شناسهٔ خبر: 41107987 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کارشناس مسائل دینی:

مشکلات را پای خداوند نگذاریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی گفت: یکی از اشتباهات و نقطه ضعف‌های انسان این است که بدی‌های خود را پای خدا می‌نویسید و با خدا درگیر می‌شود، چراکه رنج و مصیبت انسان در نتیجه اعمال اوست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی، کارشناس مسائل دینی، 12 تیرماه در مراسم جشن ولادت امام رضا(ع) در حسینیه انصار الحسین(ع) تهران با اشاره به القاب مهم و مشهور امام رضا(ع)، گفت: 50 لقب برای امام رضا(ع) شمرده‌اند، اما سه لقب ایشان خیلی معروف است که لقب «رضا» معروف‌ترین لقب حضرت است و دیگر لقب ایشان «رئوف» است که در زیارتنامه ایشان امام جواد(ع) می‌فرماید «السلام علیک یا امام الرئوف» و دیگر لقب معروف ایشان لقب «عالم» است.

وی ادامه داد: با اینکه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) علوم را گسترش داده‌اند اما به امام رضا(ع) لقب عالم را داده‌اند، که شاید دلیلش این باشد که در دوران امام رضا(ع) ممنوعیت منبر و تبلیغ برداشته شد و امام توانست علنی جلسات درس برگزار کند.

این استاد حوزوی افزود: به‌ویژه در مجالس مناظره‌ای که مأمون تشکیل می‌داد، امام رضا(ع) شرکت می‌کرد و مأمون هم این جلسات را برای شکست دادن امام رضا(ع) تشکیل می‌داد و بزرگان فرق مختلف را جمع می‌کرد و در برابر امام رضا(ع) قرار می‌داد اما امام رضا(ع) با همه آن‌ها با کتاب خودشان جواب می‌داد و آن‌ها را محکوم می‌کرد، مثلا با عالم بزرگ یهودی با تورات و با عالم بزرگ مسیحی با انجیل پاسخ می‌داد و اینجا آن علم اهل بیت(ع) از طریق امام رضا(ع) ظهور و جوشش پیدا کرد که به این دلیل لقب عالم به ایشان داده شد.


مقام تسلیم و رضا؛ بالاترین مقام معرفتی


حجت‌الاسلام عالی گفت: بالاترین مقام معرفتی، مقام تسلیم و رضاست که انسان راضی به مقدرات الهی باشد تا اگر کسی به او ظلم کرد از خدا دلگیر نشود و با خدا قهر نکند.
وی بیان کرد: باید انسان نسبت به مقدرات الهی راضی باشد و با خدا درگیر نشود و اگر جایی مشکلی پیش آمد از ناحیه خود انسان است که جایی کم گذاشته و باعث ظهور این مشکل شده است.
 
کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مشکلات زندگی را پای خدا نگذارید، گفت: یکی از اشتباهات و نقطه ضعف‌های انسان این است که بدی‌های خود را پای خدا می‌نویسید و با خدا درگیر می‌شود، در صورتی که خودش یک آتشی روشن کرده که دودش در چشم خودش می‌رود و یا یک جایی خرابکاری کرده و دارد چوب آن را می‌خورد اما با خدا درگیر می‌شود و یا اینکه مشکلات در جامعه در اثر سوء مدیریت‌ها است نه اینکه آن را تقصیر خدا بدانید.

این استاد حوزوی بیان کرد: بدانید که یک برگ، بی‌حساب از درخت نمی‌افتد. اگر سرتان به جایی می‌خورد و درد می‌گیرد، اگر پایتان به جایی گیر می‌کند و زمین می‌خورید، اگر شب یک کابوس وحشتناک می‌بینید همه این چیزهای ریز که به چشم نمی‌آید و توجه‌ای نمی‌کنید، همه اینها از روی حساب و کتاب است. توجه داشته باشید که خداوند بلای شیعیان را در همین دنیا می‌آورد که در اینجا پاک شوند و به آخرت کشیده نشود.


رنج و مصیبت‌؛ نتیجه اعمال انسان


وی با بیان اینکه در آیه 30 سوره مبارکه شوری می‌خوانیم «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ؛ و هرگونه مصيبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و خدا از بسيارى درمى‏‌گذرد»؛ ادامه داد: چرا هر جا خرابکاری می‌کنید و مشکلی پیش می‌آید آن را پای خدا می‌گذارید، در صورتی که خدا رفیق انسان است و دشمن او نیست. کسی که این عالم را مدیریت می‌کند رفیق انسان است و یکی از اسما خدا در دعای جوشن «یا رفیق یا شفیق» است.

حجت‌الاسلام عالی اظهار کرد: خدا نمی‌خواهد شما را اذیت کند او رفیق شماست و این خود شما هستید که آتش روشن می‌کنید و دودش در چشم خودتان می‌رود. اگر پشت پرده‌ها را ببنید متوجه می‌شوید که خدا چقدر شما را دوست داشته است و خیلی بلاها را از شما دور کرده است.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام

نظر شما