شناسهٔ خبر: 41087201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بسترهای حقوقی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در قزاقستان را فراهم می‌کنیم

سفیر ایران در قزاقستان گفت: چنانچه نیاز به بازنگری در اسناد امضا شده میان ایران و قزاقستان در حوزه کشاورزی یا امضای اسناد جدید باشد، آمادگی داریم موضوع را پیگیری و بسترهای حقوقی مناسب برای فعالیت شرکت‌های ایرانی فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، این نشست به ابتکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و با حضور «مجید صابر» سفیر کشور ایران در جمهوری قزاقستان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار گردید.

در این نشست علاوه بر سفیر کشور ایران، «کرباسی» معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، انجمن کشت فراسرزمینی و برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه از دیگر سخنرانان و شرکت کنندگان این نشست بودند.

در این کنفرانس مجید صابر در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های قزاقستان در حوزه کشاورزی، دامداری و شیلات، این کشور را یکی از اولویت‌های کشت فراسرزمینی ایران برشمرد.

 وی اظهارداشت: قزاقستان علاوه بر دارا بودن زمین‌های وسیع و مناسب برای کشاورزی از موقعیت ترانزیتی و خوبی نیز برخوردار است و امکان حمل‌ونقل کالا به این کشور به سهولت انجام می‌شود.

سفیر ایران تأکید کرد: با گسترش ویروس کرونا ترانزیت کالا میان ایران و برخی از کشورهای منطقه قطع گردید، اما قزاقستان تنها کشوری بود که صادرات، واردات و ترانزیت و مبادله کالا با ایران را بدون وقفه ادامه داد.

این مقام دیپلماتیک با اشاره به برنامه‌های میان مدت و بلند مدت قزاقستان برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های کشاورزی در جهان، تأکید کرد: این فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی است تا با دانش و تخصص خود در حوزه کشاورزی و آبیاری، در اجرای پروژه‌های کشاورزی قزاقستان مشارکت نمایند.

وی همچنین اظهار داشت: چنانچه نیاز به بازنگری در اسناد امضا شده میان ایران و قزاقستان در حوزه همکاری‌های کشاورزی یا امضای اسناد جدید باشد، سفارت آمادگی دارد تا دستیابی به نتیجه موضوع را پیگیری کند و بسترهای حقوقی مناسب برای فعالیت شرکت‌های ایرانی فراهم شود.

صابر پیشنهاد داد در کنار برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی میان دو کشور، هیأت‌های تخصصی در حوزه کشاورزی به صورت جداگانه به قزاقستان سفر نمایند یا میزبان صاحب نظران و افراد فعال در حوزه کشاورزی باشند.

وی همچنین از همکاری دانشگاهی میان ایران و قزاقستان خبر داد و اظهار داشت: دانشگاه کشاورزی قزاقستان علاقمند به گسترش همکاری‌های دانشگاهی در حوزه کشاورزی با ایران است. این همکاری‌ها علاوه بر جنبه‌های علمی، نتایج کاربردی هم خواهد داشت و می‌تواند به پروژه‌های مشترک سودآور نیز منجر شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما