شناسهٔ خبر: 4069122 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد

فعالیت 9 هزار پایگاه بسیج روستایی در کشور / کرمانشاه پایلوت طرح «بسیج همگام با منابع طبیعی»

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی از فعالیت 9 هزار پایگاه بسیج روستایی در کشور خبر داد و گفت: استان کرمانشاه پایلوت طرح «بسیج همگام با منابع طبیعی» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدرضا جهان‌سوز پیش از ظهر امروز در همایش ملی «بسیج همگام با منابع طبیعی» در کرمانشاه اظهار کرد: حدود 9 هزار پایگاه بسیج روستایی در سراسر کشور داریم که پتانسیل و پایه‌های قوی در حفظ منابع طبیعی هستند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی بیان داشت: تا کنون سه هزار پایگاه وارد طرح و 400 نفر بسیجی برای انجام این کار تربیت شده‌اند.

وی یادآور شد: در طرح بسیج همگام با منابع طبیعی، تعهدات طرفین و سازمان بسیج و اعضای کمیته ملی راهبردی مشخص شده و این طرح در چهار استان از جمله کرمانشاه به‌صورت پایلوت برگزار می‌شود.

جهان‌سوز با بیان اینکه این طرح محتاج مشارکت وسیع مردم بوده و به یک حرکت جهادی نیاز دارد، گفت: تعادل انسان و محیط طبیعی باید مورد توجه قرار گرفته و نباید به حوزه منابع طبیعی تعرضی صورت بگیرد.

این مسئول با بیان اینکه باید در مدیریت تولیدات کشاورزی اتکا به منابع طبیعی را در نظر داشت، گفت: امروز کم‌‌تر از 15 درصد کل عرصه‌ها کشاورزی و بقیه منابع طبیعی است و نباید به منابع طبیعی به‌‌عنوان بستر کشاورزی لطمه‌ای وارد کرد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی یادآور شد: بر اساس مدلی که سازمان ملل ارائه کرده، گرم‌شدن زمین موجب کاهش 15 درصدی تولیدات کشاورزی برای ایران می‌شود.

*70 درصد دشت‌های کشور ممنوعه و بحرانی است

جهان‌سوز با اشاره به خشکی سراب نیلوفر و بحران حفر چاه‌های غیرمجاز، خاطرنشان کرد: 70 درصد دشت‌های کشور ممنوعه و بحرانی هستند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه منکر الگوی کشت نیستیم، اما باید در بحث بحران آب توجه را از سمت کشاورزی به‌سمت تولید و نگه‌داری آب برد.

این مسئول با بیان اینکه ایران در دنیا رتبه اول فرسایش را دارد، افزود: معمولاٌ در اراضی که به آنها تجاوز شده و شیب غیرمجاز دارند، بیشترین فرسایش صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی فرمایشات مقام معظم رهبری را راهکار عملیاتی در امر حفظ منابع طبیعی دانست.

*دستاوردهای پژوهشکده‌های مجازی حوزه کشاورزی به‌زودی مشخص می‌شود

جهان‌سوز خاطرنشان کرد: سه پژوهشکده مجازی کشاورزی و امنیت غذایی، منابع طبیعی و زیست‌محیطی، کشاورزی و محیط زیست در علوم اسلامی تاسیس شده که به‌زودی شاهد نتایج و ثمرات این پژوهشکده‌ها در آینده خواهیم بود.

وی به طرح بسیج همگام با کشاورز اشاره کرد و افزود: این طرح به‌صورت آموزشی ـ ترویجی بوده و در سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی داشته‌ایم.

این مسئول یاد‌آور شد: اساس طرح همگام با کشاورز بر این بوده‌ که فاصله میان کشاورزان نمونه و میانگین کشوری کم شود که این امر از طریق پایگاه‌های بسیج به سراسر کشور اعلام شده است.

انتهای پیام/2700/و30/ض1002

نظر شما