شناسهٔ خبر: 40716136 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شلیک مرگ‌آور پلیس آتلانتا به یک سیاهپوست، موج جدیدی از اعتراض‌ها را ایجاد کرد

تکرار فاجعه

دو افسر پلیس برای کشتن مرد سیاهپوست اخراج شده‌اند

صاحب‌خبر -

هنوز آتش خشم معترضان آمریکایی به خاطر رفتار خشونت‌بار پلیس با سیاهپوست‌ها فروکش نکرده که پلیس آتلانتا با شلیک به یک سیاهپوست دیگر، بر آتش خشم و نفرت مردم دمید. ریشارد بروکس 27ساله قربانی جدید خشونت‌های پلیس است که جمعه‌شب پس از آنکه پلیس از پشت به او شلیک کرد، در بیمارستان جان باخت.
خبرگزاری آلمان گزارش داده، اداره پلیس جنایی ایالت جورجیا در بیانیه‌ای به توصیف ماجرا پرداخته و اعلام کرده است، گزارش شده بود که مردی 27ساله در صف خودروها، خوابش برده و به این شکل مانع از حرکت خودروها شده بود. به دنبال این گزارش‌ها، پلیس به آنجا اعزام می‌شود. دفتر تحقیقات ایالت جورجیا گفته، افسران پلیس از آقای بروکس تست مصرف الکل و موادمخدر گرفتند تا ببینند که آیا او در این شرایط رانندگی کرده یا نه؛ وقتی تست الکل بروکس مثبت شد، افسران پلیس تلاش کردند تا او را بازداشت کنند، اما با مقاومت این مرد سیاهپوست، کار بالا می‌گیرد و آنها با هم درگیر می‌شوند. در این میان و در جریان این کشمکش، بروکس موفق می‌شود یک دستگاه شوکر را از دست یکی از مأموران بقاپد و فرار کند. مأموران پلیس هم در تعقیب او، از پشت به سویش شلیک کردند. پس از انتقال او به بیمارستان، ریشارد بروکس جانش را از دست داد.
بیش از این جزئیات دیگری در دست نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. اداره پلیس جنایی ایالت جورجیا نیز قرار است با بازبینی کامل ویدیوها، گزارش نهایی را منتشر کند.
به گزارش اسکای‌نیوز، سرهنگ جان شافی، سخنگوی پلیس اعلام کرده، گرت رولف، پلیس 6‌سال خدمت به خاطر شلیک به بروکس اخراج شده و افسر دوم، دوین برونسان که در سپتامبر 2018 استخدام شده بود، به خاطر نقش‌داشتن در قتل بروکس فعلا از کار معلق شده است.
اداره پلیس همچنین فیلم‌های دوربین روی لباس افسران پلیس را منتشر کرده، اما فیلم آنها لحظه‌ای که به بروکس شلیک شده، نشان نمی‌دهد.
پیش از اخراج و تعلیق این دونفر، اریکا شیلدز، رئیس‌پلیس شهر آتلانتا به خاطر این اتفاقات استعفا کرده بود. خانم شیلدز گفته است: «به خاطر عشق عمیق و پایدار به این شهر و اداره پلیس، درخواست استعفا کردم. من به شهردار ایمان دارم و حالا زمان آن رسیده که برای بازسازی اعتماد عمومی مردم آتلانتا به پلیس گام برداریم؛ اعتمادی بین نیروهای اجرای قانون و جامعه.»
کیشا باتمز، شهردار آتلانتا گفته است: «اریکا شیلدز، رئیس‌پلیس شهر بلافاصله این پیشنهاد را ارایه کرد که استعفا دهد تا شاید اعتماد مردم شهر به پلیس بازگردد.»
ویک رینولدز، رئیس دفتر تحقیقات ایالت جورجیا گفته است: «در شرایط این‌چنینی که یک افسر پلیس درگیر استفاده از نیروی مرگبار می‌شود، افکار عمومی خواهان توضیح دقیق و روشن در مورد اتفاق است و آنها چنین حقی را دارند که بدانند دقیقا چه اتفاقی افتاده است.»
شهردار آتلانتا همچنین اعلام کرده که این رفتار خشونت‌بار و مرگبار، کاملا غیرقابل قبول است. با این حال اما با کشته‌شدن این فرد سیاهپوست، شهر آتلانتا شاهد موج دیگری از اعتراض‌ها و خشم مردم است. تیراندازی به ریشارد بروکس، خشم مردم و معترضان را به‌شدت برانگیخت، به‌طوری که شنبه‌شب، رستورانی را که بروکس در صف خرید آن خوابش برده بود، به آتش کشیدند. فیلم‌هایی که منتشر شده، شعله‌های کوچک آتش را در پارکینگ و در مقابل درِ ورودی رستوران نشان می‌دهد که کم‌کم همه ساختمان را فرا می‌گیرد.
معترضان خشمگین که تا پیش از این در پلاکاردهایشان نام جورج فلوید را بالا می‌گرفتند، حالا پلاکاردهایی را در دست داشتند که نام ریشارد بروکس روی آن
نوشته شده است. اعتراض مردم به رفتار خشونت‌بار پلیس و رفتار نژادپرستانه با سیاهپوست‌هاست. گرچه مرگ جورج فلوید نیز باعث اخراج چهار افسر پلیس شد، اما این اتفاق مانع از اعتراض‌های مردمی به رفتار پلیس نشد. به همین دلیل شاید واکنش‌ها به مرگ ریشارد بروکس 27ساله هم آتش جدیدی را در آمریکا به پا کند. آتشی که با مرگ جورج فلوید روشن شد و همه آمریکا را فرا گرفت و هنوز خاموش نشده است. در این میان، خبرگزاری الجزیره نیز گزارش داده که یکی از چهار افسر پلیسی که در مرگ جورج فلوید مقصر بوده، با وثیقه 750‌هزار دلاری آزاد شده است. هنوز مشخص نیست که حکم سه پلیس دیگر چه خواهد بود. قاتل جورج فلوید به قتل غیرعمد متهم شده و قرار است به ‌زودی در دادگاه حاضر شود و از خود دفاع کند. پیش‌بینی‌ها این است که دادگاه او نیز چالش‌های جدید و حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته باشد.

نظر شما