شناسهٔ خبر: 40694227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزییات تازه درباره متهمان فراری پرونده اکبر طبری

اشاره: غلامرضا منصوری «قاضی پیشین شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه»، «رئیس مجتمع قضایی ونک» و همچنین «قاضی اجراییات شهرستان لواسانات» که متهم به اخذ رشوه به مبلغ 500 هزار یورو است از کشور متواری شده بود ولی در کیفرخواستی که برای اکبر طبری معاون اجرایی صادق لاریجانی صادر شد از او به‌عنوان متهم ردیف نهم نام‌برده شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که منصوری در سال 97 به بهانه درمان بیماری از ایران خارج و به کشور بازنگشته بود. پس‌ازآن که نام وی به‌عنوان متهم فراری اعلام شد او با پر کردن یک ویدئو تصویری ضمن رد اتهامات اعلام کرد برای رسیدگی به اتهاماتش در اولین فرصت به ایران بازخواهد گشت. البته عده‌ای به بازگشت او به ایران تردید داشتند تا اینکه روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد غلامرضا منصوری دررومانی دستگیر و تحویل پلیس بین‌الملل شد تا به ایران بازگردانده شود. حال باید منتظر بود تا او پس از انتقال به ایران و حضور در دادگاه چه خواهد گفت. از سوی دیگر روز گذشته تصویر مصطفى نیازآذرى؛ عنصر اصلی و فراری شبکه ارتشاء اکبر طبری منتشر شد. او زمین و چند ویلا به اکبری طبری در بابلسر رشوه داد و توانست از یک دادگاه تبرئه شود. این نکته که عزم دستگاه قضایی در برخورد با رشوه بگیران و کسانی که در زد و بندها حضور دارند جدی شده مایه دلگرمی مردم شده است. جزییات بیشتر دراین‌باره را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

غلامرضا منصوری متهم پرونده اکبر طبری در کشور رومانی دستگیر و تحویل اینترپل شد.
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه اعلام کرد: آقای منصوری در کشور رومانی دستگیر و تحویل اینترپل شده است، اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران فعلاً ممکن نیست، ولی در روز‌های آینده این کار انجام می‌شود.
نماینده دادستان در مورد قاضی منصوری قبلا گفته بود: او هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده است. گمان می‌کنیم که ایشان در ایران است و به وقتش احضارش می‌کنیم. اما وقتی منصوری ویدئو تصویری از خود فرستاد سخنگوی قوه قضاییه به پیام ویدیویی او واکنش نشان داد و گفت: ما از پیامی که یکی از قضات شب گذشته ارسال کرد، استقبال می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم معرفی رئیس جدید سازمان زندان‌ها درباره دستگیری قاضی منصوری گفت: یکی دو نفر از متهمان در خارج از کشور به سر می‌برند که یکی از آن‌ها به نام آقای منصوری اعلام کرده بود که «من دارم به ایران برمی‌گردم و در جلسه شرکت خواهم کرد» اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دیدیم این «اعلام» خیلی جدی نیست و بیشتر یک برنامه «تبلیغاتی» است. به همین جهت با اقدامی که از ناحیه مرجع قضایی انجام شد، مراتب به پلیس بین‌الملل کشورمان و اینترپل رومانی اعلام شد و از دیشب این فرد در اختیار اینترپل قرارگرفته و دستور بازداشتش در کشور رومانی صادرشده است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران و حضور او در جلسه دادگاه فعلاً ممکن نیست ولی در روزهای آینده این کار انجام می‌شود.

دستگیری مجد به ترور سردار سلیمانی ربطی نداشته است
سخنگوی قوه قضائیه درباره دستگیری موسوی مجد، متهم به جاسوسی از سردار سلیمانی برای اسرائیل و آمریکا توضیحات جدید اراده کرد.
وی درباره صدور حکم اعدام «محمود موسوی مجد» گفت: این پرونده در سال ۹۷ و ۹۸ بوده است. حکم او صادرشده و قطعیت پیداکرده است و توضیح هم دادیم که دستگیری ایشان به حادثه تروریستی سردار شهید سلیمانی ارتباطی نداشته است. در سنوات قبل به لحاظ ارتباطی که با این مجموعه داشته، اطلاعاتی از حوزه‌های پایه و نظامی ما به‌ویژه در ارتباط با وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه و همچنین ترددهای شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را هم به سرویس سیا و هم به سرویس موساد می‌داده است.
وی درباره اینکه این فرد با کدام‌یک از سازمان‌های داخلی در ارتباط بوده است؟ گفت: ارتباطش به لحاظ اینکه بیشتر در سوریه بوده و خانواده‌اش مقیم سوریه هستند، در همان کشور با نیروهای جمهوری اسلامی ایران که در آنجا حضور داشتند اطلاعاتی را از فعالیت آن‌ها و حوزه فعالیت وزارت دفاع جمع‌آوری کرده و به دشمن می‌داده است.
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه گفته بود: سید محمود موسوی مجد، شخصی که درباره محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و در اختیار بیگانه می‌گذاشت، به اعدام محکوم‌شده است.

رابطه مصطفى نیازآذرى با طبری 
مصطفی نیاز آذری متهم ردیف پنجم پرونده طبری است که پس از دستگیری او از کشور خارج شد و به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است. در جریان  اقدامات مجرمانه طبری، یکی از متهمان کلان اقتصادی که پرونده او با اعمال‌نفوذ بسته شد، مصطفی نیاز آذری فرزند کیومرث است که به‌طور غیرقانونی از کشور متواری شد. او از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور بانفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با برگ خرید سازی و ثبت سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور نموده و به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیداکرده است.
به گفته نماینده دادستان، در تاریخ ۲۷ دی سال ۹۰، مصطفی نیاز آذری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد؛ اما علیرغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال‌نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند. همچنین بسیاری از مسئولان بانکی که در این پرونده و اقدامات مجرمانه نقش داشتند با اعمال‌نفوذ اکبر طبری تبرئه شدند و در حال حاضر، این پرونده در دست رسیدگی قرار دارد.
وی افزود: فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است.
قهرمانی خاطرنشان کرد: اهدای ویلایی با این ارزش در قبال کارسازی پرونده وی بوده و سعی کرده اسناد نقل‌وانتقال آن نیز با پوشش‌هایی انجام گیرد که هیچ اسمی از مصطفی نیاز آذری واکبر طبری وجود نداشته باشد. بلکه باواسطه بهرام حیدری فر به همسر اکبر طبری منتقل شد که این اقدام با تبانی یکی از سردفتران تهران و با وکالت‌نامه جعلی صورت گرفت، به‌طوری‌که اکبر طبری به‌جای همسر خود اثرانگشت زد.
قهرمانی اذعان کرد: این ویلا با نظر اکبر طبری و صرف هزینه‌ها از سوی مصطفی نیاز آذری ساخته می‌شود. اکبر طبری به‌منظور این‌که در مراجعات خود به ویلای مذکور از سوی سرایدار شناسایی نشود، خود را حسین معرفی می‌نموده است.
مصطفی نیاز آذری اکنون متهم ردیف پنجم پرونده طبری است که پس از دستگیری او از کشور خارج شد و به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است.

برچسب‌ها:

نظر شما