شناسهٔ خبر: 41156833 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من|تلاش ستاد امربه معروف و نهی از منکر در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در ارومیه

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به موضوع مطرح شده و مطالبات مردمی در خصوص عفاف و حجاب در سطح کلانشهر ارومیه پیگیر مسایل مربوطه هستیم و امید آن است که بتوانیم بحث عفاف و حجاب قدم های موثری در استان برداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مخاطبان سوژه‌ای با عنوان (جلوی ترویج بی بند و باری بدحجابان در ارومیه را بگیرید) به ثبت رسانده و خواستار پیگیری این موضوع توسط خبرگزاری فارس شده بودند.

بی حجابی در  کلانشهرهایی از جمله ارومیه افزایش یافته و هیچ گونه برخوردی از طرف ارگان‌های مربوطه انجام نمی‌شود و عدم پیگیری و برخورد قانونی با افرادی که ترویج بی بند و باری می‌کنند باعث از بین رفتن امنیت روانی در جامعه می‌شود.

برای پیگیری موضوع عفاف و حجاب در جامعه و در سطح کلانشهر ارومیه خبرنگار فارس سراغ دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی رفته است .

حجت الاسلام بهنام دلریش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه در رابطه با موضوع عفاف و حجاب اظهار داشت: با توجه به موضوع مطرح شده و مطالبات مردمی در خصوص عفاف و حجاب در سطح کلانشهر ارومیه پیگیر مسایل مربوطه هستیم و امید آن است که بتوانیم بحث عفاف و حجاب را در جامعه و سطح استان نهادینه کنیم.

وی با اشاره به فلسفه وجودی حجاب افزود: سیره حضرت فاطمه زهرا در بحث عفاف و حجاب بحث گسترده‌ای است که قابل تامل و مطالعه بوده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز در این زمینه به طور قطع همراه با کمیته عفاف و حجاب با ارائه برنامه‌های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر در جامعه قدم‌های موثری در گذشته برداشته و در آینده نیز اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی تصریح کرد: بحث عفاف و حجاب به عنوان یکی از ضرورت‌ها، مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در جامعه اسلامی است و موضوع رعایت عفاف و حجاب به طور قطع نه تنها در خود فرد در خانواده و بیشتر از آن در سطح جامعه نیز تاثیر گذار است.

دلریش ادامه داد: در زمینه رعایت عفاف و حجاب خود فرد نیز حقی دارد و مسوولیت خانواده در تربیت فرد نمود پیدا می کند و نقش حکومتی در تعمیق و در قدم اول نهادینه سازی و ترویج عفاف و حجاب در جامعه است که  این موضوع باید در جامعه نهادینه و ترویج شود که این اقدامات از جمله وظایف حکومت است.
   
وی تصریح کرد: بحث عفاف و حجاب باید در مرحله اول توسط حکومت نهادینه سازی شود و بعد از نهادینه شدن و ترویج و گسترش پیدا کردن باید حفظ و پاسداری شود و این فرهنگ که ریشه آن در اهل بیت است باید تحفیظ شود و این فرهنگ اجرایی نمی‌شود مگر اینکه در هر مراحل از این فرهنگ‌سازی حرکت‌های جمعی انجام شود به طوری که جامعه خواستار موضوع بوده و آن را پذیرش کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی بیان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ستاد احیای امر به معروف معرفی شده است طوری که در جامعه برخی باورها و اعتقادات از بین رفته  و نیاز به احیای برخی اعتقادات و باورها در جامعه احساس می‌شود و بحث عفاف و حجاب نیز از این موضوع مستثی نیست.

دلریش با اشاره به اینکه در جامعه کنونی تنها پوشش چادر بیانگر حجاب نیست عنوان کرد: بالاتر از پوشش باید در کنار حجاب عفت وجود داشته باشد که حجاب و عفاف در کنار هم معنا پیدا می‌کند و حجاب اگر در کنار عفت قرار گیرد و ارزش معنوی پیدا خواهد کرد.

وی گفت: اگرچه حجاب شرط لازم برای رسیدن به عفاف است اما کافی و وافی نخواهد بود و باید عفت در رفتار و کردار و گفتار فرد ظاهر شود و حجاب در کنار عفت معنا پیدا می‌کند و تنها پوشش چادر دلیل بر عفت در جامعه نیست و این عفیف بودن است که به حجاب معنا می‌دهد.

دبیر ستاد امر به معروف آذربایجان‌غربی یادآور شد: حجاب بدون عفت مانند صدف بدون مروارید است به طوری که اگر پوشش بدون عفت باشد ارزش معنوی خود را از دست خواهد داد .

دلریش با بیان اینکه فرهنگ‌سازی مسئله حجاب یک موضوع عمده است اضافه کرد: اجرای قوانین حجاب تنها با اقدامات کمیته عفاف و حجاب و ستاد امر به معروف و نهی از منکر کارساز نخواهد شد و مستلزم نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه است به طوری که در سطح جامعه احساس نیاز شود و جایگاه معنوی و اجتماعی در جامعه پیدا کند.

وی عنوان کرد: بیشترین دغدغه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایجاد شورا های امر به معروف و نهی از منکر استان در دستگاه‌های مربرطه است.

دلریش خاطر نشان کرد: موضوع عفاف و حجاب مطالبه مردی و به خصوص دستگاه‌های اجرایی است و مطالبه ستاد است که ستاد وظیفه نظارتی دارد و اگر در دستگاه‌های حکومتی این موضوع هرچه بیشتر رعایت شود در سطح جامعه رسوخ و نفوذ پیدا خواهد کرد و نهادینه و ترویج خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود بی عفتی و بی حجابی در سطح جامعه و به خصوص وجود افراد بدون حجاب در خودروهای شخصی  که به نوعی بی عفتی و بی حجابی را ترویج می‌دهند  در اولویت امر با حمایت و کمک نیروی انتظامی در وحله اول تذکر داده خواهد شد و این موضوع کنترل می‌شوند و در صورت تکرار با هنجار شکنان برخورد می‌شود و این افراد به مراجع  قضایی مربوطه ارجاع داده خواهد شد در این راستا اولویت اول فرهنگ سازی و نهادینه کردن و پذیرش عفاف و حجاب در جامعه خواهد بود.


انتهای پیام/

نظر شما