به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه «فارس من» خواستار «حمایت از شرکتهای دانشبنیان برای گذر از تحریم» شدهاند.
این کاربران نوشتهاند که «امروز پیشرفت و امید تنها در دستان جوانان و نخبگان کشور است، امیدی که پایانی بر ضعف اقتصادی و پیامی روشن برای خداحافظی همیشگی با تحریمهای ظالمانه علیه مردم و نظام مقدس و همیشه سربلند جمهوری اسلامی است و این پایان تنها با گسترش وسیع شرکتهای دانشبنیان در سراسر ایران اسلامی است، دولت باید بیشترین سرمایهگذاری را در این حوزه انجام دهد و به صورت کامل حمایت کند و نخبگان و دانشجویان برتر دانشگاههای کشور را به عضویت این مراکز درآورد و این مراکز را باید به اهدافی مشخص سوق داد و اولین گام را در مسیر خودکفایی کشور تا بینیازی از واردات تکنولوژی پیش ببرد و در گام دوم با ارتقای کیفیت محصولات بومیسازی پا به عرصه رقابت و صادرات محصول ایرانی اقدام شود تا شاهد تحولی عظیم در تمام حوزهها خواهیم بود.»
* شرکتهای دانشبنیان در حال بلوغ هستند
در پیگیریها مهدی قلعهنویی رئیس مرکز تعاملات بینالملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشبنیانها حدود ۱۰ سال است که راهاندازی شدهاند و این شرکتهای جوان در حال رسیدن به بلوغ هستند. شرکت یا موضوعی زمانی میتواند وارد حوزه بینالملل شود که به بلوغ کامل، توانمندی و قابلیت رقابت در عرصه بینالمللی رسیده باشد.
وی افزود:دانشبنیانها برای ورود به عرصه بینالمللی و فروش محصولات خود علاوه بر تجربه و سابقه باید در حوزههایی مانند توانمندی شرکتها، زیرساختها و قوانین و مقررات آموزشی ورود کنند و قابلیتهای بالایی بدست آورند.
رئیس مرکز تعاملات بینالملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری به شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: با شیوع ویروس کرونا و تحریمهایی که داشتیم برخی از شرکتهای دانشبنیان به دلیل دارا بودن زیرساخت و پتانسیلها عکسالعمل سریع و خوبی انجام دادند و با طراحی، ساخت و تولید محصولات مورد نیاز کشور به توانمندیهای ارزشمندی دست یافتیم همچنین برای صادرات محصولات باید طبق قوانین و مقررات، وزارت بهداشت و وزارت صنعت هماهنگیهای لازم را داشته باشند تا بتوانیم مازاد محصولات را صادر کنیم.
* رفع مشکلات دانشبنیانها از طریق ساختارها و قوانین
وی افزود: زمانی که شرکتی قصد ورود به حوزه بینالمللی را دارد باید از لحاظ کیفیت و قیمت توانایی لازم را داشته باشد. با توجه به قوانین و مقررات و شرایط تحریمی و کمبودهایی که در داخل کشور وجود دارد باید از طریق قوانین و ساختار مشکلات داخلی شرکتهای دانشبنیان را مرتفع کنیم و وارد عرصه بینالمللی شویم.
قلعهنویی گفت: برای حضور در عرصه بینالمللی باید قوانین و مقررات بینالمللی را بشناسیم و بتوانیم بازار هدف را به درستی انتخاب کنیم و در واقع با نیازسنجی کشورها و تبلیغات و رعایت استاندارهای بینالمللی بتوانیم وارد بازار خارجی شویم.
* کمک تجار و کارگزاران ایرانی خارج از کشور به دانشبنیانها
رئیس مرکز تعاملات بینالملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: حدود ۳۰-۲۰ کارگزار در خارج از کشور داریم که جزو تجار بسیار خوب هستند و از آنها درخواست کردهایم که به شرکتهای دانشبنیان کمک کنند. یارانهای برای شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفتهایم که بتوانند محصولاتشان را در کشورهای خارجی ثبت کنند، حتی هزینهای برای بازاریابی این شرکتها در نظر گرفتهایم که در اختیارشان قرار میگیرد.
وی افزود: مرکز ما بینوزاتخانهای است و سعی میکنیم از ظرفیت وزارتخانه، سازمان توسعه تجارت و تمام ظرفیتهای موجود بینالمللی استفاده کنیم تا این شرکتها را در ورود به بازار بینالمللی و آشنایی با قوانین بازاریابی به خوبی کمک کنیم.
انتهای پیام/
نظر شما