شناسهٔ خبر: 41035545 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران پُر شد/ ۱۵ روز دیگر آمار کرونا بدتر خواهد شد

علی رضا دلاوری گفت: وقتی در اپیدمی بیماری هستیم، اختیاری شدن امور معنا ندارد. مردم و کسانی که با مردم سر و کار دارند، بیماری را شوخی گرفته اند. اینکه از ماسک استفاده نکنیم و عده ای این بیماری را به بازی بگیرند، قطعاً دچار مشکل خواهیم شد.

صاحب‌خبر -

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که همچنان در اپیدمی کرونا به سر می بریم، گفت: ۱۵ روز دیگر میزان بروز، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی بیشتر خواهد شد.

به گزارش مهر، علی رضا دلاوری، صبح سه شنبه در نشست خبری که در محل ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: نزدیک به ۵ ماه است که بیماری کرونا به صورت رسمی وارد کشورمان شده و این اپیدمی هنوز ادامه دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد علمی و دانشگاهی معتقدند که افزایش دوباره افراد مبتلا ادامه اپیدمی است که از یک ماه پیش شروع شده است.

دلاوری افزود: با تغییر سیاست ها در تصمیم گیری ها، پیش بینی می شد که مردم چنین رفتاری نسبت به بیماری داشته باشند و محافل علمی این موضوع را تایید می کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: ۱۵ روز دیگر میزان بروز، بستری ها و مرگ و میرهای کرونایی افزایش خواهد یافت که ناشی از رها شدن رفتارهای بهداشتی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی افزود: متاسفانه این نشانه های علمی مورد توجه قرار نگرفت. در حالی که ابتدا وقتی بیماری وارد کشور شد، خوب مدیریت کردیم، اما در ادامه شاهد عدم توجه به توصیه های بهداشتی هستیم که باعث شده امروز با افزایش موارد ابتلا مواجه شویم.

دلاوری ادامه داد: مردم و دولت دل نگران اقتصاد بودند که چنین تصمیماتی اتخاذ شد، اما جاهایی که ربطی به اقتصاد نداشت و می توانستیم تحمل بیشتری داشته باشیم، زود رها شدند.

وی گفت: وقتی در اپیدمی بیماری هستیم، اختیاری شدن امور معنا ندارد. مردم و کسانی که با مردم سر و کار دارند، بیماری را شوخی گرفته اند. اینکه از ماسک استفاده نکنیم و عده ای این بیماری را به بازی بگیرند، قطعاً دچار مشکل خواهیم شد.

دلاوری افزود: تجربه تلخ رفتن مردم به بیمارستان ها را نباید تکرار کنیم، زیرا در روزهای ابتدایی بیماری، شاهدافزایش مراجعات مردم به بیمارستان ها بودیم که باعث افزایش موارد ابتلا گردید. بنابراین، باید مردم را به سمت مراکز خدمات جامع سلامت هدایت کنیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد تست های کرونا منجر به بستری بیمار می شود، گفت: باید به سمت مراقبت های در منزل برویم.

دلاوری با اشاره به فعالیت مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای خدمات دهی به مردم، افزود: در این مراکز، تست PCR به صورت رایگان برای مردم انجام می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به تصمیم دولت برای اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر ماه ۹۹، گفت: تیم های بهداشتی ما به صورت سرزده از مراکز خرید، صنوف، کارخانجات، ادارات و شرکت های خصوصی بازدید خواهند داشت که در صورت عدم توجه به دستورالعمل های بهداشتی، ممکن است بسته شوند.

وی با اشاره به تصمیم گیری برای مناطق قرمز شده کرونایی که این اختیار به استان ها داده شده است، افزود: من معتقدم که باید در خصوص مناطق زرد نیز تجدید نظر کنیم.

تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران پُر شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از پر شدن تخت‌های مربوط به بیماران کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: اگر از بروز بیماری پیشگیری نکنیم، این گلوله برف بزرگ شده و ممکن است در جایی تاب‌آوری سیستم درمانی دیگر پاسخگو نباشد.

افزایش موارد ابتلا به کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,بهداشت

به گزارش ایسنا، دکتر فرشاد علامه در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: باید توجه کرد که مهم‌ترین عامل در بیماری کووید_۱۹ بحث پیشگیری از ابتلای مردم به کروناست. اگر پیشگیری از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی انجام نشود، بعد از ابتلا قطعا بیمارانی نیازمند بستری هستند و قطعا برخی از این افراد دچار مرگ و میر می‌شوند.

وی افزود: باید بدانیم که سیستم درمانی کشور یک ظرفیتی دارد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۰۰۰ تخت بستری در حوزه بیمارستان‌های دانشگاهی‌مان داریم که نزدیک به ۵۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کروناست. از ۴۸۵ بیمار مبتلا به کرونا که در این بیمارستان‌ها بستری هستند، ۱۷۷ ببمار در بخش‌های ویژه هستند. همچنین ۹۴ بیمار در بیمارستان‌های غیردانشگاهی تحت نظارت ما بستری هستند.

علامه با بیان اینکه اکنون تمام تخت‌هایی که برای مبتلایان کرونا در نظر گرفتیم، تقریبا پر هستند، ادامه داد: حال اگر روند به همین صورت ادامه یابد، باید از تخت‌های دیگرمان کم کنیم و آن‌ها را به کرونا اختصاص دهیم. این انعطاف هم تا جایی وجود دارد. اگر از بروز بیماری پیشگیری نکنیم، این گلوله برف بزرگ شده و ممکن است در جایی تاب آوری سیستم درمانی دیگر پاسخگو نباشد.

علامه با بیان اینکه از ۱۷ تا ۲۲ اسفند ماه اوج بستری بیماران کرونا را داشتیم، گفت: اگر مجددا به این آمار برسیم که با توجه به شرایط و سیر بیماری احتمال آن وجود دارد و از آن رد شویم، دیگر تاب آوری وجود نخواهد داشت.

وی همچنین گفت: در حوزه کرونا نیازمند ایزولیشن هستیم و باید بخش‌های کرونا را از سایر بخش‌ها جدا کنیم. اکنون در مرحله‌ای هستیم که داریم بخش کرونایی اضافه می‌کنیم که شرایطی مانند اسفند ماه است. اگر این شرایط ادامه یابد، پاسخگویی سخت خواهد بود و مجبوریم خدمات معمول را مگر در موارد اورژانسی به تعویق اندازیم که در این صورت ممکن است عوارضی برای سایر بیماران به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری هستند و اگر این تعداد افزایش یابد، مشکلات برای درمان‌شان بیشتر خواهد شد.

علامه گفت: از مردم می‌خواهیم که نکات بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت کنند. همچنین در صورت داشتن علائم به مراکز ۱۶ یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند تا در صورت نیاز در آنجا مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز به صورت رایگان از آنها تست گرفته می‌شود و اگر نیاز باشد، به بیمارستان ارجاع می‌شوند.

نظر شما