شناسهٔ خبر: 40923509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گلخانه های استان کرمان نیازمند تسهیلات است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: بالاترین بازده کشاورزی را گلخانه ها دارند که نیازمند تسهیلات جدی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سید مهدی طبیب زاده چهارشنبه (4 تیر) در نشست تشکل ها و فعالان بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: GTP استان در بخش کشاورزی حدود 30 درصد است که با توجه به وسعت استان بهره وری لازم صورت نمی گیرد بنابراین استان کرمان با توجه به وسعت، نوع محصول و ... نیازمند توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی و نیازمند بازنگری جدی در نحوه کشت دارد.

 

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: آب محدویت زاترین عامل در استان کرمان است و بیش از 94 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.

 

 

وی ادامه داد: در سالیان گذشته بحث تولید بذر را در استان شروع کردیم و با توجه به تحریم و تاخیر ورود بذرها و گرانی بذرها  باعث شد که آسیب جدی در جنوب استان وارد شود بنابراین استان کرمان تولید بذر در جنوب استان را آغاز کرد که توجه جدی می خواهد.

 

 

طبیب زاده در بحث پسته، اظهار داشت: انباشت پسته در انبارهای فعلی و فرارسیدن تولیدات جدید پسته، انباشت این محصول را ایجاد کرده است که با توجه به افزایش نرخ دلار، همچنان نرخ پسته ثابت و رو به کاهش است که زیان عظیمی به زحمتکشان این بخش از کشاورزی وارد کرده که باید توجه ویژه ای به آن بشود و همچنین بحث محدودیت های کرونا و تحریم ضربه اساسی وارد می کند که اگر چاره اندیشی نشود باعث زیان و ضرر می شود.

 

 

وی با بیان اینکه بخش مهمی از صادرات کشور، بخش کشاورزی است که اگر همکاری لازم نشود مشکلات فراوانی را به وجود می آورد، ادامه داد: از وزیر جهاد کشاورزی خواست دو صندوق محصول خرما و پسته در استان راه اندازی شود و محدودیت های قانونی برای راه اندازی این دو صندوق برداشته شود.

 

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: بالاترین بازده کشاورزی را گلخانه ها دارند که نیازمند تسهیلات جدی است و همچنین در خصوص آب، هنوز محدودیت هایی در نحوه کاربرد آب وجود دارد و امکان استفاده از آب در بخشی که نیاز است را نمی دهد بنابراین اگر قانون آیین نامه در این خصوص اصلاح شود و حفظ مالکیت بدون توجه به حفظ مسائل کشاورزی باشد حداقل 25 درصد از آب صرفه جویی می شود.

 

 

وی گفت: امیدوارم که بحث های مهم آب، بهره بری، توسعه گلخانه ها، تولید بذر و ... جدی توجه شود. 

پایان پیام/667

نظر شما