شناسهٔ خبر: 40976410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

علی‌رغم مخالفت‌های خارجی و داخلی، رژیم صهیونیستی به اجرای «طرح الحاق» اصرار دارد

صاحب‌خبر - لجبازی اسرائیل با دنیا
گروه سیاست خارجی: اسرائیل قصد دارد روند الحاق حدود ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری یعنی منطقه غور اردن و شهرک‌های کرانه باختری را اول ژوئیه آغاز کند. اما با نزدیک شدن اول ژوئیه (11 تیر)، موعد اجرای طرح الحاق کرانه باختری به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی، واکنش‌ها به آن تشدید شده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ در یک نشست مشترک خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید از طرح به‌اصطلاح «صلح خاورمیانه» رونمایی کرد. در چارچوب این طرح، شهرک‌های یهودی‌نشین در (کرانه باختری) به ‌عنوان بخشی از خاک اسرائیل معرفی شده و حاکمیت اسرائیل بر دشت اردن نیز ادامه خواهد یافت. نتانیاهو در ۱۷ مه ۲۰۲۰ طی سخنانی در مجلس اسرائیل گفت که دیگر وقت الحاق شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری به خاک اسرائیل فرا رسیده است.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رغم تمامی مخالفت‌ها و واکنش‌ها بر اجرای این طرح اصرار دارد و اخیرا نیز اعلام کرده حتی درصورت مخالفت‌های داخلی به ویژه از سوی بنی گانتز وزیر جنگ و گابی اشکنازی وزیر خارجه، تصمیم خود را عملی خواهد کرد و اگر لازم باشد دولت را منحل کرده و انتخابات چهارم را برگزار می‌کند.
این در حالی است که ۷ کشور اروپایی یعنی آلمان، فرانسه، انگلیس، بلژیک، ایرلند، استونی و نروژ در بیانیه‌ای مشترک نسبت به عواقب و پیامدهای ناگوار اجرای طرح الحاق کرانه باختری هشدار دادند. قبل از این نیز اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی نسبت به اجرای این طرح هشدار داده بود و از احتمال تحریم این رژیم توسط برخی کشورها خبر داده بود. همچنین بیش از ۱۰۰۰ تن از اعضای پارلمان‌های اروپا با امضای نامه‌ای مخالفت خود را با طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی اعلام کردند.
از سوی دیگر اما، دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا، پیش‫تر نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است؛ با این حال به نظر می‌رسد آمریکا ترجیح می‌دهد این طرح به صورت مرحله به مرحله اجرایی شود. روزنامه القدس العربی به نقل از یک منبع آگاه نوشت که از جمله گزینه‌های اصلی اسرائیل که قرار است بررسی شود الحاق تدریجی شهرک‌هاست و به موجب آن رژیم صهیونیستی ابتدا تعدادی از شهرک‌های نزدیک قدس را به جای ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری الحاق خواهد کرد. این منبع افزود ترامپ با الحاق شهرک‌ها مخالف نیست اما نگران اقدام شتاب‌زده اسرائیل است که می‌تواند هرگونه فرصت موافقت فلسطینی‌ها با بررسی طرح ترامپ برای صلح را از بین ببرد. جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا نیز از این طرح حمایت کرده‌اند. با این حال دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای که از جانب تقریبا تمامی نمایندگان این حزب در این مجلس امضا شد به رژیم صهیونیستی در قبال برنامه‌اش برای الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار دادند. این نامه تا کنون از سوی ۱۹۱ تن از ۲۳۳ دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا امضا شده و در عین حال این نشان می‌دهد که حمایت دو حزبی در کنگره آمریکا از اسرائیل در حال ضعیف شدن است. روز گذشته، کلین کانوی، مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ترامپ به زودی بیانیه‌ای در رابطه با طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری صادر می‌کند. وی تاکید کرد که ترامپ تمایل دارد روند «صلح» در خاورمیانه را پیش ببرد. از سوی دیگر، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که تصمیم الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را دولت رژیم صهیونیستی اتخاذ خواهد کرد.
