شناسهٔ خبر: 41157771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

عطش اسرائیلی‌ها درباره حادثه نطنز

صاحب‌خبر -

انفجار در بخش کوچکی از مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز به دنبال حادثه انفجار مخزن گاز در پارچین و همچنین حادثه آتش سوزی در یک کلینیک در شمال تهران، به دلیل نزدیک بودن فاصله زمانی این حوادث، در کانون توجه محافل رسانه ای و کارشناسان و تحلیلگران منطقه ای و جهانی قرار گرفت و در حالی که علل و عوامل این حوادث نیاز به بررسی های بیشتر کارشناسی دارد، از همان اولین ساعات انتشار اخبار آن، گزارش‌هایی به صدر رسانه ها راه یافت که اصرار دارند نقش رژیم اشغالگر قدس را در این حوادث برجسته کنند.
بررسی رسانه های صهیونیستی که اکثر رسانه های وابسته به سعودی آن را در دو روز گذشته بازتاب داده‌اند، نشان می دهد این رژیم که با هرگونه ابتکار صلح و آرامش در منطقه مشکل دارد و عامل اصلی بحران های منطقه است، تمایل دارد به نوعی این حوادث را حاصل حملات سایبری و یا حتی عملیات هوایی این رژیم القا کند و در این چارچوب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هم با اظهار نظری مبهم تلاش کرد، چنین برداشتی را تقویت کند.
به دنبال انفجار در یکی از سوله های مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز، رسانه‌های صهیونیستی و غربی بر روی احتمال انجام حمله سایبری یا حتی حمله جنگنده اف ۳۵ اسرائیل به سایت نطنز متمرکز شده‌اند.
واکنش‌ها به حادثه اخیر از زمانی شدت پیدا کرد که ایدی کوهن روزنامه نگار و تحلیلگر معروف صهیونیستی مدعی حمله جنگنده اف ۳۵ رژیم صهیونیستی به سایت نطنز شد. در پی این ادعا پنجشنبه شب یک خبرنگار اسرائیلی در کنفرانسی خبری از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد احتمال دخالت تل آویو در حادثه فوق سوال کرد که وی از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت که نمی‌تواند به این مساله ورود کند.
در حقیقت نتانیاهو تلاش کرد تا القا کند که احتمال حمله یا خرابکاری اسرائیل در این حادثه وجود دارد.
درحالیکه همچنان واکنش‌ها به حادثه نطنز در محافل رسانه‌ای ادامه داشت، رسانه‌های صهیونیستی نیز دست به کار شده و تحلیل‌هایی را از رویدادهای اخیر ارائه کردند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به احتمال ارتباط معنادار بین سه انفجار اخیر در ایران اشاره کرده و با مرموز توصیف کردن این اتفاقات و ادعای اینکه دست کم دو مورد از این وقایع در «تاسیسات تسلیحاتی و هسته‌ای مخفی» حادث شده در صدد ایجاد ابهاماتی برای اتفاقات تلخ چند روز گذشته برآمد.
درحالیکه مقامات کشوری در مورد علل حادثه توضیحاتی را ارائه کرده‌اند این روزنامه صهیونیستی مدعی شد که این اتفاقات سوال‌های کلیدی را درباره چرایی انفجارها یا حوادث در مجموعه‌های صنعتی نظامی ایران ایجاد می‌کند. جروزالم پست با اشاره به اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مورد نبود تلفات در حادثه نطنز نیز سعی کرده سخنان وی را نوعی انکار در برخی حواشی روی داده جلوه دهد .
این روزنامه انفجار در کلینیک درمانی سینا اطهر در تهران را نیز دستمایه گزارش خود قرار داد و آن را به حادثه پارچین و نطنز الصاق کرد  و در چنین شرایطی که مرسوم است ،‌ گزارش های رسمی را به نتیجه تحقیقات موکول می کنند و مقام های ایرانی نیز چنین کردند، در بیان حادثه با تلاش برای ایجاد شک و شبهه در اصل موضوع مدعی شد: اعمال نظر مقامات بلند پایه دولت درباره انفجار ۳۰ ژوئن (۹ تیر) مشکوک است، اگر این اتفاق یک آتش سوزی عادی و اشتباه انسانی بوده است چه نیازی به بررسی مقامات بلند پایه و وعده آنها در جهت انجام تحقیقات برای علت حادثه دارد؟!
این روزنامه که عمدتا در مسائل مربوط به ایران سعی در سیاه نمایی دارد، این بار هم در تلاش برای ناامن جلوه دادن تاسیسات هسته ای ایران ، ادعا کرد که حادثه یا انفجار در نطنز این سوال را به وجود می‌آورد که ایران به دنبال چه چیزی است و اینکه آیا تاسیسات هسته‌ای آنطور که مقامات می‌گویند امن است؟
رونن برگمن در مطلبی با عنوان «انفجار در قلب تاسیسات هسته ای ایران» در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با اشاره تلویحی به همزمانی تقریبی این رخداد با سالروز عملیات «بازی های المپیک» (حمله سایبری ویروس «استاکس نت» به تاسیسات هسته ای ایران در ژوئیه ۲۰۱۰ مصادف با خرداد- تیر ۱۳۸۹) به نقل از گزارش منابع اطلاعاتی غربی مدعی وقوع یک عملیات خرابکارانه در تاسیسات هسته ای نطنز ایران شد.
