شناسهٔ خبر: 41136224 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهرستانی: بدون تئاتر زنده نیستم/ از مخاطبان تئاتر گله دارم

میکائیل شهرستانی، کارگردان تئاتر عنوان کرد: از مخاطبان تئاتر گله دارم ما هم با این بیماری هولناک کرونا مواجه هستیم و سعی می کنیم نکات ایمن را رعایت کنیم چون بهرحال زندگی در جریان است و تئاتر می تواند به شادابی ما کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست های گپ و گفت کتاب و تئاتر «شب های گلفام» در اولین شب خود با نمایشنامه «اگوست در اوستیج کانتی» اثری از تریسی لتس و ترجمه آراز بارسقیان و با حضور مترجم و کارگردان این اثر، میکاییل شهرستانی که هم اینک در تماشاخانه مهرگان این نمایش را روی صحنه دارد و مرجان رزم آرا، مسعود آشوری و بهادر باستان حق از بازیگران نمایش، به همت انتشارات علمی فرهنگی در فروشگاه کتاب گلفام برگزار شد.

در ابتدای این نشست میکاییل شهرستانی اشاره ای به نحوه شروع اجرای این نمایش کرد و گفت: من با هنرجویانم تمرین و کار را به اجرا رساندم چرا که سالهاست در این عرصه فعالیت میکنم و بیست و هفت سال است که تدریس و آثار نمایشی را به همراه هنرجویان به صحنه می بریم.

وی با اشاره به تغییراتی که در نمایشنامه اگوست در استیج کانتی برای اجرا داده است گفت: بهرحال کارگردان به نظر من می بایست اعمال نظر شخصی همراه با حفظ اصل اثر در یک کار داشته باشد. من همیشه اینطور بوده که براساس شرایط گروه و پرسوناژها را می چینم.

شهرستانی درباره شرایط تئاتر این روزها نیز توضیح داد: بهرحال وضعیت تغییر کرده و پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود و ما هم پایبند آن هستیم چرا که اولویت اول حفظ جان مردم و گروه نمایشی است اما من این گله را هم از مردم باید داشته باشم درست است که بیماری خطرناک است اما با برخی رعایت ها می توانیم ، شرایط را به نفع خود تمام کنیم، تئاتر هم ببینیم چرا که زندگی جریان دارد و نمی توانیم از آن غافل شویم.

وی با بیان اینکه در این ماه های قرنطینه و کرونا حتی با وجود کلاس های آنلاین افسردگی گرفته، گفت: تئاتر به شادابی ما کمک می کند چرا که تفکر برانگیز است و زندگی در آن جریان دارد اما شاید سینما اینطور نباشد من بدون تئاتر زنده نیستم.

وی در ادامه گفت: نمایش اگوست در استیج کانتی تا تاریخ 27 تیر ماه در سالن مهرگان اجرا خواهد داشت. پس از این هم تصمیم دارم نمایش لبخند با شکوه آقای گیل را نیمه شهریور به سالن سنگلج ببرم.

 

در ادامه بارسقیان مترجم این اثر نیز توضیح داد: من برای ترجمه آثار ترجیحم بر آثاری بود که جایزه گرفته بودند به ویژه جایزه پولیتزر و بعد تصمیم به ترجمه می گرفتم.نمایشنامه اگوست هم در سال 1387 ترجمه و چاپ شد و علاقه مندان زیادی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه کاری که آثار شهرستانی روی صحنه برد نخستین اجرا از این نمایشنامه در ایران است و از این بابت من خوشحال هستم، گفت: به نظرمن این کار را باید در سالن اصلی تئاتر شهر با یک دکور بزرگ به صحنه برد.با این حال همین اجرا هم به نظر من با کیفیت بود.

سپس مرجان رزم ارا بازیگر نقش باربارا در این نمایش نیز در صحبت هایی گفت: خوشبختانه کاراکتر من با وجود همه مشکلاتی که دارد اما به دلیل تربیت پدر و مادرش از پس همه آنها بر می آید و من هم تلاشم را کردم تا این نقش را به کمک استاد شهرستانی به خوبی اجرا کنم.

همچنین مسعود آشوری بازیگر نقش استیو نیز گفت: من در 9 نمایش با استاد شهرستانی همکاری داشتم و این باعث افتخارم است همیشه هم در خدمتشان کسب تجربه می کنم.

انتهای پیام/

نظر شما