شناسهٔ خبر: 41181831 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محکومیت‌های داخلی و خارجی ترور کارشناس برجسته عراقی در بغداد

مریم مینایی

ترور هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی برجسته عراق در بغداد توسط اشخاص مسلح ناشناس، واکنش‌های شدید داخلی و خارجی را به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: ترور الهاشمی به دست قانونشکنان، جنایتی حقیرانه است که یک شهروند عراقی و حق وی برای زندگی آزاد و کریمانه و نیز ارزش‌هایی که ما پس از دوران استبداد برای سرزمینمان پذیرفته‌ایم، هدف قرار داده است.

وی در ادامه افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تا عاملان ترور الهاشمی را به منظور برقراری امنیت و صلح در کشورمان هر چه سریعتر بازداشت کنند و آنها را به دادگاه ارجاع دهند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، ترور هشام الهاشمی در بغداد توسط اشخاصی مسلح و ناشناس را محکوم کرد.
در بیانیه مذکور همچنین آمده است:  ما از خبر ترور الهاشمی به دست اشخاصی مسلح و ناشناس بسیار ناراحت شده‌ایم. الهاشمی از صاحبان فکر و اندیشه در عرصه ملی عراق و صدای حامی نیروهای قهرمان ما در مبارزه با اعضای گروه تروریستی داعش بود و در رایزنی‌های سیاسی و امنیتی مهم کشور نقش کلیدی ایفا می‌کرد.

 نخست وزیر عراق وعده داد عاملان ترور الهاشمی را تحت تعقیب قرار داده و به سزای اعمال خود برساند.

مصطفی الکاظمی همچنین تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد تا عملیات ترور بار دیگر در عراق تکرار شود و به امنیت و ثبات آن لطمه وارد شود.

 محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز ضمن محکوم کردن ترور الهاشمی، از دستگاه‌های امنیتی عراق خواست تا برای شناسایی و دستگیری عاملان ترور وارد عمل شوند.

الحلبوسی گفت: ما از مسئولان دولتی می‌خواهیم تا عاملان ترور الهاشمی را هر چه سریعتر بازداشت کنند، به ویژه اینکه ربودن افراد و ترور چند شخصیت و صدای ملی کشور تکرار شده است.

حشد شعبی نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت ترور هشام الهاشمی، خواستار دستگیری گروه‌های تروریستی شد که وی را ترور کردند.

 این گروه اعلام کرد، الهاشمی از نویسندگان و کارشناسان عالی‌رتبه در امور گروه تروریستی داعش بود و نقش بزرگی در افشای اسرار آنها داشت.

در همین راستا، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در صفحه کاربری خود در توئیتر ضمن محکوم کردن ترور الهاشمی، این اقدام را تلاشی برای برهم زدن امنیت و ایجاد بی‌ثباتی کشور قلمداد کرد.

عمار حکیم همچنین تصریح کرد که ترور هشام الهاشمی، اقدامی محکوم شده است که هدف از آن بازگشت بی‌ثباتی و موج ترور و سردرگمی و آشوب در صحنه امنیتی و دستیابی به منافع فرقه‌ای بوده است.

وی عنوان داشت: ما خواستار  تحقیقات فوری در خصوص این رخداد و شناسایی و ارجاع عاملان آن به دادگاه هستیم.

قباد طالبانی، معاون نخست وزیر  اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای ترور هشام الهاشمی را به شدت محکوم کرد.

نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون عراق خاطر نشان کرد، ترور هشام الهاشمی تلاشی برای سوق دادن عراق به سمت آشوب، کشتار و جنایت است.

نوری المالکی ادامه داد: این ترور توطئه‌ای برای ایجاد اختلاف و شکاف است و باید مراقب نقشه‌های دشمنان عراق بود.

واکنش‌های خارجی

سفارت آمریکا در بغداد نیز با انتشار توئیتی به ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی عراق، واکنش نشان داد.

در این توئیت ترور این چهره آکادمیک «عمیقا شوک آور و اندوهبار» خوانده شده و با خانواده وی و مردم عراق برای از دست دادن تراژیک چنین شخصیتی ابراز همدردی شده است.

این سفارت از دولت عراق خواست که عاملان این جنایت را به چنگ عدالت بسپارند.

استفان هیکی، سفیر انگلیس در بغداد نیز اعلام کرد، باید دولت عراق با حمایت جامعه جهانی عاملان قتل الهاشمی را بازخواست و مجازات کند.

وی با ابراز ناراحتی از شنیدن خبر جان باختن الهاشمی گفت: عراق یکی از بهترین مردان متفکر و شجاع خود را از دست داد.

هیکی بیان کرد این حملات نباید ادامه پیدا کند و دولت عراق باید با حمایت جامعه بین المللی  جنایتکارانی که این جنایت را مرتکب شدند مجازات کند.

مارتین هوث، سفیر اتحادیه اروپا در بغداد نیز ضمن عرض تسلیت به خانواده و دوستان هشام الهاشمی خواستار تحویل مرتکبان این جنایت به دستگاه قضایی شد.

فاتح یلدز، سفیر ترکیه در بغداد هم با ابراز ناراحتی اظهار کرد این حادثه فرصتی را به وی داد تا الهاشمی را بشناسد.

جینین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق هم با اعلام اینکه از شنیدن خبر ترور الهاشمی شوکه شده از دولت عراق خواست جنایتکاران را فوراً مشخص کند.

انتهای پیام

نظر شما