روزنامه اسرائیل هیوم نیز روز جمعه گزارشی با عنوان «لحظاتی قبل از فعال سازی: شارژر به سانتریفیوژهای نطنز آسیب رساند» را با استفاده از تصاویر ماهواره ای و نظرات برخی کارشناسان غربی منتشر کرد و وقوع انفجار را نتیجه اقدامی خرابکارانه در تاسیسات هسته ای نطنز عنوان کرد.
این روزنامه نیز همانند یدیعوت آحارونوت ضمن اشاره به سالروز حمله  به تاسیسات هسته ای ایران از طریق ویروس «استاکس نت» ، این حادثه را در ادامه حوادث هفته گذشته به ویژه انفجار پنجشنبه گذشته در شرق تهران و حادثه انفجار در مرکز درمانی سینا اطهر تهران ارزیابی کرده است.
روند پرداختن به حوادث اخیر ایران و اشاره روزنامه‌های اسرائیلی به سالروز حمله ویروس استاکس نت درحالی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ادامه دارد که ایدی کوهن پس از آتش سوزی روز گذشته در نیروگاه مدحج اهواز گفت که انفجارها ادامه خواهد داشت.
کوهن به دنبال ادعای خود در مورد حمله جنگنده اف ۳۵ به سایت هسته‌ای نطنز گفته بود که باید منتظر انفجارهای بیشتر در ایران باشیم. درحالی که از طرف دیگر راز زیمت عضو موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر خود حوادث در مرکز درمانی سینا اطهر و نیروگاه برق مدحج را کاملا متفاوت از اتفاقات نطنز و پارچین ارزیابی کرد.
مجتمع هسته ای شهید احمدی روشن در  نطنز بامداد پنجشنبه -۱۲ تیرماه - دچار حادثه شد.  بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفته است که این حادثه در یکی از سوله‌ها واقع شد که در فضای باز و فاقد مواد هسته ای بود که در واقع آلودگی هم ندارد. این سایت غیر فعال بوده است و مواد رادیواکتیو در اینجا نبود و از نظر نیروی انسانی هم کسی حضور نداشته و تلفاتی نداشتیم. البته خسارات مالی و مادی داریم که در حال ارزیابی هستیم.
« کیوان خسروی » سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز را به‌شکل دقیق مشخص کرده است، افزود: به‌دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام می‌شود. 
خسروی با تاکید بر محدود بودن خسارت وارد شده به سوله در دست ساخت در مجتمع هسته‌ای نطنز، گفت: در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.
به نظر می رسد صهیونیست هادر نظر دارند با بزرگ نمایی حوادث اخیر در ایران و القای توانمندی برای دخالت در این حوادث ، ناکامی اخیر خود در موضوع الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی که در اثر فشارهای جامعه جهانی ناکام ماند را جبران کنند و نگاهها را از این شکست به سمت دیگری متوجه کنند .
بعد دیگر این تلاش در راستای ادامه سیاست فشار حداکثری آمریکا و به عنوان بخشی از پازلی به حساب می آید که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده است .
 به عبارتی صهیونیست ها در ادامه تروریسم اقتصادی که دونالد ترامپ علیه ملت ایران در پیش گرفته است تلاش دارند در قالب جنگ روانی، بر افکار عمومی مردم ایران تاثیر بگذارند تا نوعی سرخوردگی اجتماعی به وجود آورند.
این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که مردم و مسئولین جمهوری اسلامی هم نوا و در یک صف واحد خود را برای مقابله با این اقدامات جبهه غربی - عربی - صهیونیستی آماده کرده اند و اعمال تحریم های ظالمانه را فرصتی برای رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت به حساب آورده اند.
صهیونیست‌ها فراموش نکنند دلیل اتفاقات جاری هر چه باشد، اعم از خرابکاری، حمله سایبری یا حمله هوایی دشمن و یا بر اثر نقص فنی و خطای انسانی، با انتشار نتایج تحقیق و بررسی های کارشناسی مشخص خواهد شد، اما نکته این است که اگر آنگونه که رسانه های صهیونیستی القا می کنند، این حوادث نتیجه خرابکاری یا اقدامی از سوی صهیونیست ها باشد، اول اینکه رژیم اشغالگر قدس ماهیتا یک اقدام ضد بشری انجام داده است که  بر اساس قوانین و عرف بین الملل حق ایران برای پاسخگویی محفوظ است و دیگر اینکه با این شیوه جنگ روانی قادر به اخلال در حرکت ملت ایران به سوی تعالی نخواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون با هوشمندی و درایت راهبردی تلاش نموده ضمن دفاع از مواضع اصولی و منافع ملی خود از تشدید بحران و شکل‌گیری شرایط و موقعیت‌های غیر قابل پیش‌بینی جلوگیری کند اما در صورتی که نشانه‌هایی از عبور کشورهای معاند به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی که امنیت، منافع و آرامش مردم ایران است به هر شکلی بروز و ظهور یابد به طور قطع راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید می‌بایست مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد.
 

نظر شما