهایشان با تعزیهخوانها را فسخ کردهاند. این پژوهشگر و فعال با سابقه عرصه تعزیه، متذکر شد: اگر اجرا در فضای باز باشد ولی مردم رعایت نکنند، نقض غرض میشود. در شرایط کرونایی موجود گروه تعزیه نیز در معرض آسیب قرار دارند زیرا میزانسهایشان به گونهای است که باید به هم نزدیک شوند و در عین حال به دلیل خواندن نمیتوانند از ماسک استفاده کنند.∎
نظر شما