شناسهٔ خبر: 41155000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی ملی مریوان رفع تداخل شد

سنندج - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی مریوان گفت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده سودجویان ۶ هزار و ۱۸۴ هکتار از اراضی ملی و زراعی این شهرستان رفع تداخل، اصلاح و صدور سند آنها انجام شد.

صاحب‌خبر -

آزاد نامداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس ماده ۵۴ "قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر وارتقای نظام مالی کشور"، مصوب سال ۱۳۹۴ یک تبصره به ماده ۹ "قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی  موارد اختلافی باید اصلاح سند مالکیت شده و اسناد اراضی کشاورزی آنها صادر شود.

وی افزود: در این راستا در روستای ره شه ده ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار از اراضی ملی آن و ۳۸۰ هکتار نیز از اراضی مزروعی این روستا رفع تداخل شد و در روستای سلسی علیا و جانوره نیز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ملی و ۴۶۱ هکتار نیز اراضی کشاورزی این دو روستا رفع تداخل و اصلاح شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان از اجرای طرح کاداستر در سطح ۲۹۱ هکتار از اراضی ملی روستای گوریچه این شهرستان خبر داد و تاکید کرد: برای جلوگیری از سو استفاده افراد سود جو از اراضی ملی نیاز به مستند کردن این اراضی امری مهم و ضروری است.

وی یادآور شد: در بسیاری از نقاط شهرستان میان اراضی ملی و مستثنیات مردم تداخلاتی وجود دارد که در این راستا کاداستری کردن اراضی ملی، مالکیت دولت را به نحو صحیح تثبیت کرده و شبهه های موجود میان منابع طبیعی و مردم را رفع خواهد کرد.

اداره منابع طبیعی سقز سد محکم در برابر تخریب اراضی ملی است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز از پایش روستا به روستای این شهرستان بمنظور جلوگیری از تخریب اراضی ملی خبر داد و گفت: این اداره سد محکمی برای متخلفان این عرصه است.

سهراب احمدی اظهار داشت: در پی اطلاع رسانی همیاران طبیعت مبنی بر تخریب مرتع توسط بیل مکانیکی در روستای حسن سالاران سقز، نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سریعا به محل اعزام شدند.

 وی با بیان اینکه عملیات تخریب و بیل مکانیکی متوقف شد افزود: مستند سازی در مورد تخریب اراضی ملی انجام شد و راننده بیل مکانیکی و صاحب زمین کشاورزی همجوار مرتع را برای تکمیل پرونده به پاسگاه ویژه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز احضار کردیم.

احمدی یادآور شد: اداره منابع طبیعی و آبخیرداری سقز از اول سال تاکنون بشدت روستاهای این شهرستان را بمنظور جلوگیری از تخریب اراضی ملی و مراتع پایش و رصد می کند و به محض مشاهد تخریب این اراضی، متخلفان را به این اداره برای تشکیل پرونده احضار می کند.

وی از  تهیه و اجرای طرح های مرتعداری سندی مدون که از مجموعه اقدامات مدیریتی می باشد و به منظور مدیریت پایدار مراتع با هدف حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری صحیح و استمرار تولید در محدوده معینی که معمولا سامانه عرفی نامیده می شود در این شهرستان خبر داد.

وی اضافه کرد: این طرح ها باید هر چند سال اصلاح و بازنگری شود، در همین راستا شادی تشکری، مسوول واحد مرتع شهرستان سقز برای اصلاح طرح مرتعداری روستای دره زیارت علیا به روستای مذکور عزیمت کرد.

ربیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز افزود: همچنین در این بازدید، مسوول واحد مرتع اداره ما، به بررسی تعداد دامداران موجود، دامداران متوفی و اشخاصی که ترک دامداری کردند اقدام کرده و نکاتی در خصوص لزوم رعایت ظرفیت و فصل چرای دام و اطفای حریق در روستاهای دارای طرح مرتعداری، انجام داده است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

مهار آتش سوزی مراتع روستای پایگلان در شهرستان سروآباد

رییس اداره منابع طبیعی سروآباد نیز از مهار آتش سوزی در روستای پایگلان بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: با حضور به موقع نیروهای اداره منابع طبیعی و همکاری مردم طبیعت دوست منطقه آتش سوزی مراتع روستای پایگلان مهار و کنترل شد.

