هزار راه نرفته درآموزش مجازی
نظام آموزشی کشور باید مدتها پیش به سمت آموزشهای مجازی حرکت می کرد؛ اما همت کافی برای انجام آن وجود نداشت.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ، شیوع بیماری کرونا برنامههای آموزشی حضوری مدارس، دانشگاهها و دورههای آزاد را با مشکل روبرو کرده است. کاشناسان بر این باورند که ضرورت برگزاری این دورهها به صورت مجازی در شرایط کنونی خود را بیش از پیش نشان میدهد. امیر آشوب کارشناس حوزه آموزش در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره لزوم توجه به آموزش مجازی در کشور گفت: نظام آموزشی کشور باید مدتها پیش به سمت آموزشهای مجازی حرکت میکرد؛ اما همت کافی برای انجام آن وجود نداشت و این روند به کندی پیش رفت؛ تا این که شیوع بیماری کرونا سبب تغییر نگاه مسئولان به آموزش مجازی شد. وی در راستای ضرورت گسترش آموزش مجازی، فنلاند را به عنوان الگوی این آموزشها معرفی کرد و گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند فنلاند از مدتها پیش به سمت گسترش آموزشهای مجازی رفتهاند. این کارشناس حوزه آموزش با بیان این که هرچند سالهاست برخی دانشگاهها و مدارس کشور به سمت آموزشهای الکترونیکی و هوشمند حرکت کردهاند؛ اما جدی گرفته نشده است، گفت: شیوع این بیماری ضعفها و کاستیهای آموزش مجازی در کشور را روشن کرد و سبب شد نگاه جدیتری به لزوم آموزش مجازی داشته باشیم. وی با اشاره به این که آموزش مجازی میتواند بسیاری از هزینههای جاری را کم کند، افزود: اکنون باید از ظرفیتهای فضای مجازی برای آموزش استفاده کنیم. آشوب بر تامین زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی تاکید کرد و گفت: اینترنت باید ارزان شود و در مناطق مختلف کشور فراگیر شده و به آسانی در دسترس باشد. کاهش تعامل اجتماعی آسیب آموزش مجازی وی کاهش تعامل اجتماعی افراد را از معایب آموزش مجازی دانست و ادامه داد: باید با سرعت فزاینده علم همراه شد و ایران هم مانند همه دنیا به سمت آموزشهای مجازی برود و همچنین با برنامهریزی مناسب این ایراد را برطرف کرد. این کارشناس حوزه آموزش با بیان این که امکانات در همه مناطق کشور و حتی یک شهر یکسان نیستند، گفت: نمیتوان برای همه مناطق کشور نسخه واحدی پیچید؛ چرا که هر منطقه اقتضائات خاص خودش را دارد. برای مثال در برخی مناطق کشور مانند روستاهای دورافتاده اصلا نیازی به آموزش مجازی نداریم در حالیکه در یک کلان شهر لازم است آموزش مجازی با هدف کاهش هزینهها وجود داشته باشد. وی بر لزوم تمرکز بیشتر بر آموزش مجازی پیش از دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاهها پیش از مدارس به لزوم آموزش مجازی پی بردند و در این زمینه اقداماتی انجام دادند. به همین دلیل، مدارس در این زمینه از دانشگاهها عقبتر هستند و باید به آموزش مجازی در آموزش و پرورش توجه بیشتری شود. انتهای پیام/∎
نظر شما