شناسهٔ خبر: 41211111 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نگرانی ها از حمله وحشیانه پلیس آمریکا به معترضان با خودرو؛

افزايش زير گرفتن معترضان آمريکايي با خودرو

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، در روز‌های اخیر موارد زیر گرفتن معترضان با خودروی پلیس در سراسر آمریکا افزایش داشته و تلفاتی بر جای گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: در تازه‌ترین مورد از موج نگران کننده حملات با خودرو ضد معترضان در آمریکا، دوشنبه شب در بلومینگتون در ایندیانا راننده یک تویوتا پس از یک توقف ناگهان بطور غیرمنتظره با سرعت به راه افتاد و به داخل جمعیت تظاهرکنندگانی رفت که در حال پراکنده شدن بودند. در آن حادثه دو تن از معترضان مجروح شدند. تظاهرکنندگان با الهام گرفتن از جنبش "جان سیاه پوستان مهم است" خواستار دستگیری افرادی شده بودند که یک فعال حقوق مدنی سیاهپوستان را تهدید کرده بودند.
یک تصویر ویدئویی ناراحت کننده از آن حمله نشان می‌دهد درحالیکه آن خودرو در میان جمعی از معترضان به جلو می‌رفت، یک زن به سپر آن آویزان و یک مرد دستگیره درب راننده را گرفته بود و روی زمین کشیده می‌شدند و صدای جیغ و فریاد به گوش می‌رسید. پلیس روز سه شنبه هنوز به دنبال آن راننده"بزن و برو" بود.
ده‌ها حادثه مشابه در هفته‌های اخیر در سراسر آمریکا رخ داده است گرچه ارزیابی این مسئله دشوار است که آیا آن حملات از پیش طراحی شده بودند یا بر اثر خشم رانندگان خودرو‌ها بطور ناگهانی انجام گرفته اند. این تاکتیک قبلا عمدتا توسط گروه‌های جهادی افراطی مانند داعش و القاعده و نیز شبه نظامیان فلسطینی بکار گرفته شده است.
به گفته اری ئی. ویل، معاون تحقیقاتی پروژه دانشگاه شیکاگو درباره امنیت و تهدیدات، از زمان کشته شدن جرج فلوید توسط پلیس مینیاپولیس در 25 مه تا کنون حداقل 66 حمله با خودرو در سراسر آمریکا صورت گرفته است.
وی گفت، انتشار همراه با تمسخر این تصاویر توسط مخالفان اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند واقعا خطرساز شود.
به گفته ویل، چندین مورد از این حملات توسط نیرو‌های پلیس انجام گرفته است، از جمله دو حمله در نیویورک که درمونت شی کمیسیر پلیس از آن به عنوان اقدام مقتضی در توسل به زور در برابر حمله به خودرو‌های پلیس دفاع کرد.
ویل افزود، دادیار‌ها تا کنون در حدود 24 مورد از این حوادث طرح اتهام کرده اند و چهار مورد را تصادفی تشخیص داده اند.
شاید معروف‌ترین نمونه از حمله با خودرو در آمریکا در سال 2017 و در جریان تجمع برتری جویان سفیدپوست در شارلوتویل در ویرجینیا رخ داد که منجر به کشته شدن یکی از مخالفان شد.
برخی حملات خودرویی در اعتراضات اخیر نیز مرگبار بوده است. روز یکشنبه یک مرد 24 ساله بر اثر ورود یک خودرو به جمع تظاهرکنندگان در بزرگراهی در سیاتل کشته شد. یک معترض دیگر هم درماه ژوئن در بکرزفیلد در کالیفرنیا کشته شد.
هنوز ضد راننده ضارب در سیاتل طرح اتهام نشده است. طرفداران سازمان‌های راست افراطی و نیز برخی مقامات دولتی یا ماموران پلیس تبلیغات و شعار‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌کنند که مشوق چنین حملاتی است.
در ماه ژوئن یک راننده کامیون در ریچموند در ایالت ویرجینیا برای مرعوب ساختن معترضان دوچرخه یک تظاهرکننده را زیر گرفت.
حملات با خودرو در هفته‌های اخیر گسترش یافته است. کارشناسان معتقدند علت آن ترکیب اعتراضات وسیع در سراسر کشور و انتشار تبلیغات خطرناک در میان گروه‌های افراطی درباره زیر گرفتن عابران بخصوص هدف قرار دادن جنبش ضد نژادپرسی (بی عدالتی ساختاری) است، بویژه که انجام اینگونه حملات آسان است و نیاز به برنامه ریزی ندارد.

نظر شما