مسلم مرادی افزود: عملیات کنترل حریق با حضور تیم  اول اطفا حریق متشکل از عوامل پیمانکار اداره منابع طبیعی و دوستداران طبیعت انجام شد ولی با توجه به وزش باد شدید در منطقه، تیم دوم عملیاتی از بخش مرکزی (پیمانکار دوم) نیز به محل اعزام شد.

وی اضافه کرد: با گسترش شعله های آتش و درخواست نیروی کمکی، تیم سوم، متشکل از نیروهای ورزیده  اداره منابع طبیعی سروآباد وارد عمل شده  و با تلاش خستگی ناپذیر و مشارکت تمامی نیروهای حاضر پس از پنج ساعت  آتش سوزی به صورت کامل مهار و کنترل شد.

وی تاکید کرد: در آتش سوزی جنگل ها و مراتع، با رعایت نکات ایمنی، ارزیابی و شناخت از منطقه حریق و مدیریت نیروهای شرکت کننده در عملیات اطفا می توان از بروز حوادث ناگوار جانی جلوگیری کرد.

رییس اداره منابع طبیعی سروآباد از اجرای تبصره ماده ۵۵ خبر داد و گفت: ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی سروآباد مستند به تبصره یک اصلاح تبصره ماده ۵۵ اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع یک قطعه زمین تصرف شده در روستای بهرام آباد را پس گرفتند.

مرادی افزود: ضمن ابلاغ اخطار به متخلف، از عرصه ای که توسط یک نفر از اهالی روستای بهرام آباد اقدام به کاشت نهال انگور در اراضی جنگلی کرده بود، رفع تصرف به عمل آمد.

وی اضافه کرد: روستای بهرام آباد دارای مصوبه کمیسیون رفع تداخلات بوده، همچنین کمربند حفاظتی در حاشیه اراضی ملی این منطقه اجرا شده است.

برداشت کلزا در شهرستان مریوان آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی مریوان نیز گفت: کار برداشت کلزا یا همان دانه روغنی در شهرستان مریوان از اوایل تیر در سطح ۵۰ هکتار آغاز شده و تا اوایل مرداد ادامه خواهد داشت.

محمد رحیمی افزود: متوسط برداشت کلزا در هکتار سه تن برآورد شده است و پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۵۰ تن کلزا از این گیاه روغنی با ارزش برداشت شود.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری تعداد ۷۸ بهره بردار مشغول کشت و برداشت کلزا هستند و بعد از پایان برداشت محصول آنها توسط دولت و با مباشری اتحادیه تعاونی های روستایی از قرار هر کیلویی چهار هزار و ۶۶۰ تومان خریداری می شود.

وی با اشاره به کاهش کشت کلزا نسبت به مدت مشابه سال گفت: سال گذشته ۲۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی مریوان زیرکشت کلزا رفته بود و ۱۸۷ بهره بردار در این زمینه مشغول فعالیت بودند و در مقایسه با سال زراعی جاری ۲۱۰ هکتار کاهش را نشان می دهد.

رحیمی بیشترین مزارع کاشت کلزا در مریوان را در محدوده زمین های کشاورزی روستای وله ژیر بخش مرکزی اعلام کرد و افزود: برداشت این محصول درسال جاری در هر هکتار ۱۴۰ میلیون ریال درآمد ناخالص عاید زراعین کلزا کار می کند.

شهرستان های مریوان و سروآباد با جمعیت بیش از ۲۵۰ هزار نفری در غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار دارند و جنگل های این شهرستان ها از نوع درختان جنگلی زاگرس به شمار می روند.

نظر شما