شناسهٔ خبر: 41196209 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

فوتبال برتر در لیست 10 برنامه پر بیننده تلویزیون نیست

علیرضا هاشمی

درست در روزی که خبر بازگشت عادل فردوسی پور به برنامه سازی در شبکه های اینترنتی به جای تلویزیون سر و صدا به راه انداخت، نتیجه افکار سنجی خرداد ماه تلویزیون منتشر شد و از خروج برنامه فوتبال برتر از جمع 10 برنامه پر مخاطب سیما خبر داد. فوتبال برتر و محمدحسین میثاقی مثلا قرار بود جای خالی نود و عادل فردوسی پور را پر کنند.

صاحب‌خبر -

طرفداری – رده بندی 10 برنامه پربیننده تلویزیونی در خرداد ماه انجام شد و برنامه فوتبال برتر با محمدحسین میثاقی نتوانست خود را در این لیست جای دهد.

به گزارش طرفداری، در نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان صدا و سیما، فوتبال برتر در رده ده برنامه پر مخاطب خرداد ماه تلویزیون قرار ندارد.

همه فرمول هایی که به هیچ انگاشته شد

این اتفاق یعنی قرار نگرفتن تنها برگ برنده شبکه سوم سیما در فوتبال در میان 10 برنامه پربیننده، می تواند یک پیام کاملا صریح برای مدیران تلویزیون داشته باشد. آنها که پس از تعطیل کردن مهم ترین برنامه ورزشی سیما، با بهانه به راه انداختن برنامه ای پربیننده هرگز ترسی به خود راه ندادند، حالا باید ببینند حضور در میان بهترین ها و البته پرمخاطب ترین ها کار راحتی نبوده و اگر سال ها تکرار شده دلایل مختلفی داشته که قطعا در زمان تعطیلی برنامه نود کمترین توجهی به آنها نشده است.

سوژه به اندازه کافی بود، خلاقیت به اندازه کافی نبود

هرچند موضوعاتی همچون شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر تصورات را به سوی کم سوژه بودن در برنامه سازی ورزشی در تلویزیون برده است اما نباید فراموش کنیم که در خرداد ماه فوتبال ایران سوژه های مهمی همچون قرارداد و شکایت مارک ویلموتس، تعطیلی و یا راه اندازی دوباره لیگ برتر، پرداخت بدهی مورد نظر کارلوس کی روش، اتفاقات ریز و درشت حاصل از شیوع ویروس کرونا و آغاز دوباره بازی های لیگ، بدهی های انبوه دو باشگاه بزرگ پایتخت که احکام جدیدی به دنبال داشته و ... را در خود داشت اما استفاده از آنها هرگز نتوانست برنامه ای همچون فوتبال برتر را در میان 10 برنامه پر مخاطب ماه قرار بدهد!

به یاد برتری عادل بر مهران مدیری و احسان علیخانی و رامبد جوان

هرچند تصمیم نداریم برای برنامه در حال پخش ناله و زاری به راه بیندازیم و برای برنامه ای که تعطیل شده است مدیحه سرایی کنیم اما یادآوری برخی نکات می تواند چراغ راهی باشد برای جذب دوباره مخاطب و به دست آوردن اعتماد که مهم ترین برگ برنده در صدا و سیماست. روزگاری عادل فردوسی پور در نظرسنجی های خصوصی و عمومی با برنامه نود، روبروی رقبای گردن کلفتی همچون مهران مدیری با دورهمی، احسان علیخانی با ماه عسل، رامبد جوان با خنداونه و ... می ایستاد و در اغلب اوقات با صدرنشینی به کار خود خاتمه می داد.

تکرار برنامه خندوانه که هیچ، دار و دسته عمو پورنگ هم سبقت گرفتند

حالا باید بپذیریم که راضی کردن مخاطب برای تماشای یک برنامه به همین راحتی ها هم نیست که اگر بودن برخی تلاش ها برای افشاگری و سر و صدا به پا کردن برای خودی نشان دادن هم می توانست بیننده تلویزیونی جذب کند که هرگز این اتفاق نیفتاد. الان مدیران سیما باید به نظاره حاصل شاهکار خود بنشینند که تکرار درهم و بدون هدف برنامه خندوانه و البته دار و دسته عمو پورنگ و گلدون خان! در برنامه بچه محل، بر تنها برنامه مهم ورزشی شبکه پرادعایی همچون شبکه سوم سیما فائق می آیند.

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی

در نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان صدا و سیما، برنامه عصر جدید از شبکه سوم سیما با %52.3 پربیننده ترین برنامه خرداد ماه تلویزیون شناخته شد. پس از آن برنامه های دورهمی از شبکه نسیم با 39.8%، تکرار برنامه خندوانه از شبکه نسیم با 31.6%، برنامه کودک شو از شبکه نسیم با 26.3%، برنامه مستند حیات وحش از شبکه مستند با 22.1%، برنامه به خانه بر می گردیم از شبکه تهران با 20.3%، برنامه سمت خدا از شبکه سه با 19.8%، برنامه بچه محل (عمو پورنگ) از شبکه دوم با 18%، برنامه دستپخت از شبکه اول با 16.8% و برنامه طبیب از شبکه سه با 15.9% در میان لیست 10 برنامه برتر خردادماه تلویزیون به ترتیب در رده های دوم تا نهم قرار گرفتند.

میثاقی هشتم بود، مدیری اول

پیش از این در افکار سنجی اردیبهشت ماه، فوتبال برتر با محمد حسین میثاقی در رده هشتم قرار گرفته بود اما حالا از این لیست ده تایی که حکم تاپ تن صدا و سیما را دارد، خارج شده است. اردیبهشت ماه دورهمی در رتبه اول قرار داشت، کودک شو دوم بود و مستند حیات وحش سوم اما حالا رتبه اول را عصر جدید و احسان علیخانی از مهران مدیری و دورهمی اش ربوده اند.

 

همچنین می خوانید:

نظر شما