شناسهٔ خبر: 40723037 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل هنرهای نمایشی:

تئاتر برای کشاورز نوید عشق و امید زندگی بود

تهران- ایرنا- مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت محمدعلی کشاورز هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: این هنرمند تئاتر را «مثل نسیم روح‌بخش بهاری، نوید عشق و امید این زندگی» می‌دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه روابط ‌عمومی اداره‌ کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام قادر آشنا آمده است: چه می‌توان گفت در سوگ بزرگمردی که از شاهدان برپایی سالن ۲۵ شهریورِ سابق و سنگلج کنونی، دانشکده هنرهای دراماتیک و از روی‌صحنه‌روندگان در آن سالن و هنرجویان در آن دانشکده بوده است و چگونه می‌توان ریشه‌های تناور او را در تئاتر که به باروبردادن در برابر دوربین سینما و تلویزیون انجامید از یاد برد؟
وی در این پیام افزود: محمدعلی کشاورز تئاتر را «مثل نسیم روح‌بخش بهاری، نوید عشق و امید این زندگی» می‌دانست و معتقد بود این هنر یکی از سرمایه‌های بزرگش بوده است. هنری که یاری‌دهنده او در آفرینش شخصیت‌هایی تا ابد ماندگار در قاب دوربین شد. چه نیکنام مردی‌ست او، که در غیابش از جهان زندگان نیز با هر بار زنده کردن نقشی نامش به نکویی بر زبان جاری می‌شود.

پیام تسلیت مدیر مجموعه تئاتر شهر 

به گزارش واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، سعید اسدی پس از ضایعه درگذشت استاد محمدعلی کشاورز بازیگر پیشگام تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان، به نمایندگی از کارکنان این مجموعه پیام تسلیتی را منتشر کرد.
در متن پیام تسلیت سعید اسدی آمده است: «یکی دیگر از طلایه داران نسل پر قدر و با شکوه تئاتر ایران، چشم از جهان فرو بست. خیزش تئاتر نوین ایران در کار و نام درخشان کسانی چون استاد محمد علی کشاورز و همراهان هنرمندش نمادین شده است.
او اکنون به بسیاری از آن سفر کرده های گرانسنگ پیوسته و یاد و هنر و مهارت مثال زدنی‌اش به عنوان بخشی ماندگار از خاطره‌ تاریخی ما در هنر ایران زمین و در ذهن و زبان مردمان این سرزمین باقی خواهد ماند.
 مجموعه تئاترشهر سوگوار درگذشت اوست و به خانواده‌ محترمش و هنرمندان گرامی تسلیت می گوییم.»

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه تصویر شهر

هاشم میرزاخانی در پیامی درگذشت محمدعلی کشاورز را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

انسانی شریف، مردی بزرگ و هنرمندی مردمی جهان خاکی را به سوی منزل گاه ابدی خویش ترک کرد.

محمدعلی کشاورز هنرمند ارزشمندی که با نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه‌اش در ذهن و زمانه ما ماندگار شد و نام او همیشه در فرهنگ و هنر ایرانیان زنده و جاویدان است.

محمدعلی کشاورز یکی از چند بازیگر مطرح و نسل اول تئاتر ایران و فعال در حوزه های دیگر نمایشی از جمله سینما و تلویزیون در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد. این هنرمند که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود، در سینما، تئاتر و تلویزیون بارها در نقش‌ها و ژانرهای گوناگون حضور داشته است.
او در بازیگری، همراهِ علی نصیریان، زنده‌یاد جمشید مشایخی، زنده‌یاد داود رشیدی و زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر و سینما و تلویزیون ایران به‌شمار می‌آیند.
از آثار ماندگار استاد کشاورز، به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی)، سربداران (در نقش خواجه قشیری)، افسانه سلطان و شبان (در نقش خوابگزار اعظم)، پدرسالار و گرگ‌ها می‌توان اشاره کرد.
این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها فیلم‌های «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» بوده است.

استاد کشاورز اوایل خرداد جاری به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد و بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد. پس از آن وی به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و سرانجام روز گذشته (یکشنبه) در سن  ۹۰ سالگی به دیار باقی رخت بربست.
مراسم خاکسپاری این هنرمند ساعت ۹ روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهراء(س) برگزار می‌شود.

نظر شما