شناسهٔ خبر: 41108160 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

چهره‌ها

صاحب‌خبر -

محمد اصفهانی؛ خواننده محبوب

محمد اصفهانی  در  ۱۴ تیر ۱۳۴۵  به دنیا آمد. این پزشک، خواننده و آهنگساز پاپ و سنتی ایرانی از خانواده‌ای اصالتا اصفهانی در تهران متولد شد. محمد اصفهانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران به سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل شد. او با بهره‌مندی از مکتب محمدرضا شجریان و علی جهاندار موسیقی ایرانی آموخت. اصفهانی ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدون مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت. اصفهانی تا به امروز ۱۴ آلبوم منتشر کرده‌است.  آلبوم تنها ماندم یکی از آنهاست که قطعات آن باسازی‌شده از هفت اثر خاطره‌انگیز و ماندگار با آهنگسازی همایون خرم می‌باشد. آلبوم نون و دلقک هم در مورد چارلی چاپلین است  که طبق آماروزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ در ایران به حساب می‌آید. آلبوم حسرت نیز به علت پخش هم‌ زمان نماهنگ آن در صدا و سیما به فروش بالایی دست یافت. اصفهانی در سال ۹۳ نیز آلبومی ۵ قطعه‌ای به نام شِکوه با موضوعیت «هشت سال دفاع مقدس» منتشر کرد که آهنگسازهای آنها به عهده کسانی چون مجید اخشابی، علیرضا کهن دیری و پدرام کشتکار، و شعر ترانه‌ها از کسانی چون امام روح‌الله خمینی، سید حسن حسینی وعبدالجبار کاکایی بود. محمد اصفهانی به عنوان بهترین خواننده پاپ دهه ۸۰ از سوی مجله ترانه‌ماه، نشریه موسیقی پاپ ایران و به عنوان بهترین خواننده تیتراژ سال ۹۱ از طرف موسیقی ما به خاطر تیتراژ سریال یه تیکه زمین انتخاب شده است.

علی عمرانی؛ هنرمند ایرانی

علی عمرانی در  ۱۴تیر ۱۳٣۹ در شهر بهشهر به دنیا آمد. این  بازیگر تئاتر و تلویزیون سینما و رادیو به عنوان بازیگر در فیلم‌های به کجا چنین شتابان(۱۳۸۸)،جراحت (۱۳۸۹)چهره به چهره (۱۳۸۷)، آخر بازی (۱۳۷۹)، ماه و خورشید (۱۳۷۴)و ...ایفای نقش کرده است. از نقش‌آفرینی‌های مهم عمرانی در سینما می‌توان به بازی در نقش «برقی» در فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت‌الله که در سال ۱۳۹۲ ساخته و پاییز ۱۳۹۳ اکران شد، اشاره کرد. عمرانی همچنین به عنوان منشی صحنه در فیلم مجنون (۱۳۶۹) و دستیار صحنه و لباس در فیلم ابراهیم خلیل‌الله (۱۳۸۴) همکاری کرده است. گفتنی است  عمرانی در سال ۱۳۸۳ در نمایش شب هزار و یکم به کارگردانی بهرام بیضایی نیز بازی کرده است. در بعضی اجراها جز نقش خودش به جای حمید فرخ‌نژادکه بیمار شده بود ضحاک نیز بازی کرده است.

کیوان ساکت؛ نوازنده

کیوان ساکت (۱۳۴۰ در مشهد) آهنگساز، نوازنده تار و سه‌ تار، نویسنده و مدرس دانشگاه اهل ایران است. کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای فرهنگی در مشهد چشم به جهان گشود. وی از کودکی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت. اولین درس‌های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صدا و سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تأسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد مراجعت کرد. پس از مدتی همشهری و دوست دایی وی، حمید متبسم که در آن زمان در دانش‌سرای هنر تهران موسیقی تحصیل می‌کرد به مشهد آمده و هم‌ زمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود دو تابستان پیاپی مدرس آنجا باقی ماند. کیوان ساکت در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تأسیس کرد و آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده‌است. او در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان تک ‌نواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر «افشاری مرکب»، «افق مهر»، «وطن من» با صدای ایرج بسطامی، و «مقام صبر» از ساخته‌های مشکاتیان با تکنوازی تار و سه‌تار کیوان ساکت و آواز علیرضا افتخاری. از دیگر فعالیت‌های کیوان ساکت می‌توان به کُنسرت‌های متعدد در داخل و خارج از ایران اشاره کرد. وی ارکستر بزرگ کیوان ساکت را تأسیس کرده با بیش از ۶۰ نوازنده و خواننده که کنسرت‌های متعددی را در تهران با موفقیت اجرا کرده‌است. کتاب‌های ردیف نوشته شده توسط ساکت توسط مدرسین تار و سه ‌تار تدریس می‌شود.
 

نظر شما