شناسهٔ خبر: 40641282 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| پاسخ وزارت علوم به کمپین‌های تخفیف شهریه دانشگاه‌ها در ترم کرونایی/ تعیین مبلغی تخفیف برای همه دانشگاه‌ها

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره تکلیف شهریه این ترم دانشجویان دانشگاه‌ها، گفت: جلسات متعددی در این باره در هیأت امناها برگزار شده و نتیجه این شد که دانشگاه‌ها با دانشجویان مدارا کنند و وزارت علوم به میزان تخفیف ورود نکرد، ضمن اینکه آموزش‌ مجازی رایگان نیست و هزینه‌ دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کمپین‌های بسیاری از سوی دانشجویان دانشگاه‌ها برای تخفیف شهریه در ترم کرونایی ایجاد شده است.

کاربران فارس من هم با ثبت سوژه‌های متعدد در این سامانه، درخواست‌هایی را در این باره مطرح کرده‌اند؛ از جمله این درخواست‌ها می‌توان به کمپین‌‌های «چرا با نبود زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها، شهریه دریافت می‌شود»، «چرا با برگزاری کلاس‌های مجازی، شهریه‌ دانشگاه‌ها تغییری نکرد؟»، «پرداخت شهریه کامل دانشگاه‌ها با وجود کلاس‌های مجازی»، «کرونا و دانشجویانی که شهریه حضوری پرداخت کردند»، «به دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه‌ها در زمان شیوع کرونا رحم کنید»، «تخفیف و تقسیط شهریه دانشجویان به علت کرونا»، «اصلاح روند دریافت شهریه در دانشگاه‌های آزاد به دلیل کرونا»، «درخواست حذف ترم و عودت شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور»، «عدم افزایش شهریه دانشگاه آزاد و پردیس دانشگاه‌های دولتی»، «اخذ شهریه دانشگاه شریف در روزهای کرونا»، «کلاس‌ها مجازی ولی شهریه حضوری دانشگاه آزاد!»، «درخواست حذف ترم و عودت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد»، «شهریه پردیس‌های خودگردان عودت داده شود»، «دانشگاه‌ها دریافت شهریه را به تعویق بیندازد»، «کاهش شهریه شبانه به دلیل کرونا»، «با رکود اقتصادی کرونا شهریه دانشگاه‌ها را تخفیف دهید»، «کیفیت آموزش و شهریه مؤسسه آموزشی عالی همخوانی ندارد»، «چرا شهریه پردیس خودگردان دانشگاه شریف در شرایط کرونا کاهش نیافت؟»، «چرا شهریه دانشگاه پیام نور افزایش یافته است؟»، «درخواست دانشجویان پردیس شریف به بازگرداندن شهریه»، «درخواست کاهش شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور»، «تخفیف و تقسیط شهریه متغیر دانشگاه پیام‌نور»، «نه به پرداخت کامل شهریه دانشگاه بدلیل کرونا»، «شهریه ترم جاری پیام‌نور نصف شود» و «بازنگری در اخذ شهریه متغیر ترم دوم دانشگاه‌ها» اشاره کرد.

*آخرین پیگیری از وضعیت شهریه دانشجویان در ترم کرونایی

محمد رضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌وگویی درباره تکلیف شهریه این ترم بابت کلاس‌های حضوری و کارگاهی و اینکه دانشجویان هزینه آموزش حضوری را پرداخت کرده‌اند،‌ اما آموزش ها به صورت غیرحضوری ارایه شده است، گفت: جلسات متعددی در مراکز هیأت امنا در این باره برگزار شده است. شهریه را هیأت امنای دانشگاه‌ها تصویب می‌کنند که در تصویب شهریه‌ها یکپارچگی ملی همواره وجود داشته است. به هرحال بحران نوپدید بود و کسی پیش بینی نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد. وی توضیح داد: جلسات هیأت امنا برای تعیین شهریه سالانه برگزار می‌شود. اما در جلسات اخیر نتیجه بر این شد که دانشگاه‌ها حداکثر مدارا را با دانشجو در این زمینه داشته باشند و حتما در این باره تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

*جلسات متعدد هیأت امنا درباره شهریه ترم کرونایی

آهنچیان ادامه داد: اما اینکه وزارت علوم راسا ورود و تعیین کند که چقدر تخفیف داده شود، مبنا قرار نگرفت. ضمن آنکه آموزش‌های مجازی آموزش‌های رایگانی نیستند. پهنای باند، تولید محتوا و … ارزان نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مخیر بودند نسبتی از شهریه را برای این ترم در نظر بگیرند، گفت: این احتمال هست که مرکز هیأت امنا به منظور یکپارچگی کل دانشگاه‌ها میانگینی را برای تخفیف شهریه در نظر بگیرد. مرجع این تصمیم مرکز هیأت‌های امنا هستند.

*احتمال تعیین میانگین تخفیف شهریه برای همه دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها هم درآمدشان کاسته شده است و باید خودشان را با شرایط وفق دهند گفت: امیدواریم کرونا رفع شود و بعد از آن نیمسال مهر را با مشکلات کمتری آغاز کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما