شناسهٔ خبر: 40604225 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فضای مجازی واسطه گر روابط انسانی شده است

کارشناس حوزه رسانه گفت: می توان به فضای مجازی به عنوان یک واسطه گر نگاه کرد که پیام دو نفر در حال گفت و گو را به جای ارتباط رو در رو از طریق وسایل الکترونیک قابل دسترس منتقل می کند ، از این رو خاصیت های این فضا بر گرایش انسان بسیار تاثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

محسن همتی نژاد کارشناس حوزه رسانه،‌در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به این موضوع که تفکیک دو دنیای مجازی و واقعی در حال حاضر بسیار مشکل است، اظهار داشت: نمی توان گفت کدام یک واقعی و کدام یک مجازی است؛ به عنوان مثال زمانی که یک خرید اینترنتی انجام می دهیم در حقیقیت یک کالای واقعی را سفارش می دهیم ، پس آمیختگی دو دنیا را می توانیم احساس کنیم .

وی ادامه داد: برای درک بهتر فضای مجازی باید آن را مورد واکاوی قرار دهیم تا متوجه ویژگی های آن شویم. فرا زمان و مکان بودن فضای مجازی یک ویژگی منحصر به فرد به شمار می رود و از همه مهمتر اطلاعات در این فضا ماندگار است.

ممکن است انسان ها در فضای واقعی درون گرا باشند، اما زمانی که در فضای مجازی حاضر می شوند، از خود یک شخصیت برون گرا نشان دهند؛ بنابراین ابتدا باید یک هویت در فضای مجازی تعریف کنیم. این هویت شامل این بوده که نویسنده چه کسی است و برای چه مخاطبانی، در چه تاریخی و با چه هدفی نگارش می کند.

 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: از سوی دیگر می توان به فضای مجازی به عنوان یک واسطه گر نگاه کرد که پیام دو نفر در حال گفت و گو را به جای ارتباط رو در رو از طریق وسایل الکترونیک قابل دسترس منتقل می کند ، از این رو خاصیت های این فضا بر گرایش انسان بسیار تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است انسان ها در فضای واقعی درون گرا باشند، اما زمانی که در فضای مجازی حاضر می شوند، از خود یک شخصیت برون گرا نشان دهند؛ بنابراین ابتدا باید یک هویت در فضای مجازی تعریف کنیم. این هویت شامل این بوده که نویسنده چه کسی است و برای چه مخاطبانی، در چه تاریخی و با چه هدفی نگارش می کند.

همتی نژاد اظهار داشت: مقوله مالی و تأثیرات شناختی در شناخت هویت در فضای مجازی بسیار اهمیت دارد. برای مثال در حال حاضر یک فرد با یک شماره تلفن می تواند چند حساب کاربری (Account ) داشته باشد که حتی ممکن است جنسیت خود را در یکی از این حساب ها تغییر دهد ، در واقع با هویت های متعدد وارد این فضا شود.

انتهای پیام/

نظر شما