شناسهٔ خبر: 41195853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری:

اقتصاد نفتی کارآفرینی در کشور را نابود کرده است

قزوین- معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری گفت: اقتصاد نفتی موجب نابودی کارآفرینی در کشور، سلب اعتماد به نفس جوانان، روزمرگی و تشویق روحیه پشت میز نشینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی عصر سه شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علم و فن آوری ریاست جمهوری، تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جمالی پور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی، در محل دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.

سورنا ستاری در این جلسه اظهار داشت: اگر اقتصاد دانش بنیان درست رخ دهد می‌توان شاهد تحول بود و همه باید کمک کنیم تا دانشگاه منشأ تحول شود.

وی بیان کرد: دانش باید در زندگی مردم دیده شود و ما نیز لازم است روش مدیریت دانشگاه‌ها را تغییر دهیم تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

ستاری تصریح کرد: امروز دیگر کشور با نفت اداره نمی‌شود و باید خود را آماده کنیم تا از ظرفیت‌های دیگر برای کسب درآمد استفاده کنیم و بدانیم اگر نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار بوده در برخی کشورها یک شیشه عطر تا ۱۰۰ دلار معادل سه بشکه نفت و یک دارو دو هزار دلار معادل ۷۰ بشکه نفت ارزش دارد.

معاون علم و فن آوری ریاست جمهوری یادآور شد: امروز یک کیلو بذر خیار و گوجه معادل یک میلیارد تومان قیمت دارد و ما دیگر نمی‌توانیم روی نفت ۳۰ دلار و ۴۰ دلاری حساب کنیم و این ظرفیت را نادیده بگیریم.

هنر دانشگاه باید تولید ثروت باشد

ستاری گفت: هنر دانشگاه ما باید ایجاد ثروت و مراکز رشد محل تربیت جوانان باشد و ما بتوانیم از ایده‌های خلاقانه برای توسعه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: اعتبارات دولتی باید در پژوهش و تحقیق هزینه شده و با بسترسازی مناسب بتوان بخش خصوصی را برای تولید و سرمایه گذاری در اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان تشویق کرد.

ستاری اضافه کرد: باید کمک کنیم تا مراکز رشد و نوآوری، استارت آپ ها و پارک‌های علم و فن آوری بخوبی در کشور شکل بگیرد و ما شاهد حضور سرمایه گذاران در پارک‌های علم و فن آوری هم باشیم.

معاون علم و فن آوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در پارک‌های موفق نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی ۱۰ برابر سرمایه گذاری دولتی است و این موضوع نشان می‌دهد ما باید بتوانیم محیط‌های کسب و کار را بخوبی مهیا کنیم تا رشد و توسعه محقق شود.

وی اضافه کرد: وقتی ۳۰ شرکت دانش بنیان برای گرفتن زمین معطل مانده اند و کسی جوابگو نیست نشان می‌دهد سیستم ناقص است و اکوسیستم مهیا نشده و این کمبود را باید جبران کنیم.

اقتصاد نفتی کارآفرین را نابود کرده است

ستاری گفت: اقتصاد نفتی موجب نابودی کارآفرینی در کشور شده و همه زیر ساختها با اتکا به نفت آسیب دیده و دچار روزمرگی و پشت میز نشینی هستیم و اعتماد به نفس جوانان دچار آسیب جدی شده است.

وی اظهار داشت: ما مدیران دولتی که با هزینه مردم درس خوانده ایم در کشوی میز خود دو نوع قانون داریم که یکی شرایط را تسهیل و یکی آن را سخت و قفل می‌کند و این رویکرد چالش‌های زیادی برای همه ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: کشورهایی که اقتصاد نفتی دارند معمولاً چاق و حجیم و ناکارآمد هستند و برای نیروی انسانی متخصص ارزش کمی قائلند و بیشتر به ساختمان و تجهیزات و امکانات اهمیت می‌دهند به همین دلیل خروجی کار ضعیف است در حالی که در کشورهای پیشرفته به نیروی انسانی بها داده می‌شود.

وی اضافه کرد: گاهی مدیران دولتی به همه چیز احساس مالکیت دارند به همین دلیل حاضر نمی‌شوند یک قطعه زمین که متعلق به مردم است را برای یک کار تحقیقاتی و پژوهشی و تولید دانش بنیان به راحتی واگذار کنند و جوانان ما باید سال‌ها در انتظار یک طرح باشند.

۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش بنیان

ستاری بیان کرد: بیش از ۵۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان میزان فروش محصولات آنها بود که در بورس ارزش آن بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که این ظرفیت می‌تواند ارزش‌های بیشتری هم ایجاد کند.

وی گفت: دانشگاه‌های ما نباید فقط از محل دریافت شهریه اداره شود بلکه لازم است از محل فروش تکنولوژی خود را اداره کند تا آینده کشور تضمین شود.

ستاری بیان کرد: اگر آموزش و تحصیل دانشگاهی در اقتصاد و GDP کشور تأثیر نداشته باشد فایده‌ای ندارد لذا بهتر است گذشته خود را مرور کرده و بپذیریم سیستم آموزشی ما اشکال داشته که دانشجویان ما پس از تحصیل دنبال استخدام دولتی و پشت میز نشینی هستند.

وی اظهار داشت: هر جا که سیستم دولتی ضوابط را چماق نکرده، همراه بوده، عزم جدی برای روان سازی داشته شاهد اتفاقات خوبی بوده ایم و این کار یک عبادت است لذا باید دانشگاه همراه مردم بوده و نیازهای روز جامعه را تأمین کند.

مشکل کنتور سازی را منعکس می‌کنیم

در این جلسه پس از صحبت نماینده کارخانه بحرانی کنتور سازی قزوین، معاون رئیس جمهور پاسخ داد: باید بپذیریم در واگذاری این کارخانه اشتباهی صورت گرفته و برای ۱۵۰ کارگر زحمتکش آن مشکل ساز شده که وظیفه داریم با پیگیری موضوع از خجالت کارگران در آییم.

وی اضافه کرد: باید مشکل این کارخانه حل شود تا از بروز بحران بیشتر در استان و میان جامعه کارگری پیشگیری شود.
 

نظر شما