شناسهٔ خبر: 41218641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

از امروز؛

فعالیت تجاری بندر خشک مرز شلمچه به طور رسمی آغاز شد

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند؛ گفت: از امروز فعالیت تجاری در بندر خشک شلمچه به طور رسمی از سرگرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا از خرمشهر، سید علی موسوی امروز در نشست خبری که در محل اجتماعات سالن تجاری شلمچه برگزار شد، اظهار کرد: روز گذشته در دیدار مرزی که با حضور العیدانی استاندار بصره، سرکنسول ایران در بصره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در شلمچه صورت گرفت، بر آغاز رسمی فعالیت تجاری از مرز شلمچه در قالب صدور کالاهای پروتئینی، لبنی و غذایی بدون محدودیت صدور تاکید شد و نتیجه این دیدار از سرگیری فعالیت تجاری این مرزبین المللی بود.

او گفت: در پی اتخاذ این تصمیم به تمام اتاق های بازرگانی، گمرک و دیگر تشکل ها اعلام شد که می توانند نسبت به صادرات کالاهایشان از مرز شلمچه اقدام کنند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند به اجرایی شدن الزامات و پروتکل های بهداشتی مد نظر عراق توسط سازمان منطقه آزاد اروند برای آغاز فعالیت تجاری مرز شلمچه اشاره کرد و افزود: برای رعایت پروتکل های بهداشتی گیت نفر رو و خودرویی را آماده کرده ایم که وسایل نقلیه و افراد پس از ضد عفونی شدن و کنترل امکان خروج از مرز را پیدا کنند.

موسوی بر اینکه در حال حاضر صادرات موادغذایی، بهداشتی، صیفی جات، فنی و مهندسی از منطقه آزاد اروند به عراق صادر می شود، از تصمیم گیری در خصوص صادرات دیگر محصولات و تسهیل شرایط در آینده ای نزدیک خبر داد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند بر اینکه موضوع ارز آور بودن محصولات صادراتی از منطقه مد نظر است، تاکید و بیان کرد: به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود برخی اقلام اساسی و مورد نیاز مردم نیز، وزارت صمت پیگیری های لازم را انجام و با برنامه ریزی مناسب در راستای تسهیل امور اقدام می کند.

او در ادامه به تشریح روند توافق برای آغاز فعالیت مرز تجاری شلمچه پرداخت و اضافه کرد: برای آغاز فعالیت تجاری ۲۰ مکاتبه با مقامات عراقی از جمله استاندار بصره، نخست وزیران قدیم و جدید، سرکنسولگر ایران، رایزن، اتاق ایران و سایر مقام ها انجام شد.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت مسافری از مرز شلمچه متوقف است، ادامه داد: برای فعال شدن بخش مسافری شلمچه نیز قرار است موضوع از طریق دولت مرکزی پیگیری شود و پس از برگزاری جلسات کارشناسی و انجام برخی تعاملات دو سویه، در آینده ای نزدیک این بخش نیز فعال شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند یادآور شد: شیوع بیماری کرونا روند صادرات در منطقه آزاد اروند را متوقف نکرد و در سه ماهه نخست امسال به رغم توقف صادرات از مرز شلمچه، این کار از طریق بندر خرمشهر انجام شد.

او ادامه داد: صادرات از راه آبی و با بهره گیری از ۲۰ پُست اسلکه به انجام رسید و در این مدت ۹۳ میلیون دلار کالا از طریق بندر خرمشهر به کشورهای عراق، کویت و دیگر کشورها صادر شده است.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند همچنین به حمایت از نیروی انسانی و سرمایه گذاران فعال در شلمچه در مدت تعطیلی این مرز تجاری اشاره کرد و گفت: در این مدت به منظور حمایت از نیروی انسانی فعال در شلمچه که به خاطر بروز و شیوع کرونا با تعطیلی کارها مواجه شده بودند، تعدیل و یا اخراج نیروها نداشتیم و برای حمایت از سرمایه گذاران در این منطقه هم اجاره بهای املاک و تاسیسات موجود در بندر خشک شلمچه به مدت سه ماه بخشیده شد.

موسوی در پایان از تلاش اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر برای پیگیری هایی که از سر گیری فعالیت ها از مرز شلمچه انجام شد، در قالب پیگیری امور از طریق اتاق ایران و یا کمیسیون های تخصصی بود و از همکاری گمرک نیز در به نتیجه رسیدن این تلاش ها، تقدیر کرد و افزود: همه ی عوامل دست به دست هم دادند تا امروز شاهد از سرگیری فعالیت تجاری در این مرز باشیم.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما