اخبار ستون
صاحبخبر - ساخت شاسی و سیستم تعلیق نیسان برای حرکت روی سه چرخ محققان دانشگاه کاشان موفق به طراحی و ساخت شاسی و سیستم نوین تعلیق خودرو وانت نیسان جهت حرکت روی سه چرخ شدند. این طرح توسط مهندس غلامرضا قاسمیان طالخونچه، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک طراحی کاربردی دانشگاه کاشان با همکاری و راهنمایی دکتر محمد عارفی، مدیر گروه و عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شده است. دکتر عارفی از ویژگیهای این طرح را حرکت خودرو روی سه چرخ عنوان کرد و گفت: این خودرو که به مدت دو سال طراحی شده است، ظرفیت حمل ۵/۵ تن بار را دارد. وی خاطر نشان کرد: طرح مذکور پیادهسازی سیستم نوین تعلیق بر روی خودروهای پیکاپ است که بر روی خودروی نیسان ایجاد شده و توانایی نصب بر روی سایر خودروها از جمله خودروهای نظامی و آفرود را داراست. این طرح در حضور کارشناسان و مدیران دفتر طراحی زرهی صنایع شهید کلاهدوز ارائه شد و پس از مشاهده عملکرد میدانی آن در محوطه دانشگاه مورد تایید این گروه قرار گرفت. همچنین مقرر شد از ظرفیتهای این طرح در اصلاح سیستم تعلیق خودروهای در حال ساخت مجموعه استفاده شود. وی عملکرد فوقالعاده هندلینگ اتومبیل در سرعتهای بالا (تست مارپیچ)، ترمزگیری موثر، تعویض لاستیک بدون جک، تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی از داخل اتاق را از خصوصیات قابل توجه این سیستم عنوان کرد و گفت: این خودرو دارای کمپرسور تولید هوای فشرده طراحی شده بر روی موتور است. بر اساس اعلام وزارت علوم، این خودرو که برای نخستین بار در دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شده است، به شماره ۰۲۱۱۶۲ ثبت اختراع شده است. قرمزی چشم، علامت جدی کرونا مطالعات محققان آلبرتا در آمریکا نشان میدهد التهاب و قرمزی چشم میتواند یک علامت ثانویه مهم در ابتلا به ویروس کرونا باشد. به گزارش روز جمعه پایگاه خبری ساینسدیلی، سرفه، تب و اختلال تنفسی از علائم شایع کووید ۱۹ هستند. اما مطالعات اخیر محققان نشان میدهد التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت (conjunctivitis) و کراتوکنژنکتیویت (keratoconjunctivitis) نیز میتوانند از علائم مهم و ثانویه ابتلا به کووید ۱۹ قلمداد شوند. کراتوکنژنکتیویت یا قرمزی چشم، التهاب غشای چشم است. کراتوکنژنکتیویت به التهاب همزمان قرنیه و ملتحمه چشم گفته میشود. ملتحمه(conjunctiva) غشای نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلکها را پوشانده است. محققان به افراد توصیه میکنند در صورت مشاهده قرمزی و التهاب بیدلیل چشم، حتما با پزشک مشورت کنند تا در صورت نیاز تست کرونا بدهند. قرمزی چشم میتواند یک علامت ثانویه مهم برای ویروس کرونا باشد. محققان احتمال میدهند ویروس از طریق سیستم غشای مخاطی بدن در بروز التهاب چشم نقش دارد. رعایت نکات بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی مهمترین راهکار برای اجتناب از ابتلا به ویروس جدید کرونا است. نتایج این مطالعه در نشریه Ophthalmology منتشر شده است. با یک فناوری جدید؛ عمر ماسک های N95 بیشتر می شود گروهی ازمحققان لایه ای از نوع پلیمر ابداع کرده اند که ویروس کرونا نمی تواند از آن گذر کند. با افزودن این لایه به ماسک های N95 می توان برای مدت طولانی تری از آنها استفاده کرد. به نقل ازنیواطلس، هرچند ماسک های طبی N95 در جلوگیری از انتقال کووید ۱۹ به افراد کارایی بالایی دارند، اما فقط چندبار می توان از آنها استفاده کرد. در همین راستا یک غشای متحرک می تواند مدت استفاده از ماسک را افزایش دهد. برای این منظور گروهی از محققان از یک لایه پلیمر نازک به نام پلی آمید استفاده کردند. پس از آنکه یک ورقه سیلیکون متخلخل روی این لایه پلیمری قرار گرفت، با کمک فرایندی به نام «سونش پلاسما» (reactive ion etching) طیفی از سوراخ های کوچک در آن ایجاد شد. قطر این سوراخ ها ۵تا ۵۵ نانومتر است. چنین سوراخ هایی بسیار کوچکتر از آن هستند که ویروس های 2SARS-CoV- بتوانند از آن عبور کنند زیرا قطر ویروس ۶۵تا ۱۲۵ نانومتر است. همچنین این سوراخ ها برای تسهیل تنفس در فاصله ۳۳۰ نانومتری یکدیگر قرار داده شده اند. غشای حاصل کارآمدی زیادی در مقابل ویروس دارد و از سوی دیگر به کاربر اجازه می دهد به راحتی نفش بکشد. همچنین ماسک همراه این لایه می تواند قابلیت محافظتی ماسک N۹۵ را نیز فراهم کند. به راحتی می توان این لایه را به سطح ماسک افزود و پس از مصرف دور انداخت. از آنجا که این لایه آب گریز است، قطرات آب و آلایندگی ها از روی سطح آن لیز می خورند و به سطح نمی چسبند. هنوز مشخص نیست این لایه چه زمان به طور تجاری در بازار فراهم می شود. تحقیق مذکور در ٰژورنال ACS Nano منتشر شده است. ساخت نانوموتور با تنها 16 اتم برای اولین بار محققان حوزه فیزیک کوانتوم در سوئیس موفقیت بی نظیری به دست آورده و توانسته اند نانوموتوری بسازند که در آن از تنها 16 اتم استفاده شده است. به نقل از نیواطلس، موتور ۱۶ اتمی از شش اتم پالادیوم (آبی) و شش اتم گالیم (قرمز) ساخته شده است و بخش چرخان و متحرک چهار اتمی آن از یک مولکول استیلن چهار اتمی (خاکستری) تشکیل شده است. این موتور دارای بخش های ثابت و متحرکی است که بخش ثابت از اتم های پالادایوم و گالیم و بخش متحرک از اتم های استیلن تشکیل شده است. کل این موتور پهنایی کمتر از یک نانومتر دارد و برای تامین انرژی مورد نیاز آن می توان به انرژی برق یا انرژی گرمایی متوسل شد. این موتور در هوای عادی یک اتاق می تواند به راحتی به عقب و جلو حرکت کند و اگر جریان برق به آن متصل شود ثبات و کارآیی آن تا ۹۹ درصد افزایش می یابد. توانایی حرکت سریع این موتور در جهت های مختلف و تغییر جهت ناگهانی باعث می شود از آن بتوان در حوزه هایی همچون پزشکی، هوا فضا و صنایع مختلف استفاده کرد. نکته جالب دیگر اینکه موتور ۱۶ اتمی مذکور حتی تا دمای منفی ۲۵۶ درجه سانتیگراد نیز بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می دهد.∎
نظر شما