شناسهٔ خبر: 40664305 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تونس هر گونه حضور نیروهای بیگانه در این کشور را تکذیب کرد

همزمان با انتشار برخی اخبار درباره استفاده ترکیه از خاک تونس برای حمله به لیبی، وزیر دفاع تونس حضور هر گونه نیروی بیگانه در این کشور را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عماد الحزقی» وزیر دفاع تونس گفت که هیچ نیروی بیگانه یا پایگاه نظامی در تونس وجود ندارد.

الحزفی روز پنج‌شنبه(دیروز) در حاشیه جلسه کمیته امنیت و دفاع پارلمان تونس تأکید کرد که تونس بر خاک و حریم هوایی و دریایی خود سیطره داشته و دارد و به هیچ نیروی بیگانه اجازه حضور در خاک این کشور را نمی‌دهد.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، الحزقی افزود که تونس در گذشته نیز با استفاده از خاک این کشور برای اجرای عملیات‌های نظامی یا ایجاد واحد و پایگاه‌های نظامی بیگانه در آن مخالفت کرده و همچنان با این امر مخالف است.

او تصریح کرد که موضع تونس درباره لیبی روشن و مبتنی بر مخالفت با هر گونه دخالت بیگانه در لیبی است.

پیشتر نیز «قیس سعّید» رئیس‌جمهور تونس در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود تأکید کرد که حل بحران لیبی جز در چارچوب قانون بین‌المللی ممکن نیست و بایستی حل آن مسالمت‌آمیز و داخلی باشد.

این در حالی است که در داخل تونس نگرانی از تلاش‌های ترکیه برای تبدیل تونس به گذرگاهی برای واردات سلاح خود به لیبی جهت حمایت از نیروهای دولت وفاق ملی (غرب لیبی) وجود دارد.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و اخیرا نیز شکست‌های سختی متحمل شد. نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/

نظر شما