شناسهٔ خبر: 40738007 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح سنجش سلامت نوآموزان بوشهری مردادماه آغاز می‌شود

بوشهر- ایرنا- رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر گفت: امسال طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان کلاس اولی با رعایت نکات بهداشتی از مرداد ماه در استان آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

نصرالله نوروزی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: نوبت دهی برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی  از نیمه دوم تیر برای نوآموزانی که در سال تحصیلی پیش‌رو وارد پایه اول می‌شوند و همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته آغاز می‌شود و فعالیت رسمی پایگاه‌های سنجش هم از ابتدای مرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد.

وی افزود: همچنین سنجش نوآموزان پیش دبستانی نیز از مهر ماه آغاز و در سال تحصیلی ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به پیوند سامانه سنجش و سامانه سناد در سال تحصیلی جدید، گفت: بر خلاف سال‌های گذشته، امسال نوآموزان بدون انجام سنجش به هیچ عنوان امکان ثبت نام در مدرسه را نخواهند داشت و والدین ضمن توجه به این نکته، فرایند سنجش نوآموز خود را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند.

نوروزی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، طرح سنجش با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی و مقررات فاصله گذاری اجتماعی اجرا می‌شود و تمهیدات خاصی برای اجرای ایمن طرح سنجش با هدف مراقبت و حفاظت از سلامت مراجعان به پایگاه‌های سنجش در نظر گرفته شده است.

وی افزود: افزایش یک ساعته کار روزانه پایگاه‌ها، فاصله نیم ساعته بین مراجعه‌ها، ضد عفونی مستمر وسایل و ابزارها و نیز محوطه پایگاه‌ها و تخصیص نوبت روزانه به حداکثر ۲۰ نفر از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر تاکید کرد: والدین ضمن همراه داشتن ماسک و دستکش، در ساعت مقرر برای ارزیابی فرزند خود به پایگاه سنجش مراجعه کنند.

نوروزی  گفت: برای شناسایی و مداخله بهنگام، ارزیابی‌های بینایی و دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی-حرکتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های جلدی (پوست و مو)، بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه، سابقه بیماری در خانواده از جمله موارد مهمی است که در طرح سنجش با دقت رصد می‌شود.

وی گفت: یکی از عوامل مهم افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان، شناسایی نشدن به موقع مشکلات و نیازهای آنان و از دست دادن زمان طلایی برای انجام اقدام‌های پیشگیرانه است.

نوروزی بیان کرد: مداخله درمانی و جای‌دهی صحیح دانش‌آموز در مدرسه نیازمند اجرای طرح سنجش به عنوان ابزاری بسیار قوی است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر گفت:باتوجه به شرایط خاص جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا، امسال اجرای صحیح، اصولی و ایمن طرح سنجش منوط به همکاری آموزش و پرورش استان بوشهر، استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی، اداره کل بهزیستی، صدا و سیمای استان و سایر نهادهای استانی است.

وی با اشاره به مراحل اجرایی طرح سنجش گفت: در اولین گام خانواده نوآموز به دبستان محل ثبت نام مراجعه می‌کند تا از نوبت سنجش خود که مدیر مدرسه آن را مشخص کرده باخبر شود و پس از آن در روز و ساعت مقرر با همراه داشتن اصل شناسنامه نوآموز و شناسنامه و کارت ملی والدین، کارت واکسن تکمیل شده و یک قطعه عکس سه در چهار از نوآموز به پایگاه سنجش مراجعه می‌کند تا ارزیابی و غربالگری اولیه نوآموز انجام شود.

نوروزی افزود: نوآموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری اولیه مشکوک به وجود مشکل باشند به پایگاه ارزیابی تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر با بیان اینکه دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی نیز باید ارزیابی و سنجش شوند گفت: ارزیابی این گروه از دانش‌آموزان نیز به شرط دارا بودن شرایط اولیه، در گرو نوبت‌گیری از سوی مدیر مدرسه در سامانه سنجش است و سنجش این دانش‌آموزان نیز در تیر ماه انجام می‌شود.

نظر شما