شناسهٔ خبر: 41221148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار روز

صاحب‌خبر -

تجمع معترضان طرح الحاق مقابل منزل داماد ترامپ
معترضان آمریکایی مقابل خانه دختر و داماد رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن دی‌.سی تظاهرات کردند. این تظاهرات با هدف محکوم کردن اشغال کرانه باختری بر پا شد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، جارد کوشنر، همسر یهودی ایوانکا ترامپ که مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا هم است، عامل پیشبرد مذاکرات با اسراییل بوده و بحث حمایت از اقدام اسراییل در الحاق اراضی کرانه باختری را مطرح کرده است. دولت ترامپ هنوز تصمیمی در خصوص طرح الحاق اراضی کرانه باختری از سوی اسراییل نگرفته است. معترضان جنبشی موسوم به «اگر اکنون نه»، که یک گروه یهودی ترقی‌خواه آمریکایی مخالف با اشغال نوار غزه و کرانه باختری است، در ضمن پوشیدن ماسک، مقابل خانه ایوانکا و جارد کوشنر تجمع کردند.
یکی از معترضان در یک ویدیوی مربوط به این تجمع عنوان کرد: «می‌خواهیم به در خانه او برویم و صبح او را از خواب بیدار کنیم. ما به طرح تل‌آویو برای الحاق کرانه باختری معترض هستیم.»
با این حال گزارش شد که به هنگام برپایی این تجمع جارد کوشنر و ایوانکا ترامپ و فرزندانش در آنجا حضور نداشتند. براساس گزارش‌ها، خانواده دختر ترامپ مناسبت چهارم ژوئیه (روز استقلال آمریکا) را در مکان دیگری در آمریکا، جشن گرفته‌اند.معترضان علامت‌هایی را با رنگ سیاه و نارنجی به نمایش گذاشتند که رویشان نوشته شده بود: «جارد کوشنر آپارتاید را ممکن می‌سازد» و «چک سفید را خاتمه دهید».

اعتراض لبنانی‌ها به سفر ژنرال آمریکایی به بیروت
ورودی فرودگاه بین‌المللی بیروت دیروز صحنه درگیری‌ها میان نیروهای ارتش لبنان و معترضان به سفر فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه به لبنان بود. به گزارش ایسنا، تعدادی از معترضان در اعتراض به سفر ژنرال فرانکلین مک‌کنزی، فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه به لبنان در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت تظاهرات کردند و در پی آن درگیری‌هایی میان نیروهای ارتش و معترضان رخ داد. رسانه‌های لبنان گزارش دادند که معترضان با در دست داشتن پرچم حزب‌الله اعلام کردند که هدف از این تظاهرات اعتراض به مداخله آمریکا در امور داخلی کشورشان است.
 روزنامه الجمهوریه نوشت که این نخستین سفر ژنرال مک‌کنزی به لبنان نیست، بلکه این چهارمین سفر او به بیروت از زمان تصدی پست فرماندهی است. ژنرال مک‌کنزی بیست ‌وهشتم مارس ۲۰۱۹ جانشین ژنرال جوزف ووتل شد.

روسیه و چین تمدید قطعنامه ارسال کمک‌ها به سوریه از مرزها را وتو کردند
روسیه و چین علیه تمدید سازوکار کنونی ارسال کمک‌های بین‌المللی از طریق ترکیه به سوریه از حق وتو در شورای امنیت استفاده کردند.
به گزارش ایسنا، شورای امنیت عصر سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه آلمان- بلژیک درباره تمدید سازوکار امدادرسانی بین‌المللی به سوریه از طریق گذرگاه باب‌السلام و باب‌الهوی در ترکیه به مدت یک‌سال را تصویب کرد، اما روسیه و چین آن را وتو کردند. روسیه و چین به این سازوکار ارسال‌ کمک‌ها به سوریه از طریق ترکیه اعتراض کردند.
قطعنامه شورای امنیت برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه که ‌سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده است و دهم ژوئیه منقضی می‌شود، روز گذشته مجددا برای تمدید به رأی‌ گذاشته شد. روسیه که خواهان کاهش تعداد گذرگاه‌های مرزی برای ارسال این کمک‌ها به سوریه بود، اصرار آلمان- بلژیک برای تمدید این قطعنامه را نپذیرفت و همراه با چین آن را وتو کرد. کمک‌های بشردوستانه به سوریه از سال ۲۰۱۴ تاکنون از گذرگاه‌های جلوه گوزو و اونجوپینار ترکیه ارسال شده است. دهم ژوئیه مأموریت کنونی که براساس سازوکار موجود فعالیت می‌کند، به پایان می‌رسد، این سازوکار براساس قطعنامه ۲۵۰۴ صادره در یازده ژانویه است.طبق متن قطعنامه کنونی ارسال کمک‌ها تنها از دو گذرگاه ترکیه به مدت 6 ماه انجام می‌شود و همچنان از دو گذرگاه الیعربیه عراق و الرمثا در اردن کمک‌رسانی صورت نمی‌گیرد، این خواسته روسیه و چین است.

برچسب‌ها:

نظر شما