شناسهٔ خبر: 41120469 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کارگروه ایمنی انجمن پوشاک مدارس؛

اهمیت موضوع طراحی و تولید لباس فرم مدارس مغفول مانده است

تهران- ایرنا- دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس ایران گفت: به‌رغم اهمیت موضوع و شکسته شدن انحصار رسانه‌ها با ظهور شبکه‌های اجتماعی، همچنان اهمیت موضوع طراحی و تولید لباس فرم مدارس با تکیه‌ بر استانداردهای علمی و فرهنگی مغفول مانده است.

صاحب‌خبر -

دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس ایران با تأکید بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان در محیط مدرسه به ‌عنوان نخستین حضور اجتماعی پس از خانواده اظهار داشت: بدون شک کودکان و نوجوانان از بر تن داشتن لباس فرم احساس رضایت می‌کنند و چه‌بسا زمانی که در کودکی از آن‌ها پرسیده می‌شود که در آینده چه شغلی را انتخاب خواهند کرد، به سراغ گزینه‌هایی می‌روند که دارای لباس فرم بوده و بر اساس همین نگرش، تلاش می‌کنند انتخابی هویت مدار داشته باشند و این امر نشان از توجه دانش‌آموز به شأن و جایگاه اجتماعی از مسیر پوشش جذاب و استاندارد دارد.
ندا سرمه، به تأثیر رسانه به‌ویژه رسانه ملی به‌ منظور فرهنگ‌سازی در زمینه استانداردسازی لباس فرم مدارس و همچنین لباس اجتماع گروه سنی کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: به‌رغم اهمیت موضوع و شکسته شدن انحصار رسانه‌ها با ظهور شبکه‌های اجتماعی همچنان اهمیت موضوع طراحی و تولید لباس فرم مدارس با تکیه‌ بر استانداردهای علمی و فرهنگی مغفول مانده پس در نتیجه از هم‌اکنون باید به فکر تولید محتوای تخصصی و چندوجهی برای رفع مشکلات و نواقص فعلی و انتشار آن از طریق امکانات رسانه‌ای باشیم.
مجتبی ظریفیان که مخاطبان شبکه‌های سیما او را با نام مستعار عمو مهربان در گروه کودک و نوجوان شبکه دو می‌شناسند، با بیان خاطره هایی از لباس فرم خود در دوره دانش‌آموزی اذعان داشت: از آن زمان تجربه خوشایندی مرتبط با لباس فرم مدرسه برای من و بسیاری از همسالانم باقی نمانده زیرا تفکری مبنی بر توجه به اثرهای لباس فرم بر سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در آن سال‌ها و حتی تا هم‌اکنون وجود نداشته است.
ظریفیان با اشاره به تأثیرات لباس فرم دانش آموزان در تعیین میزان علاقه‌مندی این طیف به محیط مدرسه تأکید کرد و گفت: امروز دانش آموزان نیازمند ابزاری برای توجه بیشتر به جایگاه مدرسه در تعلیم و تربیت خود هستند و بی‌شک لباسی که او در این محیط بر تن دارد نخستین و مهم‌ترین مؤلفه برای ایجاد این نگرش در مسیر درست آن است و این از رسالت ما به ‌عنوان مجری برنامه‌های کودک و نوجوان است که این امر را به دانش‌آموز، خانواده او و متولیان آموزش‌وپرورش با زبانی شیوا گوشزد کنیم.
آزیتا رضایی دیگر مهمان این نشست که او را نیز با نام مستعار خاله رؤیا در تلویزیون می‌شناسند در سخنانی گفت: هرقدر هم از تأثیر توجه اصولی و استاندارد به جایگاه رنگ در روحیه و یادگیری دانش آموزان بگوییم، کم گفته‌ایم و بر اساس همین دیدگاه طی سالیان اخیر، ما و جمعیت همکارانمان در گروه کودک و نوجوان شبکه‌های مختلف صداوسیما تلاش کرده‌ایم نقش خود را در مسیر الگوسازی و ذائقه سازی برای پوشش کودکان و نوجوانان از درگاه تنوع طرح و رنگ در لباسمان مقابل دوربین صداوسیما ایفا کنیم.
 

درک و شناخت از نیاز کودک و نوجوان ضروری است و نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که محصلان خود را افرادی منفعل ببینند درنتیجه یکی از شاخص‌های تأمین ایمنی و سلامت برای دانش آموزان از طریق لباس فرم مدرسه به همین اشراف و شناخت از ویژگی‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان برمی‌گردد که این موضوعات مهم باید در کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس برای گروه‌های سنی، جنسیت، جغرافیا و فرهنگ‌های مختلف به شکل دانشگاهی، بررسی و نتایج تحقیقات به کمک ما در رسانه ملی و سایر همکارانمان در دیگر رسانه‌های رسمی منتشر شود.
 

کیانا فرحی، پزشک متخصص پوست در این نشست بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان تأکید و تصریح کرد: لباس متحدالشکل برای دانش آموزان یک مدرسه بر اساس میزان فعالیت آن‌ها باید طراحی شود و چه‌ بسا سهل‌انگاری در این دست موضوعات به ایجاد اختلال در روند رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموز منجر شود.
فرحی به موضوع مهم ایمن‌سازی در لباس دانش آموزان اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال شلوار به‌عنوان جزء مهمی از این لباس تلقی می‌شود که باید متناسب با میزان جنب‌وجوش دانش‌آموز باشد و در این میان جنس پارچه و توجه به الیاف مورداستفاده و میزان تبادل هوا از نکات بسیار حائز اهمیت است.

لباس فرم مدارس باید به‌گونه‌ای طراحی شود که استانداردسازی وزنی کودک و نوجوان در آن لحاظ شود و اجزای لباس همچون مانتو، شلوار، کیف و کفش دانش‌آموز باید به فرم دهی اصولی بدن او در زمان ایستادن، راه رفتن و نشستن کمک کند درنتیجه نحوه طراحی لباس فرم باید به ایجاد استاندارد در این مؤلفه‌های حرکتی منتج شود.

فرحی گفت: متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد معضلاتی همچون ناباروری، قوز کمر، درد مفاصل و افزایش بی‌رویه وزن و اختلالات حرکتی افراد در سن بزرگ‌سالی، ریشه در دوران دانش‌آموزی آن‌ها به‌واسطه لباس غیراستاندارد و نامناسبی دارد که طی ۱۲ سال بر تن داشته‌اند و ‌اکنون باید برای جلوگیری از مواجهه با چنین معضلاتی در میان جوانان فردا چاره اندیشید.
در پایان مقرر شد با همکاری کارشناسان جمع، همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان به ‌منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شود.

نظر شما