شناسهٔ خبر: 41071633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمبود بیش از 19000 واحد مسکونی در کردستان/نیاز به تولید 15 هزار واحد مسکونی در سال

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه وشهرسازی کردستان گفت: در حال حاضر 451 هزار و 963 واحد مسکونی در کردستان وجود دارد که 19 هزار و 347 واحد کسری داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرهاد لشکری عصر امروز در جلسه بازآفرینی شهری که با حضور معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در سنندج برگزار شد، با بیان اینکه در زمینه شاخص توسعه روستایی مشکل داریم، اظهار کرد: یکی از ظرفیت هایی که می تواند در حوزه توسعه اقتصادی استان تاثیرگذار باشد شبکه راه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه شاخص راه‌ باید تلاش بیشتری در استان صورت بگیرد تا بتوانیم خود را به استانداردهای کشور برسانیم.

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه وشهرسازی کردستان افزود: در حوزه ساختار جمعیتی استان چیزی که قابل اهمیت است اینکه سهم بالایی از تراکم جمعیتی کردستان مربوط به شهرستان سنندج است.

 31.9 درصد از جمعیت کردستان در سنندج سکونت دارند

وی تصریح کرد: 31.9 درصد از جمعیت کردستان در شهرستان سنندج سکونت دارند و سه شهر سنندج، سقز و بانه و مریوان به ترتیب بالاترین سطح تراکم جمعیتی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

لشکری اظهار داشت: با توجه به شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی که وجود دارد، نظام عدالت اجتماعی سنندج نسبت به میانگین استانی نه کشوری برخوردار و شهرهای سقز، بانه، مریوان، دیواندره و دهگلان میانه و شهرهای کامیاران، قروه و بیجار سهم کمتری را در زمینه نظام عدالت اجتماعی را دارند.

وی افزود: جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر است و در حال حاضر 451 هزار 963 واحد مسکونی در این استان وجود دارد که 19 هزار و 347 واحد مسکونی کسری دارد.

451 هزار 963 واحد مسکونی در این استان وجود دارد 

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه وشهر سازی کردستان خاطرنشان کرد: در 10 سال آینده حدودا 152 هزار واحد مسکونی در استان داریم یعنی هر سال باید 15 هزار واحد مسکونی در سطح استان تولید کنیم تا به نرم و میانگین کشور 1.2 درصد برسانیم.

بیشترین نیاز مسکن استان مربوط به سنندج است

لشکری اذعان داشت: سنندج، سقز، بانه و مریوان بیشترین نیاز بهتولید مسکن دارند و به دلیل شرایط تپوگرافی استان امکان زمین با کاربری مسکونی کم است در نتیجه توسعه فیزیکی شهر در محدوده‌های شهری شکل می‌گیرد.

وی افزود: یکی از چالش‌های مهم در حوزه مسکن در استان به ویژه در شهر سنندج قیمت بالای مسکن و اجاره‌بهای مسکن و افزایش هزینه ساخت مسکن است.

 یکی از چالش‌های مهم در حوزه مسکن  در شهر سنندج قیمت بالای مسکن و اجاره بهای مسکن است

وی اضافه کرد: محدوده توسعه فیزیکی برای مسکن، عملکرد نامناسب تعاونی‌های مسکن و احتکار مسکن و...از چالش‌های حوزه مسکن در این حوزه هستیم.

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه وشهرسازی کردستان خاطرنشان کرد: طرح توسعه عمران را امسال به جد در سنندج شروع خواهیم کرد و اعتبارات مورد نیاز برای طرح توسعه عمران کامیاران از اعتبارات استانی تامین شده است.

لشکری گفت: در زمینه بازآفرینی شهری، انبار غله، احیای بافت ارزشی پیاده‌راه فردوسی و محله سرتپوله که کار مطالعاتی آن در حال انجام است و به جد دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه 51 درصد از جمعیت شهری استان در 25 درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، گفت: این نشان می‌دهد که ما در کردستان در بافت‌های ناکارآمد به شدت تراکم ناخالص جمعیت داریم.

 51 درصد از جمعیت شهری استان در 25 درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه وشهرسازی کردستان تصریح کرد: 49 درصد از جمعیت شهر سنندج در 18 درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند.

لشکری گفت: 2 هزار و 80 هکتار از اراضی زراعی و کشاورزی در طول 10 سال اخیر در حواشی شهرها از بین رفته است.

انتهای پیام/2330/71/ر

نظر شما