کشورهای عربی و به ویژه اردن که از این طرح تحت تاثیر قرار می‌گیرند نیز به اجرایی شدن آن واکنش نشان داده‌اند. نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه اردن نشان داد که طرح الحاق کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین تهدید خارجی برای اردن به شمار می‌رود. شبکه المملکه اردن اعلام کرد، طبق نظرسنجی انجام شده، ملت این کشور معتقدند که چالش اقتصادی مهم‌ترین مشکل داخلی است و در مقابل اسرائیل و طرح آن برای الحاق اراضی فلسطین مهمترین تهدید خارجی برای این کشور به شمار می‌رود. در عین حال، روزنامه عبری یسرائیل هیوم، نوشته است که منابع دیپلماتیک و بلند پایه عرب از توافق موساد و دستگاه اطلاعات مصر برای محدود کردن سطح واکنش کشورهای عربی به طرح الحاق کرانه باختری و اکتفای این کشورها به صدور بیانیه بدون هیچگونه اقدام عملی پرده برداشتند.  طبق گفته منابع مذکور، تماس‌ها با کشورهای عربی در بالاترین سطح و به شدت محرمانه از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مشخصا میان یوسی کوهن، رئیس موساد و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر در جریان است. به نوشته رای الیوم، این منابع فاش کردند که عباس کامل و کوهن در دوره اخیر چندین بار با یکدیگر دیدار کرده و به توافقی دست یافتند که از یکسو اجازه الحاق کرانه باختری را می‌دهد و از طرف دیگر، اجازه می‌دهد که اعراب رسما با اجرای این طرح مخالفت کنند. در همین حال، یک منبع مصری بلندپایه به یسرائیل هیوم گفته است: قاهره موفق به متقاعد کردن اردن شده است تا عبدالله دوم، پادشاه این کشور تنها به مخالفت کلامی با طرح الحاق اکتفا کند و هیچ اقدام عملی مانند لغو توافقنامه صلح معروف به توافق «وادی عربه» انجام ندهد.
همزمان پایگاه خبری والا از سفر محرمانه رئیس موساد به اردن و دیدارش با پادشاهی این کشور پرده برداشت. این پایگاه خبری به نقل از یک منبع اسرائیلی اعلام کرد، در دیدار یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با عبدالله دوم، پادشاه اردن موضوع مخالفت امان با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مورد بررسی قرار گرفت. به گفته این منبع، در سایه تنش میان امان و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و روابط سرد میان دو طرف، کوهن پیام‌هایی را از نتانیاهو به عبدالله دوم ابلاغ کرد. گفتنی است، منابع دیپلمات عالی‌رتبه اعلام کردند ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در جریان سفرش به رام‌الله پیامی را از عبدالله دوم، پادشاه کشورش به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انتقال داد که وی در آن بر مستحکم بودن موضع اردن نسبت به مسئله الحاق و عمیق بودن روابط با فلسطینی‌ها تاکید کرد. منابع خاطرنشان کردند که الصفدی گفته است که عبدالله دوم به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ابلاغ کرده که در صورت الحاق کرانه باختری، اردن از ادامه اجرای معاهده صلح با اسرائیل موسوم به «وادی عربه» سر باز خواهد زد.
نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در‫این‫باره گفته است: درصورتی که اسرائیل طرح الحاق را اجرایی کند فلسطین تصمیمات مهم و جدی اتخاذ خواهد کرد. همگان بهای این تصمیم ظالمانه اسرائیل را خواهند داد و ما تنها قربانیان نخواهیم بود. جنبش حماس نیز خواستار «خیزش مردمی فلسطین» علیه طرح الحاق رژیم صهیونیستی شد. گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در سخنانی از سوی سخنگوی این گردان‌ها تاکید کرد که تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری و منطقه اغوار در حقیقت اعلان جنگ علیه ملت فلسطین است. ابوعبیده اشاره کرد که به یاری خداوند کاری خواهیم کرد که دشمن صهیونیستی به خاطر چنین تصمیمی صدبار پشیمان شود و ظالمان و ستمگران به زودی خواهند فهمید که بازگشتشان به کجاست. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام در توییتی نوشت: «من به رهبران حماس توصیه می‌کنم که این را به یاد داشته باشند اولین کسی که بهای این حمله را خواهد داد خودشان هستند. ما اجازه تهدید مرزهایمان را نمی‌دهیم و بهای هرگونه تلاش برای آسیب به شهروندانمان دردناک خواهد بود». برخی رسانه‌های اسرائیلی منتقد این کشور، در واکنش به این اظهارات به گانتس هشدار داده‌اند و نوشتند که وی باید شکستش در جنگ ۵۱ روزه را به یاد بیاورد.
گفتنی است، اواخر هفته گذشته، شورای امنیت نیز درباره وضعیت فلسطین به ویژه طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری نشست برگزار کرد. نشست شورای امنیت درباره وضعیت فلسطین به ویژه طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری روز چهارشنبه با سخنرانی نیکولای ملادینوف، فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه آغاز شد. طبق این گزارش، ملادینوف در جریان سخنرانی خود در این نشست اظهار کرد: باید برای ازسرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطین از راه حل دو کشوری حمایت کرد. ملادینوف افزود: دولت اسرائیل باید از طرح الحاق در کرانه باختری صرف نظر کند. فرستاده سازمان ملل به منطقه تاکید کرد: راه حل دو کشوری و پاسخ به درخواست دبیرکل سازمان ملل به منظور خروج از بحران کنونی و تلاش برای ازسرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطین باید مورد حمایت قرار بگیرد. اقدامات یکجانبه دست‌یابی به راه حل را دور از دسترس می‌کنند و تصمیم الحاق ممکن است طی هفته‌های آینده گرفته شود اما خساراتی عظیم بر اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواهد داشت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اظهار کرد: هر گونه طرح الحاق از سوی اسرائیل هرگونه روند صلح در منطقه را از بین می‌برد. دبیرکل سازمان ملل خواستار کنار گذاشتن طرح الحاق شهرک‌های کرانه باختری شد و ادامه داد: فعالیت‌های شهرک‌سازی ادامه و گسترش یافته است و اجرای طرح الحاق هرگونه روند صلح در منطقه را نابود خواهد کرد. گوترش در این سخنرانی گفت: اگر طرح الحاق اجرا شود نقض خطرناک قانون بین‌الملل بوده و فرصت‌های راه حل دو کشوری را به شدت از بین خواهد برد و احتمالات ازسرگیری مذاکرات را نابود می‌کند. او اضافه کرد: از دولت اسرائیل می‌خواهم طرح‌های ویژه خود در خصوص الحاق را کنار بگذارد. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در جریان این نشست که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری یک تهدید برای ثبات منطقه و امنیت جهان به شمار می‌رود. وی افزود: طرح الحاق آرزوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین را به باد می‌دهد.
طرح الحاق، مخالفان بسیار در خود اسرائیل هم دارد. به عنوان مثال، تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «من معتقدم که الحاق ۳۰ درصد کرانه باختری به معنای بی‌نیازی از صلح در آینده است و این به ضرر منافع اسرائیل است». لیونی تاکید کرد که به راهکار تشکیل دو کشور و همزیستی مسالمت‌آمیز ایمان دارد و اتخاذ اقدامات یکجانبه درباره الحاق کرانه باختری اشتباه تاریخی بزرگی است. گفتنی است، در روزهای گذشته ده‌ها نفر در تل‌آویو در مخالفت با طرح‌ اسرائیل برای الحاق بخشی از کرانه باختری تظاهرات کردند.
حال باید دید مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به این مخالفت‌ها از اجرایی کردن طرح الحاق عقب‌نشینی می‌کنند یا با اصرار بر اجرای آن، شاهد تشدید واکنش‌ها به آن خواهیم بود.

نظر شما