شناسهٔ خبر: 40853420 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحکیم روابط محور گفت‌وگوی نخست‌وزیران ازبکستان و قرقیزستان

«عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان و «کوباتبک باران‌اف» نخست وزیر قرقیزستان در گفت‌وگوی تلفنی بر تحکیم بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکن، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان و «کوباتبک باران اف» نخست وزیر قرقیزستان در یک گفت‌وگوی تلفنی بر تحکیم بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

عارف‌اف نخست وزیر ازبکستان انتصاب کوباتبک باران‌اف به مقام نخست وزیری را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که با انتصاب وی روابط ازبکستان و قرقیزستان سیر جدیدی پیدا کند و همکاری‌های دوجانبه بیش از پیش تحکیم یابد.  

طرفین در مورد برگزاری نزدیک نشست کمیسیون مشترک بین دولتی در همکاری‌های دوجانبه به توافق رسیدند.

آخرین نشست هیئت‌های نخست وزیری ازبکستان و قرقیزستان به سرپرستی نخست‌وزیران دو کشور در ماه آگوست سال 2019 میلادی در شهر بیشکک برگزار شده است.  

پیش از این نخست وزیر ازبکستان پیام تبریکی به کوباتبک باران اف بابت تعیین وی به سمت نخست وزیر قرقیزستان ارسال کرده است.

هم اکنون ازبکستان و قرقیزستان در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی بیش از پیش همکاری می‌کنند.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در سال 2019 میلادی به 500 میلیون دلار رسیده است.

در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی و 4 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران قرقیزی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، شیرینی‌جات، کفش و خرده فروشی و ارائه خدمات در زمینه تغذیه عمومی، تبلیغات و حمل و نقل فعالیت می‌کنند.

همچنین در کشور قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما