شناسهٔ خبر: 41198999 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بررسی مشکلات آب کرمان/ ساختار شبکه متناسب با رشد شهر نیست

فرماندار کرمان گفت: ساختار شبکه آبی شهر کرمان متناسب با رشد این شهر نبوده است؛ به طور مثال در شهرک مطهری برای مسکن مهر هیچ پیش بینی در حوزه سیستم آبی نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدجواد فدایی سه شنبه (17 تیر) در جلسه بررسی مسائل آب شهر کرمان گفت: آب شهر کرمان یکی از موضوعاتی است که به دلیل مشکلاتی که دارد، باید هرچند وقت یکبار جلساتی تشکیل دهیم تا بعضی از هماهنگی هایی که لازم است در این خصوص صورت بگیرد؛ ما در پایان سال گذشته جلسه داشتیم و ابتدای سال جاری باز یک جلسه داشتیم که قرار شد کارهایی انجام شود.

 

 

 

استاندار کرمان ادامه داد: طرح های میان مدت و بلند مدت برای تامین آب شرب شهر کرمان در دست اجرا است که باید ببینیم هر کدام در چه مرحله ای است؟

 

 

 

وی افزود: چاهی را می توانیم استفاده کنیم که چند ویژگی از جمله کیفیت آب داشته و بتوانیم خط انتقال به آن بدهیم، لذا چاه های آبی که در شهر هستند برای آب شرب مناسب نبوده و از کیفیت مناسب برخوردار نیستند.

 

 

 

مصطفی آیت اللهی موسوی در این جلسه گفت: قانون و آئین نامه برای کسانی که استفاده غیرمجاز از شبکه آب دارند، وجود دارد زیرا افراد غیرمجاز در حاشیه شهر چون اندازه گیری ندارند، متاسفانه به نادرست مصرف می کنند و حتی بعضاً دو تا سه برابر کسانی که انشعاب دارند استفاده و مصرف دارند.

 

 

معاون عمرانی استانداری کرمان در ادامه بیان کرد: اگر بتوانیم با سیستم های بانکی هماهنگی کنیم تا هزینه های اولیه طرح جایگزینی کولرهای آبی را تامین کنیم، شاید بتوانیم بخش عمده مصرف آب را کاهش دهیم.

 

 

علی بابایی نیز در این جلسه گفت: علاوه بر دو بخش تامین آب و حاشیه نشینی شهر، باز هم در شهر کرمان کمبود آب داریم که باید برنامه جدی داشته باشیم زیرا یکی از مشکلات این است که شهرک های جدیدی در سطح شهر کرمان در حال شکل گیری است که نیازمند آب هستند.

 

 

 

فرماندار کرمان ادامه داد: دوستان تلاش کردند و تعداد چاه های آبی که در شهر کرمان آبرسانی می شد از 85 حلقه چاه به 94 حلقه رساندن  که به شهر کرمان و حوزه های اطراف آن خدمات می دهند.

 

 

وی با اشاره به اینکه ساختار شبکه آبی شهر کرمان متناسب با رشد این شهر نبوده است، در ادامه افزود: مثلاً در شهرک مطهری برای مسکن مهر هیچ پیش بینی در حوزه سیستم آبی نشده است؛ در خیابان های خورشید و جهاد، الان هر یک واحد تبدیل به 10 واحد می شود که فکر می کنم با وضعیت موجود، مشکل آب شهر مقطعی حل می شود.

 

 

بابایی در ادامه گفت: تا جایی که توانستیم هر اداره و دستگاهی که از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می کردند، آب آن ها را قطع کردیم تا آب شرب و آبیاری را تفکیک کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه باید تامین اعتبار و کمکی به آب و فاضلاب کرده تا مشکل را حل کنیم، بیان کرد: به طور میانگین سالی چند هزار پروانه در شهر کرمان صادر می شود که این عدد و رقمی است که خلاً و مشکل آب را بیشتر می شود.

 

 

معاون فرماندار نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان، استان کم آبی است لذا کمبود آب خطر جدی برای توسعه استان است و یکی از کارهایی که می شود انجام داد بحث بازچرخانی آب (استفاده نکردن از آب) است که می تواند تا زمانی که طرح های بلند مدت و میان مدت اجرا می شود، ما را از بحران آبی نجات دهد.

پایان پیام/667

نظر شما